• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3881 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۵ مرداد

چهره‌ها- خبرها

رييس موساد در راس هياتي امنيتي راهي واشنگتن  شد

يك هيات امنيتي بلندپايه رژيم صهيونيستي به رياست «يوسي كوهن» رييس سازمان موساد طي روزهاي آينده به منظور بحث و بررسي برخي مسائل و پرونده‌ها با مسوولان امريكايي از جمله مساله سوريه و ايران راهي واشنگتن خواهد شد.  «هرزي هليوي»، رييس سازمان اطلاعات نظامي اسراييل و «زوهر بلطي» رييس بخش سياسي و امنيتي وزارت جنگ كوهن را در اين سفر همراهي مي‌كنند. اين هيات قرار است دغدغه و نگراني‌هاي رژيم صهيونيستي از گسترش نفوذ ايران در سوريه و استقرار نيروهاي حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران ايران در مجاورت خط آتش‌بس در بلندي‌هاي جولان را با مسوولان امريكايي بررسي كند. اين روزنامه به نقل از يك منبع بلندپايه در كاخ سفيد عنوان كرد كه هيات امنيتي اسراييلي با ژنرال «مك‌مستر» مشاور امنيت ملي امريكا، «دينا پاول» معاون او، جيسون گرينبلات فرستاده ويژه صلح امريكا به خاورميانه و شماري از مقامات ارشد دولت امريكا ديدار و گفت‌وگو كند. كار هماهنگي اين ديدارها را جارد كوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ انجام داده است. محور اصلي اين ديدارها و گفت‌وگوها مساله سوريه و تهديدات استراتژيك پيش‌روي اسراييل در سوريه و لبنان در سايه گسترش نفوذ و حضور ايران و تقويت توان نظامي حزب‌الله لبنان و توافق آتش‌بس در جنوب سوريه تحت نظارت امريكا و روسيه و بررسي راه‌هاي تضمين منافع امنيتي اسراييل در اين توافق خواهد بود. منبع مذكور در كاخ سفيد بعيد دانست كه در اين ديدارها گفت‌وگو و مذاكره‌اي پيرامون منازعه فلسطيني - صهيونيستي يا راه‌هاي احياي روند مذاكرات سازش فلسطين انجام شود و يكي از مقامات ارشد كاخ سفيد گفته كه سفر اين هيات امنيتي اسراييلي به واشنگتن بيانگر اوج اعتماد دولت رژيم صهيونيستي به ژنرال مك مستر است. دفتر بنيامين نتانياهو نيز در واكنش به سفر هيات امنيتي اسراييلي به واشنگتن گفته كه اين سفر در چارچوب ديدارها و گفت‌وگوهاي دوره‌اي ميان امريكا و اسراييل پيرامون مسائل و پرونده‌هاي امنيتي انجام مي‌گيرد. اين در حالي است كه يوسي كوهن، رييس موساد اخيرا در اظهاراتي نسبت به گسترش نفوذ ايران در منطقه هشدار داده و گفته بود، ايران همچنان بزرگ‌ترين خطر براي امنيت اسراييل است. وي از دولت اسراييل خواسته بود از روابط خوب و نزديك خود با دولت امريكا براي ايجاد تغييراتي در مورد پرونده‌هاي متعلق به ايران بهره ببرد. كوهن مدعي شده بود كه ايران به سرعت در حال پيشبرد اهداف و طرح‌هاي نظامي خود در منطقه است.


نامه سرگشاده طالبان براي ترامپ

پس از ۱۶ سال جنگ، گروه طالبان در نامه‌اي سرگشاده به رييس‌جمهوري امريكا بر درخواست خود مبني بر خروج امريكا از افغانستان تاكيد كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي طالبان در نامه‌اي بلندبالا و سرگشاده به زبان انگليسي كه روز سه‌شنبه منتشر شد، اعلام كرد: ترامپ از طريق پيگيري و بازنگري در استراتژي امريكا در افغانستان به اشتباه سياستمداران سابق اذعان كرده است. مجاهد گفت: ترامپ نبايد سياست امريكا در افغانستان را به ارتش واگذار كند، بلكه بايد خروج نيروهاي امريكايي را اعلام كند نه اينكه تعداد نيروها را همان‌طور كه دولت او طرح‌ريزي كرده، افزايش دهد. وي در اين يادداشت ۱۶۰۰ كلمه‌اي همچنين تاكيد كرد خروج امريكا از افغانستان باعث كاهش تلفات نيروهاي امريكايي و خاتمه به يك جنگ وراثتي مي‌شود.


۷۰ درصد از شهر رقه در كنترل نيروهاي كرد سوريه

ديد‌بان حقوق بشر سوريه اعلام كرد، نيروهاي حزب سوريه دموكرات تحت حمايت امريكا ۷۰ درصد از مناطق شهر رقه را از گروه تروريستي داعش پس گرفتند. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه امريكايي «الحره»، ديد‌بان حقوق بشر سوريه گزارش داد، نيروهاي كرد سوريه دموكرات، مورد حمايت امريكا پس از درگيري‌هاي متعدد با گروه تروريستي داعش ۷۰ درصد از شهر رقه را تحت سيطره خود درآوردند. پيشتر نيروهاي سوريه دموكرات پس از درگيري‌هاي خشونت‌بار با داعش بر دو محله «المهدي» و «رافقه» در شرق شهر رقه تسلط يافتند، در اين درگيري‌ها چندين تن از نيروهاي مسلح اين گروه تروريستي به هلاكت رسيده و چندين تن زخمي شدند و چهار تن از نيروهاي سوريه دموكرات نيز كشته و هفت تن مجروح شده بودند. اين نيروها در ششم ژوئن وارد رقه شدند تا به مقابله با گروه تروريستي داعش كه از خودروهاي بمبگذاري شده و نيروهاي انتحاري و پهپادها در حملات خود استفاده مي‌كنند، بپردازند. نيروهاي «سوريه دموكرات» يك ائتلاف متشكل از عمدتا كردها و نيز اعراب محلي سوريه تحت حمايت ائتلاف بين‌المللي ضد داعش به شمار مي‌آيد و ائتلاف بين‌المللي امريكا با حملات هوايي خود سعي در حمايت از اين نيروهاي عرب و كرد دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون