بررسي سينماي هنروتجربه در برنامه «چشم شب روشن»
اسعديان: هنروتجربه بايد جسور باشد
گروه فرهنگ و هنر
برنامه «چشم شب روشن» با موضوع بررسي سينماي هنروتجربه چهارشنبهشب ميزبان همايون اسعديان و شهرام مكري بود تا به همين بهانه درباره يكي از دستاوردهاي حجتالله ايوبي، رييس سابق سازمان سينمايي در دوران مديريتش صحبت شود. شهرام مكري كه به عنوان يكي از اعضاي شوراي سياستگذاري اين گروه سينمايي به اين برنامه دعوت شده بود در ابتداي صحبتهايش از سياستهايي گفت كه پيش از راهاندازي سينماي هنروتجربه با هدف اكران فيلمهاي خاص در سينماي ايران وجود داشت و دنبال ميشد. به گفته او سابقه اين گروه به پيش از انقلاب هم ميرسد چرا كه در آن زمان چندبار تلاشهايي شده بود كه گروه سينمايي براي نمايش فيلمهايي با عناوين مخاطب خاص و آسمان باز شكل بگيرد و گروه فعلي هم تلاش دارد تا همين سياست را برقرار كند. اين كارگردان در ادامه از عدم تطبيق تعداد توليدات سينماي ايران با روند نمايش فيلم گفت و يكي از دلايل آن را كمبود سالنهاي سينما اعلام كرد. گروه هنروتجربه طي چندسالي كه از شروع فعاليتش در مهرماه 93 ميگذرد همواره با نقدهايي روبهرو بوده است؛ اينها نقدهايي هستند كه به گفته مكري نشانه مخالفت با راهاندازي و فعاليت هنروتجربه نيست و شامل برخي عملكردها ميشود. در ادامه اين برنامه نوبت به همايون اسعديان رسيد تا از سياستگذاري انجام شده براي راهاندازي گروه هنر و تجربه بگويد: «دغدغه اصلي همه اهالي سينما اين است كه مبادا گونهاي از سينما غالب شود و عرصه را بر گونههاي ديگر تنگ كند، اين ربطي به هنروتجربه ندارد. زماني كه يك فيلم كمدي در سينما با استقبال مواجه ميشود باعث خوشحالي و درعينحال نگراني براي اهالي سينما است زيرا اين سوال برايشان مطرح ميشود كه آيا اين امر ما را به سمتي ميبرد كه امكان اكران فيلمهايي كه اينگونه نيستند، سخت شود؟» اسعديان در بخش ديگري از صحبتهايش به حمايت دولتي از سينماي هنروتجربه اشاره كرد: «ما بايد شرايط تنفس را چه براي آثار سينمايي با هرگونه نگاه و چه براي مخاطبان كه خوراكهاي مختلف دارند، فراهم كنيم. در اين عرصه ما نبايد وارد بحث كمي شويم بلكه بايد كيفيت آن را مورد ارزيابي قرار دهيم. شكلگيري گروههايي مانند هنروتجربه در همه جاي دنيا به حمايت معنوي دولت نياز دارد.» فروش فيلمها در گيشه يكي از موضوعاتي است كه همواره در بررسي عملكرد گروه هنروتجربه مطرح ميشود. چندي پيش اين گروه آمار فروش فيلمهايش را اعلام كرد، اين آماري بود كه در زمان انتشار با واكنشهاي متفاوتي روبهرو شد. اين گروه سينمايي ١١٧ فيلم سينمايي داستاني را در سالنهايش اكران كرده و فيلم «ماهي و گربه» شهرام مكري با فروشي معادل ٦٣٠ ميليون تومان، پرفروشترين فيلمش بوده است. اين آمار موضوعي بود كه شهرام مكري در اين برنامه بار ديگر به آن اشاره كرد. او از كم كردن فشار فيلمهاي پشت اكران در گروه هنروتجربه گفت و دستاورد آن را كم شدن تعداد فيلمهاي نمايش داده در اين گروه دانست. او برنامه بلندمدت اين گروه سينمايي را پايين آوردن تعداد نمايش فيلمها عنوان كرد. نگاه آماري مكري به گروه هنروتجربه باعث شد تا همايون اسعديان هم بخشي از صحبتهايش را به همين آمارها اختصاص دهد: «اين بدترين نوع نگاه به گروه هنروتجربه است كه فكر كنيم سالي حدود ۱۰۰ فيلم را از حوزه اكران خارج كرديم. هنروتجربه بايد جسور باشد و مشكل فعلي سينماي ايران تلاش براي توليد فيلمسازهاي شبيه به هم است.» اين پيشنهادي بود كه با استقبال مكري هم روبهرو شد. به گفته او اين جسارت نيازمند تشويق و فراهم كردن فضاي لازم است. اين كارگردان از سعي سينماي ايران براي توليد فيلمسازان شبيه به هم به عنوان يكي از مشكلات حال حاضر ياد كرد. به گفته مكري گروه هنروتجربه چنين جسارتي را به وجود ميآورد و آن را پرورش ميدهد.