• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3849 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۸ تير

طرح مقابله با سالمندآزاري تدوين شد

اعتماد| رييس دبيرخانه شوراي عالي سالمندان از تدوين طرح مقابله با سالمندآزاري در اين شورا خبر داد. محسن سلمان‌نژاد در گفت‌وگو با ايرنا هدف از تدوين اين طرح را، تصويب قوانين مقابله با سالمندآزاري اعلام كرد كه به گفته وي، دستگاه‌هاي مرتبط هم موظف به اجراي اين طرح براي جمعيت هدف خود خواهند شد.
به گفته سلمان‌نژاد، كتك زدن سالمند و آزار روحي سالمند از مصاديق آشكار و پنهان سالمند آزاري در ايران است كه از ضعف شديد قوانين حمايت از سالمندان نشات مي‌گيرد.
 به نظر مي‌رسد تدوين اين طرح به معناي آن است كه هشدار جامعه‌شناسان و متوليان رصد آسيب‌هاي اجتماعي در كشور نسبت به پديده «رهاشدگي سالمندان» و افزايش آزارهاي جسمي و روحي اين قشر از جمعيت، جدي گرفته شده يا اعداد حاصل از مطالعات ميداني نهادهاي متولي همچون وزارت بهداشت و سازمان بهزيستي كشور در مورد وضعيت حمايت از سالمندان به مرحله نگران‌كننده رسيده است. از ابتداي دهه 90، كارشناسان حوزه جمعيت نسبت به كاهش يا به صفر رسيدن نرخ رشد جمعيت و ورود ايران به پديده سالمندي جمعيت هشدار دادند و اين هشدارها ناشي از رصد آماري شيب سني جمعيت بود .بنا بر تعريف سازمان بهداشت جهاني، مردان و زنان هر كشور با عبور از 60‌سالگي وارد دوران سالمندي مي‌شوند. در حالي كه طي سال‌هاي گذشته مطالعات سازمان بهزيستي كشور و كميته امداد از جمعيت سالمند تحت پوشش نشان داده كه اغلب سالمندان ايراني از استقلال مالي كافي براي گذران زندگي در دوران از كار افتادگي و افت توانايي‌هاي جسمي برخوردار نيستند و حتي، تعداد قابل توجهي از اين گروه سني، زير خط فقر قرار دارند، زنانه شدن پديده سالمندي در ايران، مي‌تواند به عنوان عامل دومي، زندگي بي‌دغدغه اين گروه سني در دهه‌هاي پاياني عمر را تهديد كند.
 بنا بر نتايج مطالعه سازمان بهزيستي كشور در ابتداي دهه 90، بيش از 3 ميليون نفر از سالمندان كشور، بي‌بضاعت و نيازمند بودند كه سالمندان زن در مقايسه با مردان سالمند، شرايط به مراتب دشوارتري را پشت سر مي‌گذاشتند.
نتايج مطالعات دبيرخانه شوراي ملي سالمندان در سال 93 نشان داد كه از مجموع 6 ميليون نفر جمعيت بالاي 60 سال در كشور، 2/86 درصد با فرزندان و خانواده‌هاي خود زندگي مي‌كردند، 285 هزار سالمند تحت پوشش بهزيستي و يك ميليون و 700 هزار سالمند، بازنشسته و حدود يك ميليون و 500 هزار سالمند، تحت پوشش كميته امداد بودند .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون