• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3870 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۲ مرداد

رحماني فضلي از وزارت كشور دولت بعدي گفت

كوتاهي كنم، وظيفه روحاني‌است تغييرم دهد

گروه سياسي|  چهار سال پس از آنكه عبدالرضا رحماني فضلي عنوان وزير كشور را بر خود داشت بالاخره بي‌پرده از رابطه كاري و دوستانه‌اش با مردي در مجلس گفت كه همواره سهميه او در كابينه شناخته شده بود. رابطه علي لاريجاني و عبدالرضا رحماني فضلي و تاثير آن بر انتخاب شدنش به عنوان وزير كشور در همه سال‌هاي اخير نقل مي‌شده است. ديروز اما رحماني فضلي درست در روزهايي كه انتقادها به ماندن او در كابينه دوازدهم بسيار است از اين رابطه 17 ساله مي‌گويد و «سهميه» بودنش را از اساس تكذيب مي‌كند. جمله‌هاي كليدي اظهارات عبدالرضا رحماني فضلي را در ادامه به نقل از ايلنا بخوانيد:
  آقاي روحاني با من صحبت كردند و صحبت‌هاي اوليه شده است. ايشان اول بايد به جمع‌بندي برسد و بعد تصميم خود را اعلام كند. اما اگر منظورتان اين است كه با من صحبت شده است يا خير بله، با من از سوي رييس‌جمهور صحبت‌هايي شده است ولي معرفي در اختيار ايشان است. براي وزارت كشور صحبت شده است. در اين مورد هم آقاي رييس‌جمهور شرايط و نقطه‌نظراتي داشتند و سياست‌هايي را براي دوره جديد مدنظر دارند كه اينها را به من گفتند.
  در موضوع آقاي مطهري هم كه در اوايل دولت ما رخ داد ما سريعا برخورد كرديم. همه عوامل را شناسايي كرديم و مستندات را فورا به دادگاه فرستاديم و هنوز هم قوه قضاييه در حال پيگيري آن است. ما گزارش را به افراد نمي‌دهيم. گزارش خود را به محاكم و مراجع رسمي مي‌دهيم. ما هم گزارش خود را به دادگاه داديم. فكر مي‌كنيد دادگاه از كجا به اين پرونده رسيدگي مي‌كند؟ فكر مي‌كنيد همين‌طور به خيابان رفتند و از افراد خواستند كه به دادگاه بيايند و توضيح دهند؟
  حدود هفت استاندار احضار شده‌اند. اينكه مي‌گويم حدود هفت استاندار براي اين است كه هرچند روز يك بار يك استاندار ديگر به احضارشده‌ها اضافه مي‌شود. تعدادي شكايت به قوه قضاييه رسيده و آنها به مرور همكاران ما را براي پرس‌وجو مي‌خواهند، براي همين هم تعداد رفت و آمد‌ها گاهي زياد‌تر مي‌شود. تا جايي كه من امروز خبر دارم حدود ۶ يا ۷ استاندار احضار شده‌اند. طبق آنچه معاونت حقوقي بنده پيگيري كرده آمار آنچه مديران استاني ما به خاطر آن احضار شده‌اند اعم از استاندار، فرماندار و بخشدار حدود ۶۲ يا ۶۳ مورد است. ما حدود ۴۰۰ فرماندار و ۲هزار بخشدار داريم و ۶۰ نفر احضار شده‌اند.
  ما با كسي عهد اخوت نبسته‌ايم. همانطور كه بنده وزير آقاي روحاني هستم ايشان هرگاه احساس كند در انجام وظيفه خود كوتاهي كرده‌ام وظيفه شرعي‌اش است كه من را عوض كند. چون بايد در اين مورد در پيشگاه خدا پاسخگو باشد.
  در مورد اينكه آيا فرمانداران زن، در دوره بعدي استاندار خواهند شد بايد بگويم كه نه، فرمانداراني كه انتخاب كرده‌ام هنوز در سطح استاندار نيستند بايد بروند معاون استاندار بشوند.
  مطلع هستم كه توصيه لاريجاني به زنگنه اين بود كه در اين شرايط كشور حتما بماند و اتفاقا پيگير اين مساله هم بودند و حتي به من هم گفتند مواظب اين وزراي خوب كابينه باشيد كه حتما باقي بمانند يا در مورد آقاي هاشمي هم اصرار به ماندن‌شان داشتند. اين با معامله فرق مي‌كند. آقاي لاريجاني فارغ از اينكه رييس مجلس است، فرد توانمند و دلسوزي است و نيرو‌ها را به خوبي مي‌شناسد.
  در مورد ملاقات با آقاي لاريجاني الان كه من مسووليت وزارت كشور و ايشان مسووليت رياست مجلس را دارند، اين ديدار‌ها قدري كم شده است ولي هر وقت من خواستم ايشان را ببينم حداقل با فاصله دو روز اين ديدار صورت گرفته است. تقريبا ماهي يك‌بار با ايشان ملاقات مي‌كنم.
     حتي اگر هم به فرض آقايي لاريجاني جزو نامزد‌ها باشد من به عنوان وزير كشور بايد چه نگاهي داشته باشم؟ بايد تلاش كنم انتخاباتي سالم و قانوني برگزار شود. گاهي من دوست آقاي لاريجاني هستم و مي‌خواهم به او كمك كنم اما يك وقت هم وزير كشورم و وقتي وزير كشور هستم آقاي لاريجاني هم براي من مثل بقيه كانديداهاست و بايد قانون را اجرا كنم. يك بار اين تجربه اتفاق افتاده است. من در مقطعي معاون سياسي آقاي لاريجاني در صدا و سيما بودم، ايشان رفت كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري شد و من هم كه معاون سياسي صدا و سيما بودم، تبليغات رسانه‌اي كانديدا‌ها را برعهده داشتم. عملكرد ما در آن زمان هم كاملا معلوم است ما همه قوانين و مقررات را براي همه يكسان رعايت كرديم.
  ۱۷ سال است من با لاريجاني رفاقت كردم و نان و نمك يكديگر را خورده‌ايم و هيچ ابايي از بيان اين رابطه ندارم و به همين نسبت هم همين رابطه را با روحاني دارم.
  از نظر من به عنوان وزير كشور حق خانم خالقي اين نبود. ولي باز هم از نظر تفسيري مسووليت با شوراي نگهبان است. واقعا هم خانم خالقي با متانت، صبوري و كاملا عاقلانه و منطقي با اين مساله كنار آمدند و من از اين نظر واقعا ايشان را تحسين مي‌كنم. خيلي‌ها خواستند كه از ايشان در اين راستا سوءاستفاده كنند و صداي خود را به رسانه‌هاي خارجي برساند و خيلي‌ها خواستند كه جنجال درست كنند اما تنها كسي كه ايستاد و اسير جنجال‌ها نشد خانم خالقي بود و اين رفتار در كارنامه سياسي خانم خالقي ثبت شده و قضاوت آيندگان در مورد او حتما مثبت خواهد بود.
  احوالپرسي از آقاي كروبي را مستقيما انجام ندادم. اما از آقاي هاشمي، وزير بهداشت به صورت مرتب وضعيت ايشان را پيگيري كرده‌ام. در حدي كه در چارچوب وظايفم باشد، مساله حصر را پيگيري مي‌كنم.
  مساله خاصي مطرح نشده كه به تصميم‌گيري در مورد رفع حصر برسد اما در مورد اخبار محصورين و وضعيت جسماني و پزشكي آنها و اينكه مراقبت لازم را آنها انجام گيرد، همواره بحث مي‌شود اما نفس حصر و چگونگي رفع آن هنوز مورد بحث قرار نگرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون