• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3881 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۵ مرداد

پيش‌بيني نفت 150 دلاري با تنش امريكا و كره شمالي

به نظر مي‌رسد اگر اتفاق خاصي در عرصه بين‌المللي رخ ندهد، قيمت نفت امكان رشد چنداني در سال آينده نداشته باشد اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد در صورت آنكه درگيري‌ها ميان امريكا و كره شمالي افزايش پيدا كند و به يك جدال نظامي تبديل شود، قيمت نفت رشد چشمگيري خواهد كرد؛ به گونه‌اي كه تحليلگران اقتصادي بر اين باور هستند كه با شروع جنگ ميان «واشنگتن» و «پيونگ يانگ»، قيمت هر بشكه نفت به ۱۵۰ دلار افزايش يافته و اقتصاد جهان به سمت هرج و مرج پيش مي‌رود. وضعيت بازار نفت با وجود تمديد كاهش توليد اوپك، همچنان در سرازيري قرار دارد و قيمت طلاي سياه هنوز با آنچه توليدكنندگان و كشورهاي نفت‌خيز توقع دارند، فاصله معناداري دارد. اين مهم بسياري از كشورهاي نفت‌خيز را با مشكلات اقتصادي مواجه كرده است. ونزوئلا نمونه مشخص كشوري نفت‌خيز است كه در سال‌هاي بالا رفتن قيمت اين ماده سياه رنگ، اقتصادش رو به رشد رفت اما با كاهش قيمت، مشكلات گوناگون گريبان اين كشور را گرفت و دولت اين كشور را به جدالي گسترده با مخالفانش كشانده است. علاوه بر اين كشورهايي مانند عربستان سعودي كه وضعيت اقتصادي با ثبات‌تري دارند با كسري بودجه بزرگي مواجه شده و در صورت تداوم روند كنوني و عدم برنامه‌ريزي دست‌اندركاران اين كشور، بحران اقتصادي محتمل خواهد بود. در طرف مقابل دولت امريكا هم با كنار گذاشتن توافقات محيط زيستي و افزايش توليد نفت نامتعارف يا همان شيل، به كاهش قيمت نفت ياري مي‌رساند. اين روند سبب شده تا روزنامه فايننشيال تايمز هر گونه تحرك در بازار نفت را نامحتمل بداند. در طرف ديگر CNBC پيش‌بيني كرده كه اگر درگيري ميان كره شمالي و امريكا به شكل نظامي انجام شود، آنگاه قيمت نفت به بيش از 150 دلار خواهد رسيد. اين سناريو اگر محقق شود از نظر اقتصادي بسياري از توليدكنندگان نفت وضعيت بهتري پيدا مي‌كنند اما از نظر سياسي و با توجه به صف‌بندي بين‌المللي اين كشورها، تنش اين كشورها با ايالات متحده افزايش پيدا خواهد كرد. كشورهايي مانند ايران و ونزوئلا به هيچ عنوان در مقابل دخالت نظامي امريكا در كره‌شمالي سكوت نخواهند كرد و اين سناريو دوم را پيچيده‌تر از آنچه كه هست مي‌كند. اين دو سناريو هر كدام مصايب و نقاط مثبتي دارند كه به نظر مي‌رسد بايد دولت‌ها از هم‌اكنون به عواقب و خطوط عمده اين سناريوها بپردازند تا در موقع لزوم بتوانند با اتخاذ تدابير لازم امكان توسعه را براي خود فراهم كنند.
هشدار آژانس بين‌المللي انرژي درباره متعادل نشدن بازار نفت
روزنامه فايننشيال تايمز انگليس با انتشار گزارشي اعلام كرد، در پايان سه ماهه دوم سال جاري ميلادي، ذخاير تجاري نفت در انبارها (بخشي از عرضه جهاني كه كم و زياد شدن آن محسوس‌تر است) 500 هزار بشكه در روز كاهش يافت و به اندكي بيش از سه ميليون بشكه رسيد، زيرا كاهش عرضه توليدكنندگان بزرگ در چارچوب توافق كاهش توليد، بازار را تحت تاثير قرار داد. اما سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) در آخرين گزارش ماهانه خود اعلام كرده است حتي اگر كاهش ذخاير انبارهاي نفت تا سه ماهه نخست سال 2018 نيز به همين منوال ادامه يابد، ذخاير آنها بيش از ميانگين پنج سال گذشته خواهد بود. پايبندي كشورهاي امضاكننده به اين توافق مناسب نيست و مي‌تواند مانع اين شود كه عرضه و تقاضا به سرعت به تعادل برسند. برخي توليدكنندگاني كه اين توافق را امضا كرده‌اند، آن را تضعيف مي‌كنند. هشدار آژانس بين‌المللي انرژي در حالي منتشر شد كه برخي توليدكنندگان مهم اوپك اين هفته با يكديگر ملاقات مي‌كنند تا در مورد كاهش پايبندي به توافق كاهش توليد گفت‌وگو كنند. به نوشته روزنامه ياد شده، برقراري دوباره تعادل در بازار نفت، چالشي براي اوپك است كه بايد همزمان با افزايش توليد نفت شيل امريكا و بالا رفتن توليد ليبي و نيجريه (اعضايي از توافق اوپك مستثنا هستند) دست و پنجه نرم كند. قيمت نفت برنت از ابتداي ماه جولاي (دهم تير) تقريبا هشت درصد افزايش يافته زيرا ذخاير انبارها كاهش يافته و تقاضاي جهاني نفت بيشتر شده است. با اين حال، قيمت آتي نفت برنت علامت‌هايي نشان مي‌دهد دال بر اينكه تعادل مجدد بازار در راه است؛ مانند بيشتر بودن قيمت تحويل فوري از قيمت آتي كه نشانه كمبود عرضه محسوب مي‌شود. با وجود متزلزل شدن اعتماد بازار به تاثيرگذاري توافق كاهش توليد، قيمت نفت برنت براي تحويل در ماه اكتبر (مهر-آبان) 51 دلار و 62 سنت در هر بشكه است كه در حدود 20 سنت در هر بشكه بيشتر از نفت تحويل در ماه دسامبر (آذر-دي) و 6 سنت بيشتر از نفت تحويل در ماه فوريه (بهمن-اسفند) است. چنين نشانه‌اي كه بر كمبود عرضه دلالت مي‌كند، كساني كه نفت در انبارها ذخيره كرده‌اند را تشويق مي‌كند به جاي اينكه اين ذخاير را براي بعد نگه دارند، آن را به بازار عرضه كنند. بيشتر بودن قيمت تحويل فوري از قيمت آتي همچنين نشانه آن است كه بازرگانان و ديگر فعالان بازار بالاخره دارند نشانه‌هايي دال بر كاهش مازاد عرضه در بازار مشاهده مي‌كنند. اما واقعيت اين است كه توليد نفت خام اوپك در ماه جولاي 230 هزار بشكه در روز افزايش يافت و به بالاترين سطح خود در سال 2017 ميلادي يعني 32 ميليون و 800 هزار بشكه در روز رسيد در حالي كه توليد غيراوپك نيز افزايش يافته است. بنا به پيش‌بيني آژانس بين‌المللي انرژي، توليد غيراوپك در سال 2017 به‌طور متوسط 700 هزار بشكه در روز افزايش مي‌يابد كه تقريبا علت همه اين افزايش‌ها، نفت شيل امريكاست.
احتمال افزايش قيمت نفت به ۱۵۰ دلار در هر بشكه وجود دارد
از سوي ديگر مهر به نقل از سي ان بي‌سي، شدت گرفتن تنش بين كره شمالي و امريكا مي‌تواند به بازارهاي مالي جهان آسيب وارد كند و اقتصاد را به هرج و مرج بكشاند.  تحليلگران اقتصادي معتقد هستند كه بخشي از مناقشه «واشنگتن» و «پيونيگ يانگ» در قالب يك ضرر هنگفت در بورس‌هاي جهاني خود را نشان داد و در هفته گذشته يك تريليون دلار از سرمايه‌ها را دود كرد. «جفري سوآت» استراتژيست ارشد در موسسه سرمايه‌گذاري «رايموند جيمز» امريكا گفت: هرگونه جنگ احتمالي ميان امريكا و كره شمالي مي‌تواند قيمت هر بشكه نفت را به ۱۵۰ دلار سوق دهد؛ اين درحالي است كه جنگ ميان امريكا و كره شمالي متصور نمي‌شود، اما در صورت شكل گرفتن چنين واقعه‌اي، بايد منتظر سر به فلك كشيدن قيمت
 نفت باشيم.  توليد ناخالص داخلي كره شمالي در سال جاري ميلادي بين يك درصد تا 3/1 درصد برآورد شده كه اين رقم در مقايسه با پيش‌بيني‌هاي گذشته كمتر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون