• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3870 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۲ مرداد

ايران سوم شد، امريكا قهرمان جوانان جهان

سال صعود، سال سقوط

وحيد جعفري روزنامه‌نگار

مسابقات سال 2017 جوانان كشتي جهان در شهر تامپره فنلاند برگزار شد و  ايران با 49 امتياز سوم دنيا شد. بحث‌هايي در مورد عملكرد آزادكاران وجود دارد. نكته جالب در خصوص تيم امسال شكست تمام جوانان در مقابل نمايندگان امريكا و روسيه است. به غير از نماينده سنگين وزن كه تا زمان تهيه اين گزارش هنوز مسابقه آن در فينال با آزادكار امريكا برگزار نشده، آزادكاران ايران در چهار وزن به امريكايي‌ها و در سه وزن به روس‌ها باختند تا ايران بعد از سال‌ها تنها يك فيناليست در مسابقات داشته باشد. ايراني‌ها همواره در مصاف با امريكايي‌ها در رده‌هاي سني به خصوص در جوانان از نظر توان بدني كم مي‌آورند و در مصاف با روس‌ها از نظر فني و تكنيكي، از همين رو بهترين استراتژي براي غلبه بر اين كشتي‌گيران اين است كه در مصاف با امريكايي‌ها از تكنيك ايراني بهره ببرند و در رقابت با روس‌ها از توان بدني خود. به نظر مي‌رسد شاگردان تقي اكبرنژاد نتوانستند در تامپره از اين استراتژي كه در اكثر مواقع جواب داده، استفاده كنند تا به  رغم اينكه روي سكو قرار گرفتند انتظارات را برآورده نكنند. البته ما در فنلاند نبوديم و نمي‌دانيم كه دشواري‌هاي سفر و شرايط زماني و مكاني تا چه اندازه روي عملكرد جوانان تاثير گذاشته؛ اما خب چيزي كه مشخص است اينكه امريكايي‌ها در اين دوره وراي انتظار ظاهر شدند و يك بار ديگر خود را به عنوان يكي از قطب‌هاي كشتي دنيا مطرح كردند. ديروز امريكا  با 68 امتياز قهرمان شد و روسيه با 67 امتياز در جايگاه دوم ايستاد.
قهرماني بعد از 19 سال
سال 2014 بود كه كشتي آزاد جوانان بعد از 19 سال موفق شد در زاگرب كرواسي قهرمان جهان شود. در آن مسابقات ايمان صادقي، حسن يزداني و عليرضا كريمي در اوزان 60، 66 و 84 كيلوگرم صاحب طلا شدند و صابر خانجاني، رضا مظفري و امين طاهري در اوزان 50، 74 و 120 كيلوگرم به برنز رسيدند. شاگردان محمد طلايي با كسب 64 امتياز  قهرماني شدند تا پس از 19 سال به اقتدار روس‌ها پايان دهند.  امريكا و روسيه به ترتيب با 58 و 49 امتياز دوم و سوم شدند.تيم جوانان آخرين بار در سال 1995 قهرمان جهان شده بود. حسن يزداني كه امروز بايد از او به عنوان كاپيتان كشتي آزاد ايران در جهاني بزرگسالان فرانسه ياد كرد، در فينال در وزن 66 كيلوگرم جهاني زاگرب موفق شد آرون پيكو پديده آن روزهاي امريكا را 9 بر 2 شكست داده و قهرمان شود.
تكرار قهرماني در برزيل
سال بعد و در رقابت‌هاي جهاني 2015 برزيل تيم ملي كشتي آزاد جوانان ايران توانست از اين عنوان دفاع كرده و مجدد به عنوان قهرمان زودهنگام رقابت‌ها معرفي شود. در پايان رقابت‌هاي كشتي آزاد جوانان قهرماني جهان كه روزهاي 24 و 25 مرداد ماه سال 1394 و با حضور 42 كشور دنيا در اين مسابقات در شهر سالوادورداباهيا برزيل برگزار شد، تيم ايران با كسب 2 مدال طلاي ايمان صادقي و مجتبي گليج در دو وزن 60 و 84 كيلوگرم و چهار نقره عليرضا گودرزي، رضا مظفري، سيدايمان حسيني و امين طاهري در اوزان 50، 74، 97 و 120كيلوگرم و 62 امتياز قهرمان شد و براي نخستين‌بار در تاريخ با هدايت محمد طلايي براي دوسال پياپي به مقام قهرماني جهان دست يافت.
شكست در ماكون
رقابت‌هاي جوانان جهان در سال 2016 به ميزباني شهر ماكون فرانسه برگزار شد؛ ايران در اين پيكارها به دنبال هتريك بود و مي‌خواست با هدايت محمد طلايي براي سومين سال پياپي قهرمان شود؛ اما متاسفانه اين اتفاق ويژه رخ نداد و جوانان در پايان با كسب دو مدال طلاي پيمان بياباني و حسين شهبازي در اوزان 66 و 96 كيلوگرم، يك نقره احمد بذري در وزن 74 كيلوگرم و يك برنز اميررضا اميري در وزن 120 كيلوگرم و كسب 37 امتياز با هفت كشتي گير به عنوان چهارم رسيد. در وزن 55 كيلوگرم عرفان آييني، دارنده مدال طلا و نقره جوانان جهان، در دور اول مقابل نماينده رژيم اشغالگر قدس، كشتي نگرفت و از دور رقابت‌ها كنار رفت. عليرضا گودرزي قهرمان سال قبل نيز در وزن 50 كيلوگرم حذف شد تا روسيه با كسب دو مدال طلا، دو نقره و سه برنز و كسب 66 امتياز قهرمان شود، آذربايجان با كسب يك مدال طلا، يك نقره و سه برنز و 49 امتياز و تركيه با كسب يك مدال طلا، دو نقره و يك برنز و 43 امتياز به ترتيب دوم و سوم شدند.
نتايج آزادكاران در فنلاند
در وزن ۵۰ كيلوگرم عليرضا سرلك با يك برد مقابل ريوتا ساكوراي از ژاپن و شكست برابر اصلان مينكالوف از روسيه هفتم شد. در وزن 55 كيلوگرم نادر نصري با سه برد مقابل نمايندگان قزاقستان، لهستان و تركيه به ديدار ماقبل فينال رسيد؛ اما در اين مرحله با نتيجه 10 بر صفر مغلوب داتون فيكس از امريكا شد. تا براي مدال برنز تلاش كند. در وزن ۶۰ كيلوگرم يونس امامي بعد از يك استراحت و دو برد، ۶ بر ۵ مقابل عبداله احمداف از روسيه باخت. امامي در ادامه 10 بر صفر اريگلت پريزريني از آلباني را مغلوب كرد و صاحب مدال برنز شد. در وزن 66 كيلوگرم اميرحسين حسيني پس از استراحت و غلبه بر آزادكاران تركيه و آذربايجان در ديدار نيمه نهايي 10 بر دو مغلوب رايان اندرو دياكين از امريكا شد تا براي رسيدن به عنوان سوم روي تشك برود. در وزن ۷۴ كيلوگرم محمد متقي نيا بعد از دو برد، مقابل مارك جان هال از امريكا با نتيجه ۱۰ بر صفر مغلوب شد. وي در شانس مجدد ۶ بر ۳ راديك واليف روسيه را برد و با غلبه بر نماينده تركيه سوم شد. در وزن 84 كيلوگرم احمد بذري بعد از شكست نمايندگان گرجستان، ارمنستان و كانادا با نتيجه 11 بر صفر مغلوب آرتور نايفونوف از روسيه شد تا برخلاف سال قبل از رسيدن به فينال باز بماند و براي كسب جايگاه سوم روي تشك برود. در وزن ۹۶ كيلوگرم دانيال شريعتي نيا با نتيجه ۱۰ بر ۵ مقابل كولين رايموند مورا از امريكا شكست خورد در جايگاه چهاردهم ايستاد. در وزن 120 كيلوگرم نعيم حسن‌زاده پس يك دور استراحت، آزادكاران لهستان، تركيه و مغولستان را شكست داد تا تنها فيناليست ايران در اين مسابقات نام گيرد. او در ديدار پاياني پنجه در پنجه گابل ‌دن‌استيوسون آزادكار قدرتمند امريكا انداخت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون