• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3859 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۳۱ تير

در هشتمين كميسيون مشترك ايران و 1+5 در وين حاصل شد

تاكيد بر اجراي برجام با حسن‌نيت و در فضاي سازنده

ايران حق خود براي واكنش به مواضع ضدبرجامي امريكا را محفوظ نگه داشت

گروه ديپلماسي

 هتل كوبرگ وين روز جمعه بار ديگر ميزبان معاون‌هاي وزراي خارجه ايران، كشورهاي 1+5 و نماينده اتحاديه اروپا به بهانه هشتمين نشست كميسيون مشترك برجام بود كه براساس قاعده اعلام شده هر سه ماه يك بار بايد تشكيل شود و آخرين بار در اوايل ارديبهشت ماه برگزار شده بود.
نشست‌هاي كميسيون مشترك پشت درهاي بسته برگزار مي‌شود و جزييات چنداني از آنچه ميان معاونان وزراي امور خارجه ايران، روسيه، امريكا، چين، فرانسه، بريتانيا، آلمان و نماينده اتحاديه اروپا مي‌گذرد خبري به بيرون درز پيدا نمي‌كند. سوژه‌ها نيز كم و بيش در تمام كميسيون‌ها شبيه به هم هستند؛ بررسي آخرين وضعيت اجراي توافق هسته‌اي كه شامل تعهدات فني ايران و طرف مقابل مي‌شود و البته رسيدگي به موارد شكايتي تهران از عدم وفاي به عهد كامل امريكا. هشتمين كميسيون مشترك در حالي كليد خورد كه تنها چند روز قبل، ركس تيلرسون، وزيرخارجه امريكا در نامه‌اي به كنگره پايبندي تهران به توافق را تاييد كرد اما باز هم در اقدامي غيرقانوني پاي فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران را به ميدان كشيد و تلاش كرد ميان آنچه اختلاف‌هاي غيرهسته‌اي ايران و امريكا است با برجام پل بزند.
اين ادعاها در حالي از سوي امريكا تكرار مي‌شود كه يوكيا آمانو، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در قريب به 7 گزارش خود در دو سال گذشته پايبندي تهران به تعهدات هسته‌اي‌اش را تاييد كرده است. در حالي كه نشست‌هاي در سطح كارشناسي ميان ايران و 1+5 زودتر از نشست عمومي نهايي آغاز شده بود، سيدعباس عراقچي و مجيد تخت روانچي، معاونان وزير امور خارجه ايران پيش و پس از نشست عمومي در بعدازظهر روز جمعه، ديدارهاي دو و چندجانبه‌اي را با ساير اعضاي 1+5 پيش بردند.
عصر روز پنجشنبه سيدعباس عراقچي با مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در وين ديدار كرد. وي در اين ديدار ضمن تشريح سياست‌هاي اصولي كشورمان در زمينه برجام و اجراي تعهدات مربوطه، بر اهميت و حساسيت نقش آژانس و وظايف آن در زمينه نظارت بر اجراي توافق هسته‌اي با بي‌طرفي كامل و به صورت حرفه‌اي تاكيد و از بدعهدي و برخوردهاي غيرسازنده دولت جديد امريكا در اين زمينه به‌شدت انتقاد كرد.

ايران؛ همه گزينه‌ها روي ميز است
در نشست روز جمعه در وين، مروري بر وضعيت اجراي بخش‌هاي مختلف برجام چه در حوزه رفع تحريم‌ها و چه در حوزه‌هاي هسته‌اي صورت گرفت. در حوزه هسته‌اي، آخرين وضعيت اجراي پروژه‌هاي مدرن‌سازي رآكتور آب سنگين اراك، احداث تاسيسات توليد ايزوتوپ‌هاي پايدار در فردو، موضوعات مرتبط با توليد سوخت هسته‌اي در ايران و جنبه‌هاي فني و ايمني مربوطه مرور شد و تدابيري براي تسريع و تسهيل پيگيري اين فعاليت‌ها مورد توافق قرار گرفت. همچنين همه هيات‌ها از اينكه آژانس اخيرا براي ششمين بار متوالي از زمان اجرايي‌شدن برجام، پايبندي جمهوري اسلامي ايران به تعهدات هسته‌اي خود وفق برجام را تاييد كرده است استقبال و ابراز خرسندي كردند.
در حوزه «همكاري‌هاي هسته‌اي صلح‌آميز» كه در پيوست سوم برجام به آنها پرداخته شده است، گزارشي از دومين نشست كارشناسي ايران و 1+5 كه روز گذشته برگزار شده بود به نشست كميسيون ارايه شد و كميسيون ضمن استقبال از همكاري‌هاي گسترده دوجانبه و چندجانبه‌اي كه در اين چارچوب صورت گرفته يا در دست اجرا است، خواستار توسعه و تعميق اين همكاري‌ها شد. همچنين در ارتباط با كانال خريد برجام، هماهنگ‌كننده كارگروه مربوطه گزارشي از آخرين وضعيت فعاليت اين كانال كه با هدف برقراري دسترسي صنايع ايران به اقلام حساس داراي كاربري دوگانه ايجاد شده است به كميسيون ارايه داد.
كميسيون از فعاليت مطلوب و مستمر اين كانال خريد استقبال كرد. در حوزه رفع تحريم‌ها، هيات جمهوري اسلامي ايران به تفصيل و به شكل مستند به موضوع بدعهدي‌ها و كارشكني‌ها و تعلل‌هاي ايالات متحده امريكا در اجراي تعهدات خود در برجام پرداخت. در برابر انتقادات شديد كشورمان، هيات امريكايي تاكيد كرد كه با وجود تغيير دولت در آن كشور دولت امريكا همچنان به برجام پايبند است و تمام اقداماتي كه به لحاظ قانوني بايد براي رفع تحريم‌هاي هسته‌اي صورت دهد را كماكان انجام داده است.
تمامي هيات‌ها، بدون استثنا، بر اهميت توازن در اجراي برجام و ضرورت برخوردار شدن ايران از نتايج رفع تحريم‌ها كه در برجام پيش‌بيني شده است تاكيد كردند و پايبندي كامل همه طرف‌هاي برجام به تعهدات خود را خواستار شدند.
 كميسيون مشترك نهايتا پيامي قوي از حمايت همه اعضا از اجراي برجام و ضرورت اجراي همه مفاد آن توسط همه اعضا همراه با حسن نيت و در فضايي سازنده را ارسال كرد. ايران البته موضوع عدم پايبندي كامل طرف امريكايي به تعهدات خود در برجام را با جديت در دستور كار خواهد داشت و در پايان كميسيون مشترك اعلام كرد كه حق خود را براي هرگونه واكنش به اين موضع امريكا محفوظ مي‌داند. هيات ايراني همچنين تاكيد كرد كه در كنار پيگيري‌هاي سياسي و ديپلماتيك، ضمن رصد دقيق تمامي اقدامات سلبي و ايجابي ايالات متحده، و در مشورت با شركاي بين‌المللي خويش تمامي گزينه‌هاي مناسب را در ارزيابي‌هاي خود مدنظر خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون