• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3862 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۳ مرداد

بازگويي بخش‌هاي ديگري از فساد نفتي در دادگاه:

معادل سه ماه يارانه مردم غارت شد

گروه سياسي

 «يك ميليارد و 200 ميليون يورويي كه صرف خواسته‌هاي زنجاني شد»! ديروز در پنجمين جلسه دادگاه رسيدگي به اتهامات متهمان رديف دوم و سوم پرونده نفتي، قاضي مقيسه، رييس شعبه 28 دادگاه انقلاب سراغ پولي را گرفت كه قرار بود تحويل پيمانكاران نفتي شود اما صرف خريد هواپيما، كشتي و هتل مي‌شود. او خطاب به شمس‌زاده كه مهم‌ترين و اصلي‌ترين اتهامش معرفي زنجاني به نفتي‌ها بود، خواستار توضيحاتي مي‌شود كه متهم رديف دوم هم با حضور در جايگاه عنوان مي‌كند: با توجه به نقش كوچكم در اين پرونده و نشان دادن عدم هرگونه سوء نيت خودم، فعال ما يشاء بابك زنجاني مشهود است و تنها پنج درصد از شركت اونراير سهم من بود كه اين پنج درصد را هم زمان آزادي خودم پس دادم و قراردادي با كسي امضا نكردم. قاضي مقيسه در همين حين خطاب به او گفت: شما با كسي قرارداد امضا نكرديد؟ با شركت نفت امضا نكرديد، بابك زنجاني چطور؟ كه متهم پاسخ داد: با بابك زنجاني به عنوان كارگزار امضا كردم. اينجا بود كه قاضي مقيسه متن قرارداد اين متهم با بابك زنجاني را تشريح كرد. او با استناد به قرارداد روز چهارشنبه مورخ 15 آذرماه 91 ساعت 16 در دفتر بابك زنجاني گفت: در اين قرارداد كه با حضور شما و بابك زنجاني امضا شد در خصوص نحوه برنامه‌هاي شبكه فساد سازمان يافته و اينكه پول‌ها چگونه خرج شود و به دست شركت نفت نرسد، مواردي به امضا رسيد كه مفاد اين قرارداد، هيچ كدام در جهت توسعه اقتصادي كشور و پرداخت طلب پيمانكاران نبود. براساس قرارداد بين بابك زنجاني و شما مقرر شد شركت هواپيمايي اونراير به مبلغ 255 ميليون دلار توسط بابك زنجاني خريداري شود. آيا قرار بر اين بود كه از يك ميليارد و 200 ميليون يوروي پول نفت صرف خريد هواپيما شود. با توجه به پاسپورت ايراني بابك زنجاني و تابعيت انگليسي شما مقرر مي‌شود 49 درصد از سهام اونراير به شما و 51 درصد هم به نام يك تركيه‌اي زده شود و تعلق گيرد و همچنين مقرر شد همه سهامداران از جمله فلاح، شما، زنجاني و بقيه ايادي به شمس‌زاده اختيار دهند كه مديريت شركت هواپيمايي اونراير را برعهده بگيرد. هرچند شما همچنان ادعا مي‌كنيد هنوز افرادي در ايران داريد كه آشكار نكرديد و اين خيلي عجيب است. به گفته قاضي مقيسه براساس تفاهمنامه بابك زنجاني و مهدي شمس‌زاده قرار شد در صورت تعويض پاسپورت بابك زنجاني به پاسپورت تركيه‌اي، شمس‌زاده به او كمك كند تا سهام اضافه و پخش شده را جمع‌آوري كرده و به زنجاني انتقال دهد.
متهم: زنجاني مالك كشتي‌ها بود
شمس‌زاده در اين لحظه اعلام كرد: با دليل و مدرك مي‌گويم كه اين اظهارات را قبول ندارم. قاضي گفت: به جاي تعهد به پيمانكاران، پنج فروند كشتي نفتكش طبق تفاهمنامه قرار شد خريداري شود و متهم پاسخ داد: اين قضيه انجام نشده است. قاضي خطاب به متهم ادامه داد: براساس تفاهمنامه بين شما و زنجاني مقرر شد 25 ميليون دلار فاينانس توسط شما تهيه و ماهيانه از محل سود كشتي‌ها اين فاينانس پرداخت شود و مالكيت كشتي‌ها به زنجاني و شمس‌زاده، تعلق گيرد. مقيسه گفت: در هيچ جا، كشتي به نام كارگزار نمي‌شود. شمس‌زاده پاسخ داد: مالكيت به نام بابك بود نه من. رييس دادگاه گفت: همچنين براساس اين تفاهمنامه مقرر شد نفت در كشورهايي كه شمس‌زاده توانايي فروش آن را دارد، تامين و به صورت اماني به او تحويل داده شود و شمس‌زاده نسبت به شناسايي و هزينه خريد هتلي مناسب در لندن به مبلغ 20 ميليون پوند اقدام كند. متهم رديف دوم در همين هنگام گفت: هميشه در اين دادگاه، خلط مبحث مي‌شود و هيچ هتلي خريداري نشده است. قاضي از او پرسيد: آيا اصل قرارداد را قبول داري؟ كه متهم گفت: اين تفاهمنامه است و 80 درصد آن انجام نشد و قاضي هم ادامه داد: ما آن را قرارداد مي‌دانيم.
سرنوشت يك ميليارد و 200 ميليون يورو
قاضي مقيسه در ادامه از متهم خواست كه توضيح دهد آن يك ميليارد و 200 ميليون يورويي كه بابت پرداخت بدهي پيمانكاران از طرف شركت نيكو به او داده شده را چگونه صرف كرد؟ كه شمس‌زاده گفت: فروشنده شركت اچ. كي بود و خريدار هم شركت اي. اس. او (ايزو) كه قاضي گفت: اين دو در هوا به هم رسيدند، شما بوديد كه زنجاني را معرفي كرديد و متهم با كذب محض دانستن اين موضوع، ادامه داد: كل سهامي كه من از شركت اونوراير برداشتم پنج درصد به ارزش هفت و نيم ميليون دلار بود كه همه اين سهام را قبل از بازداشت شدن، پس دادم. وي به نامه كميسيون اصل 90 در همان زمان تحريم اشاره كرد و افزود: پورمختار رييس وقت اين كميسيون در اين نامه گفته بود كه اينها به ما كمك كردند.
متهم: چرا كم‌كاري‌هاي دولت‌هاي قبلي را گردن ما مي‌‌اندازند؟
قاضي مقيسه خطاب به متهم گفت: اموال مملكت را برديد و ادعا داريد كه قصد كمك داشتيد و كمك كرده‌ايد؟ كه متهم پاسخ داد: بابك زنجاني 6 بار قبول كرده كه بدهي‌اش را مي‌دهد. من به دليل كمك به نظام در بحث تحريم‌ها وارد قضيه شده‌ام؛ اگرچه كمي منافع مادي حاصل بنده شد اما با نيت كمك وارد شدم و شركت اونوراير را نيز پس دادم. چرا كم‌كاري‌هاي انجام شده در دولت‌هاي قبلي را گردن ما مي‌‌اندازند؟ و اقدامات دولت قبل به ما چه مربوط است؟ كه قاضي خطاب به او گفت: اينجا نيامده‌‌اي از دولت قبلي يا دولت فعلي سخن بگويي؛ توضيح دهيد پول نفت چه شده است و پول 13 ميليون بشكه نفت را چه كرديد و اينقدر دولت قبلي دولت فعلي نگوييد. متهم گفت: اينجا ديواري كوتاه‌‌تر از من پيدا نمي‌شود. حرف‌هايي كه بنده درباره دولت قبل يا دولت فعلي مي‌زنم مربوط به اين است كه در آن زمان تحريم‌ها وجود داشت و شرايط اقتصادي در شرايط سختي بود؛ به من مربوط نيست كه در اين پرونده، 4 وزير پاي كار بوده و اعتمادسنجي نكرده‌اند.
در ادامه اين جلسه قاضي مقيسه از متهم خواست كه فقط درباره دريافت و نوع مصارف پول‌ها حرف بزند كه شمس‌زاده هم گفت: من اسناد دارم و با اسناد به شما نشان مي‌دهم قضيه چه بود؛ وقتي مي‌توانستم اونور اير را بفروشم شما من را بازداشت كرديد و من ديگر نتوانستم كاري انجام دهم. قاضي مقيسه درباره پرداخت‌هاي واريز شده به حساب شمس‌زاده گفت: در چندين تاريخ يك بار دو ميليون دلار، يك بار 5 ميليون دلار، يك بار هشت ميليون دلار بابت خريدهواپيما، يك بار پنج ميليون دلار بابت شركت كنت به حساب شما واريز شده است كه متهم با رد همه اين موارد، گفت كه تنها دوفقره چك واريزي به حساب خودش را قبول دارد و بقيه اشتباه است. اگر اين همه پول به حساب من واريز مي‌شد، حسابم بلوكه مي‌شد. وقت شما را زياد نمي‌گيرم من به جز دو فقره چك ديگر پرداخت‌ها را قبول ندارم. بابك زنجاني از طريق اين دو چك به من گفت كه هواپيما خريداري كنم، تاريخ چك‌ها هم كاملا مشخص است كه درست يك روز پس از واريز شدن اين پول را به حساب شركت هواپيمايي پرداخت كردم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون