• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3874 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۷ مرداد

نهمين جلسه رسيدگي به اتهامات همدستان زنجاني برگزار شد

حضور زنجاني و شركا در نشست وزراي احمدي‌نژاد

وكيل شركت نفت: سهام 4 ميليون يورويي را 90 ميليون يورو فروختيد

گروه سياسي

با حضور «حميد فلاح هروي» در جايگاه، نهمين جلسه رسيدگي به اتهامات همدستان زنجاني آغاز شد. افساد في‌الارض از طريق مشاركت در اخلال نظام اقتصادي با علم به ضربه زدن به نظام جمهوري اسلامي و مشاركت عالمانه و عامدانه براي جعل، استفاده از پولشويي و كلاهبرداري؛ مشاركت در كلاهبرداري از سازمان تامين اجتماعي به مبلغ 444 ميليارد ين ژاپن و شركت نفت اچ كي به مبلغ يك ميليارد و 100 ميليون يورو؛ مشاركت در پولشويي به مبلغ 148 ميليارد و 136 ميليون ريال از طريق تملك عوايد حاصل از جرم، عناوين مجرمانه متهم رديف سوم نفتي بود كه ديروز هم در شعبه 28 دادگاه انقلاب ادامه پيدا كرد. حميد فلاح هروي با حضور در جايگاه در ادامه دفاعيات خود از جلسه گذشته گفت: در كيفرخواست ادعا شده بنده در تاسيس بانك
اف.‌اي‌.آي.بي ‌نقش داشته‌ام كه قبلا هم عرض كرده‌ام بانك قبل از حضور من توسط بابك زنجاني تاسيس شده بود. او با بالا بردن برگه‌اي در دست خود اعلام كرد: براساس اين سند، صددرصد سهام بانك اف.‌اي.‌آي. بي‌ متعلق به ارزش بانك يا همان كنت بانك بابك زنجاني است.
قاضي: 5 ميليون يورو از سوي زنجاني به شما پرداخت شد
قاضي مقيسه در اين هنگام خطاب به متهم گفت: برداشت شما از مدارك اين است كه در برائت از خود قدم برمي‌داريد درحالي كه بابك زنجاني در اظهارات خود آورده است ايشان (فلاح هروي) از بدو تاسيس بانك‌هاي كنت و اف.‌اي.آي.بي ‌در همه سفرها با من بوده و در زمان مشاركت بانك ملت، ايشان جزو هيات‌مديره پوششي بود؛ در همه مجموعه هلدينگ با من فعاليت مي‌كرد و قرار بود دو درصد سود حاصله به او پرداخت شود و اين موضوع در راي ديوان عالي نيز تاكيد شده است. پنج ميليون يورو از محل فروش بانك اف.‌اي.‌اي.بي ‌طبق اقرار خودتان به شما پرداخت شد؛ اين پول را چرا به شما دادند، آيا شما اسكورت بوديد؟ امضاي شما در قرارداد فروش 60 درصد سهام بانك اف.‌اي.آي.بي ‌به بانك ملت، اقدامي موثر در استرداد آن بانك و كسب درآمد مجدد، موجود است طوري كه در صفحه 258 جلد 69 پرونده، اقرار كرديد جهت پيگيري امور بانك، دو سفر به مالزي داشته‌ايد و در صفحه 259 اين جلد از پرونده، اقرار كرديد كه در جلسات بانك اف.‌اي.‌آي.بي‌حضور داشتيد. چه چيز را انكار مي‌كنيد؟ متهم: انكار نكردم؛ عذر مي‌خواهم جناب قاضي، شما عجله كرديد. قاضي: آيا اين محتويات از پرونده را كه خواندم، قبول داريد يا نه؟ متهم: چيزهايي كه نوشتم را قبول دارم و حتي صادقانه گفتم، نوشتم كه دو سفر نه، چهار سفر به
مالزي داشتم. قاضي: شما كه با صداقت اقرار كرديد ديگر در دادگاه و رسانه‌ها آن را انكار نكنيد. متهم: چرا برداشت غلط را به جاي ديگر تعميم مي‌دهيد؟ قاضي: پس نوشته‌هاي خود را قبول داريد؟ همراه به چه كسي مي‌گويند؟ آيا همراه به معناي اسكورت است يا شريك؟ متهم: همراه به معناي شريك نمي‌شود. قاضي: در همه جلسات شركت كرديد و پنج ميليون يورو پول گرفتيد، قرارداد را هم امضا كرديد. متهم: آقاي قاضي، پيش داوري مي‌كنيد؛ اگر مي‌توانيد ثابت كنيد كه من پنج ميليون يورو گرفتم. فلاح هروي با ادامه دفاعيات خود در نهمين جلسه دادگاه گفت: استدلال ديگر نماينده دادستان اين است كه مسوول امنيت سوييفت در ارزش بانك بودم كه اشتباه است؛ چون شناخت و سابقه‌اي در اين باره ندارم. استفاده و جعل بابك زنجاني با اين مدارك ارايه شده چيز غيرمعمولي‌اي نيست. قاضي خطاب به متهم: عضويت در هيات‌مديره را نفي كرديد؟ متهم: بله. قاضي: اما در پرونده آمده كه در هيات‌مديره بوديد. متهم: هيات‌مديره پوششي بود. قاضي: به منافع و مطامعي كه دستاورد ملت بود رسيديد پس ديگر فرقي ندارد پوششي باشد يا غيرپوششي.
قاضي: براي غارت بيت‌المال تشكيلاتي در كار است
قاضي: شما در صفحه ٦٠ جلد ٣٠ پرونده اقرار كرديد «چون عضو هيات‌مديره گروه بودم، حضور من براي ديگران چشمگير بود تا مرتب زنجاني به طرف‌هاي مقابل بفهماند تنها نيست و تشكيلاتي دنبال اين كار است من را علم مي‌كرد.» پس با اين اظهارات شماست كه مي‌گويم براي غارت بيت‌المال تشكيلاتي در كار است. متهم هم به ادامه دفاعيات خود پرداخت و گفت: مسوول سوييفت بودن من، دليل بر مطلع بودنم از امور سوييفت نيست چون اصلا بلد نيستم. زنجاني از طريق ارزش بانك به يك بانك اندونزيايي براي جابه‌جايي ٤ ميليون دلار نامه نوشته كه در آن نامه اسم من را قيد و امضايم را جعل كرده است. وي ادامه داد كه آن امضاي من نيست و قاضي خطاب به او گفت كه اگر امضاي شما نيست چرا شكايت نكرديد؟ قاضي ادامه داد: در آن زمان نمي‌شود كه بابك زنجاني بدون اجازه شما امضاي‌تان را جعل كرده باشد.
نماينده دادستان: طبق گزارشات، فلاح هروي هماهنگ‌كننده و از نيروهاي امنيتي است
به گزارش ايرنا، نجفي، نماينده دادستان در ادامه جلسه دادگاه گفت: بحث مطرح شده درباره گزارش بانك مركزي براساس سند و مدرك است كه طبق اين گزارش، در فرم درخواست سوييفت اعلام شده است كه آقاي فلاح، فرد هماهنگ‌كننده و از نيروهاي امنيتي است. موضوع ديگر شما بحث جعل امضا است، چطور شما در دادگاه بدوي ادعاي جعل نكرديد؟ اما امروز ادعا مي‌كنيد كه امضاي شما جعل شده است. فلاح‌هروي متهم رديف سوم در دفاع از خود گفت: بنده در دادگاه بدوي هم اين موضوع را اعلام كردم كه امضا جعلي است اما متاسفانه كسي توجه نكرد. البته بنده درباره آن جعل شكايت كرده‌ام. بحثي كه درباره هيات‌مديره پوششي مطرح مي‌شود صرفا در راستاي يك نامه از طرف زنجاني به بانك خارجي بوده است.
قاضي: ‌تمام هزينه‌هاي زندگي شما
 از پول بيت‌المال پرداخت شد
قاضي مقيسه در واكنش به اظهارات متهم رديف سوم گفت: آقاي فلاح شما يك انسان زيرك و باهوش بوده‌‌ايد و براي كسب منفعت دور هم جمع شده‌ايد؛ پس نگوييد كه نامه‌ها صوري و امضاها جعلي بوده است. خود شما در اظهارات خود گفته بوديد در چند جلسه از معامله بانك خارجي حضور داشتيد و كسي بوديد كه از آغاز عمليات اجراي خريد و فروش‌ها در جلسات حضور داشتيد. شما در جلسه مورخه 7/4/91 در جلسه‌اي كه با حضور چند تن از وزرا و رييس بانك مركزي برگزار شده است، شركت كرديد. تمام جزء جزء هزينه‌هاي زندگي شما توسط زنجاني از پول بيت‌المال پرداخت شده است. مثلا هزينه بليت سفرهاي مالزي، خريد بليت به سفر مالزي براي دختر و داماد شما، هزينه پول ماساژور و حتي هزينه خريد روكش صندلي خودروي شما توسط زنجاني از پول بيت‌المال پرداخت شده است و اينها نشان مي‌دهد كه شما براي زنجاني آدم مهمي بوده‌‌ايد؛ با اين همه نمي‌توانيد صرفا نقش همراه داشته باشيد.
متهم: مشاور زنجاني بودم
فلاح هروي هم به دنبال اين اظهارات قاضي گفت: اگر اجازه دهيد بنده تك تك اين موارد را توضيح مي‌دهم. بنده در جلسات به درخواست و دعوت آقاي زنجاني شركت مي‌كردم. قاضي مقيسه: مگر مي‌شود كسي كه سمتي ندارد در اين جلسات مهم شركت كند. مگر مي‌شود كه يك شخص همراه مثلا محافظ حق امضا داشته باشد. هروي: من در آن جلسات همراه آقاي زنجاني به عنوان مشاور حضور پيدا مي‌كردم. همراه بودن من صرفا به معني داشتن حق در اظهارنظر بوده است چون من كارشناس بورس و سرمايه‌گذاري بوده‌ام. قاضي: اينكه مي‌گوييد كه صرفا همراه بوده‌ام و حق امضا هم داشته‌ايد قابل درك نيست. شما مگر كارشناس نفت يا امور بانكي بوده‌ايد كه در آن جلسات حاضر مي‌شديد. حرف من اين است كه شما در آن جلسات نقشي مشاركتي داشته‌ايد و صرفا عنوان همراه‌كننده نداشته‌ايد. نجفي، نماينده دادستان با تشريح خريد و فروش 60 درصد سهام بانك اف‌اي‌آي‌بي، گفت: در ابتدا اين افراد 60 درصد از سهام بانك 4 ميليون دلاري اف‌اي آي بي‌را به بانك ملت به قيمت 90 ميليون يورو مي‌فروشند. براساس اظهارات مسوولان وقت بانك ملت وقتي مي‌بينند كه سهام‌شان افزايشي ندارد مي‌گويند كه ما اين سهام را نمي‌خواهيم و لذا اين افراد مجددا آن سهام را بعد از يك سال از بانك ملت به قيمت 160 ميليون دلار مي‌خرند كه البته اين مبلغ از پول شركت نيكو توسط زنجاني پرداخت شده است. متهم رديف سوم فساد نفتي در اين رابطه اظهار كرد: اينكه مي‌گوييد سهام خريد و فروش شده اصلا صحت ندارد چون سهام اصلا جابه‌جا نشده بلكه يك تفاهمنامه بين بانك ملت با آقاي زنجاني بوده است. يعني بانك ملت در اين خصوص سهمي نگرفته است چون سهام بايد از طريق تركيه به بانك ملت منتقل مي‌شد كه البته اين كار صورت نگرفت و لذا سهامي در واقعيت جابه‌جا نشده است. وي ادامه داد: ساده‌ترين و قوي‌ترين استدلال براي اينكه نقش من در بانك اف‌اي آي بي‌مشخص شود مراجعه به دواير و جاهايي كه من در آن سمت داشته‌ام، است.
متهم: نقشي در معرفي رييس وقت بانك ملت به زنجاني نداشتم
نجفي گفت: آقاي زنجاني در خصوص عضويت شما به عنوان عضو پوششي هيات‌مديره اعلام كرده است كه به حساب شما 5 ميليون يورو از محل فروش بانك خارجي به شما پرداخت شده است و اين نشان مي‌دهد كه شما داراي منافع و سهم در آن شركت بوده‌ايد. بابك زنجاني در اظهارات خود مي‌گويد كه آقاي
«د. د» رييس وقت بانك ملت توسط فلاح معرفي شده است. درست است كه صرف معرفي فرد جرم نيست اما وقتي كه اين موارد در كنار هم جمع مي‌شوند فعل مجرمانه صورت مي‌گيرد. متهم رديف سوم با ادامه دفاعيات خود، اظهار كرد: يكي از استدلال‌هاي نماينده دادستان اين بود كه رييس وقت بانك ملت توسط من به زنجاني معرفي شده است در حالي كه خود زنجاني در جلسه علني دادگاه بدوي در تاريخ 26 آبان 94 اعلام كرد كه من هيچ نقشي نداشتم و همه كار به دستور و امضاي خودش انجام شد و دادگاه هم اعترافات دي‌ماه 92 زنجاني را مدنظر قرار مي‌دهد كه گفته بود من نقش داشتم؛ تقدم و تاخر در اين موارد رعايت نمي‌شود.
وكيل شركت نفت: سهام 4 ميليون يورويي را 90 ميليون يورو فروختيد
در اين هنگام نماينده شركت نفت با حضور در جايگاه از متهم پرسيد كه آيا مطلع بود بابك زنجاني بانك اف‌اي‌آي‌بي‌را چقدر خريداري كرد و گفت: 60 درصد سهام بانكي كه كلا 4ميليون يورو خريداري شده را به قيمت 90 ميليون يورو به بانك ملت فروختيد و دوباره با پول ملت و نفت، بعد از چند ماه 160 ميليون دلار بازپس گرفته شد. شركت اس سي تي بنكرز هم با يك ميليون تومان سرمايه تاسيس شد و شما حتي اگر عضو غيرموظف بوده‌ايد چرا اعتبار يك ميليارد دلاري به شركت نفت از طريق اين شركت يك ميليون توماني داده‌ايد؟ متهم رديف سوم پرونده نفتي پاسخ داد: اصلا اطلاع نداشتم سهام چقدر خريداري شد و چقدر به فروش رفت.
قاضي: آيا قرارداد را خواندي
 و امضا كردي؟
قاضي هم گفت: جواب بدهيد پس چه چيزي را امضا كرده‌ايد چون مي‌خواهم حكم صادر كنم موضوع را روشن كنيد. شما بچه مسلمان كه سابقه فعاليت 30ساله در نظام داريد، 60 درصد سهام بانك اف‌اي آي بي‌را به قيمت 90 ميليون يورو به بانك ملت فروختيد. آيا قرارداد را اصلا خواندي امضا كردي؟ متهم: نه، نخواندم. قاضي: چشمانت بسته بود؟ اجبارت كردند كه امضا كني؟ متهم: چشم‌هايم باز بود. به اعتبار معاون حقوقي بانك ملت امضا كردم. قاضي: خودت مي‌داني همه كذب است، امكان ندارد مساله به اين مهمي را بدون خواندن متن قرارداد امضا كني. متهم: نخوانده امضا كردم. قاضي: چه كساني در جهت دور زدن تحريم به اين مملكت كمك كردند، افرادي كه بدون خواندن متن قرارداد آن را امضا مي‌كنند. متهم: نمي‌دانستم؛ چون زنجاني بعد از توافق با بانك ملت در نامه‌اي به من نوشت كه «10 ميليون يورو در اين معامله سود كرده و 5 ميليون يورو هم به شما (من) مي‌دهم». اگر مي‌دانستم 85 ميليون يورو سود كرده كه به او مي‌گفتم.
توقيف 160 ميليون دلار
بانك ملت از سوي بازپرس
در اين هنگام فلاحتي، وكيل متهمان رديف دوم و سوم با حضور در جايگاه از دادگاه و وكلا پرسيد كه آيا همه آقاياني كه به دنبال بيت‌المال هستند و درست هم هست، به دنبال پول بيت المالي كه به بانك ملت رفته هم هستند و اگر بانكي پول بيت المال را ببرد، اشكالي ندارد؟ قاضي مقيسه خطاب به اين وكيل گفت: شما اصل پرونده را نخوانديد و درمورد آن اظهارنظر مي‌كنيد؛ بله پيگيري كردند. تحقيقات مفصلي در اين موضوع انجام شده است و حتي در رديابي وجوه مشخص شد كه پول از شركت نيكو پرداخت شده است. پول به دستور بازپرس در حساب بانك ملت توقيف شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون