• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3110 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۷ آبان

بوي قورمه‌سبزي در صنعت ايران

شهرام شهيدي


حالا كه كم‌كم پاي توريست‌ها به كشور باز مي‌شود گفتيم ما هم به همان شغل اصلي‌مان عكاسي برگرديم و آتليه را بازگشايي كنيم بلكه دو ريال هم اين وسط گير ما بيايد. تازه اين باعث مي‌شود از خاله زنك بازي و عمو مردك‌گرايي در تاريكخانه اجتناب كنيم چون وسايل تاريكخانه مستعمل بود گفتيم حالا كه قصد بازگشايي‌اش را داريم خودمان را نو نوار كنيم و شيك و مجلسي در خدمت عزيزان باشيم و چون به شعار « ايراني جنس ايراني بخر» تا جايي كه بشود گرايش داريم از اين رو موسيو شيطان را مامور كرديم با استفاده از توليدات وطني تاريكخانه را به روز كند. ايشان طبق معمول همان نيشخند كذايي‌اش را تحويل‌مان داد و گفت: هه‌هه ! نميشه! شما ببين اكبر تركان كه صاحب مقاماتي در اين كشور است چه گفته؟ ايناهاش اين هم سايتش. گفته ما به جز پخت آبگوشت بزباش و قورمه‌سبزي در هيچ تكنولوژي صنعتي‌اي نسبت به جهان برتري نداريم. خانم باجي گفت: پس من كلي صنعتگر بودم و خبر نداشتم. من فكر مي‌كردم خانه داري كه مي‌كنم از هر انگشتم هنر مي‌ريزد. نگو از هر انگشتم صنعت مي‌چكد. موسيو شيطان گفت: پس اين استاندار اردبيل و برخي دوستان ديگر كه معتقدند دختران بهتر است زودتر بنشينند خانه و خانه‌داري كنند در واقع هدف‌شان انقلاب صنعتي است؟ يعني ما به زودي با آبگوشت بزباش جهان را مديريت مي‌كنيم؟ اينها را كه مي‌گفتيم محمد قلي يوسفي، دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد تجاري ايران، آمد تو تاريكخانه و تا حرف‌هاي ما را شنيد، گفت: «حقيقتا گفته مهندس تركان برابر با واقعيت است. حتي مسوولان هم صنعت را همچون توليد قورمه‌سبزي مي‌دانند». بعد از شنيدن اين جمله اعضاي تاريكخانه سعي كردند هريك به فراخور خود بخش‌هايي از مكانيزه كردن صنعت با روش قورمه‌ سبزيزاسيون را تبيين كنند.
موسيو شيطان: مهم‌ترين مساله در صنعت كاركرد كله است و كله‌يي كه بوي قورمه‌سبزي بدهد نبايد وارد صنعت شود چون ما بايد از ورود كله قورمه‌يي‌ها به عرصه صنعت به‌شدت جلوگيري كنيم.
عمو حسام: در صنعت هم مثل قورمه‌سبزي اصل بر اندازه گوشت است يعني بايد ببينيد گوشت به اندازه‌ قورمه‌يي هست كه ارزش سرمايه‌گذاري داشته باشد يا نه. در اصل يك وقت نبينيد گوشتش را كسي خورده و استخوانش براي شما مانده.
خانم باجي: اگر مسوولان به شباهت صنعت و قورمه‌سبزي اعتقاد دارند بايد كار را بسپارند دست كاردانش كه خانم‌ها هستند. پس چرا خانم‌ها را محدود مي‌كنند؟
مهاراجه :  صنعت ايران شبيه قورمه‌سبزي نهي نهي... صنعت شما شبيه غذاي چيني كرتاهه ارباب.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون