• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3110 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۷ آبان

به دنبال كشف جسد حلق‌آويز شده يك فلسطيني رخ داد

تشديد درگيري‌ها ‌ در قدس

ماهيت مقاومت و مبارزه فلسطيني‌ها اين‌بار فرق دارد، سازمان يافته نيست و هر كس از هر كجا و با هر چه كه در دست دارد خشم خود عليه رژيم اشغالگر قدس را اعلام مي‌كند. در طرف مقابل نيز ظاهرا افراط‌گرايان صهيونيست نيز از كنترل تل‌آويو خارج شده‌اند و با خشونت بيشتر عليه فلسطينيان بر تنش‌ها در بيت‌المقدس و سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين مي‌افزايند.
چنانچه پس از تنها يك روز آرامش نسبي در بيت‌المقدس، به دنبال كشف جسد يك جوان فلسطيني مجددا درگيري‌هايي ميان نيروهاي رژيم صهيونيستي و فلسطيني‌ها در شهر قدس آغاز شد.
پيكر يوسف رموني‌، جوان 32 ساله فلسطيني در حالي كه در داخل اتوبوسي در منطقه صنعتي جفعات شائول در قدس به‌دار آويخته شده بود، پيدا شده است. شاهدان فلسطيني مي‌گويند اين حادثه پس از حمله سه شهرك‌نشين به جوان مذكور رخ داده است. اين در حالي است كه پليس رژيم صهيونيستي مدعي شده كه جوان فلسطيني مذكور خودكشي كرده است. اما شاهدان عيني در فلسطين تصاوير جسد جوان فلسطيني را كه آثار ضرب و جرح روي جسد وي ديده مي‌شد، منتشر كرده‌اند.
بر اساس گزارش‌ها همزمان با انتشار اين اخبار در فلسطين اشغالي، يك شهرك‌نشين يهودي به ضرب چاقوي يك جوان فلسطيني در خيابان انبياء در قدس زخمي شده است. نيروهاي رژيم صهيونيستي نيز در واكنش به اين اقدام تمامي ورودي‌هاي شهرقديمي قدس را بستند و شروع به عمليات بازرسي منازل براي يافتن جواني كه دست به اين اقدام زده بود، كردند.
به گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين، پليس اسراييل دو جوان فلسطيني را بازداشت كرده و از سوي ديگر به سمت يك شهروند فلسطيني در نزديكي موانع مرزي در شرق خان يونس در غزه تيراندازي كرده و او را به شهادت رساندند.
در اين راستا جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) مقاومت و عمليات‌هاي شهادت طلبانه فلسطيني‌ها را پاسخي طبيعي به ادامه تجاوزات دشمن صهيونيستي عليه ملت و مقدسات فلسطين به ويژه مسجد الاقصي دانست.
به نظر مي‌رسد در پي اين تحولات اوضاع در غزه نيز بار ديگر خشونت آميز شود. اسراييل از زمان امضاي توافقنامه آتش بس با گروه‌هاي مقاومت تحت نظارت مصر بارها اقدام به نقض آن كرده و به سمت ماهيگيران و كشاورزان فلسطيني تيراندازي كرده است كه در اين بين شماري از فلسطينيان مجروح شده و خسارت‌هاي سنگيني نيز به اراضي كشاورزي و قايق‌هاي ماهيگيري فلسطيني وارد آمده است.
رهبران شاخه نظامي حماس نيز با تاكيد بر نمودار شدن نشانه‌هاي انتفاضه در كوچه خيابان‌هاي بيت‌المقدس و شهرهاي كرانه باختري از جوانان فلسطين، مي‌خواهند تشكيلات و مبارزات خود را براي آغاز انتفاضه سوم قوت بخشند.
هاآرتص روزنامه منتقد كابينه نتانياهو در تل‌آويو نيز گزارش داده است: «ارتش اسراييل براي روبرو شدن با موج بزرگ اعتراضات فلسطينيان در كرانه باختري شمارش معكوس را آغاز كرده است اگر چه اين عمليات حتمي نيست.» بر اساس گزارش‌ها به دليل جايگاه فوق‌العاده حساس كرانه باختري در نظريه امنيتي و راهبرد كلان اسراييل، تل‌آويو برنامه‌هاي خاصي را براي كنترل كامل اين منطقه و مقابله با هر نوع انتفاضه مسلحانه در آن در دستور قرار داده است. يكي از اين برنامه‌ها بازداشت گسترده رهبران سياسي وشخصيت‌هاي برجسته مردمي در كرانه باختري است اما اين مساله‌يي است كه به‌شدت بر ساختار سازماندهي مردمي مبارزه ضد صهيونيستي تاثيرگذار است. تاكنون اسراييل تلاش داشته است با دستگيري تمامي رهبران طراز اول وديگر شخصيت‌هاي بارز در سطوح بعدي عملا فلسطين را از رهبران شاخص تهي كند اما در مقابل اكنون شاهد نقش برجسته نوجوانان و جوانان فلسطيني در دور جديد مبارزه عليه اشغالگري است.
همزمان تنش‌هاي سياسي ميان گروه‌هاي فلسطيني نيز بر نگراني‌ها در زمينه خشونت‌ها در بيت‌المقدس افزوده است، اين در حالي است كه وحدت فلسطيني‌ها مي‌تواند وجهه جهاني آنها را افزايش داده و حمايت بين‌المللي از حقوق آنها را افزايش دهد. در اين راستا فراكسيون تغيير واصلاح پارلمان فلسطين وابسته به جنبش حماس خواستار تسريع در برگزاري انتخابات رياست تشكيلات خودگردان و پارلمان فلسطين شده است. مجلس قانونگذاري يا همان پارلمان فلسطين از شروع اختلاف ميان جنبش‌هاي حماس و فتح درچند سال پيش درحالت تعليق به سرمي برد. اما از فلسطين بايد يك صدا به گوش برسد. چرا كه با نگاهي واقع بينانه به شرايط فلسطين شاهد طيف وسيعي از نظرات و موضع‌گيري‌ها در قبال اصل مقاومت و مبارزه است، به نحوي كه هرگز نمي‌توان آن را از فتح تا حماس به تفكيك سياه و سفيد نگريست.
به ويژه اينكه اقدام كشورهاي اروپايي در به رسميت شناختن كشور مستقل فلسطين به‌شدت موجب خشم اسراييل شده است. از سوي ديگر به دليل مخالفت تل‌آويو با درخواست كشورهاي غربي براي متوقف كردن شهرك‌سازي در سرزمين‌هاي فلسطيني، اتحاديه اروپا در انديشه تحريم اسراييل است. بر اساس گزارشي اتحاديه اروپا سندي محرمانه را ميان ۲۸ دولت عضو توزيع كرده كه مشتمل بر پيش نويس طرحي براي تحريم رژيم اسراييل است. بر اساس اين طرح، اگر رژيم اسراييل در كرانه باختري كاري كند كه رسيدن به راه‌حل دو دولت را غيرممكن سازد، تحريم‌هايي عليه اين رژيم وضع خواهد شد.
اين حمايت بين‌المللي تنها در شرايطي جدي‌تر خواهد شد كه وحدت ملي فلسطيني حفظ و تقويت شود. اظهارات جسته و گريخته مقامات گروه‌هاي مختلف فلسطيني عليه همديگر موجب مي‌شود ناظران بين‌المللي در رويكردي محافظه‌كارانه در اعلام حمايت از فلسطين مستقل تعلل كنند.

تبريك روز ملي فلسطين

كارل گاستاف (كارل شانزدهم) چند هفته بعد از اقدام پارلمان سوئد در به رسميت شناختن كشور فلسطين، با ارسال نامه به محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان روز ملي فلسطين را تبريك گفته است. فلسطيني‌ها روز ۱۵ نوامبر را به عنوان روز ملي فلسطين ناميده‌اند. در تاريخ ۱۵ نوامبر سال ۱۹۸۸ «ياسر عرفات» به صورت يكجانبه اقدام به اعلام كشور مستقل فلسطين كرد.

تصميم پارلمان اسپانيا

بر اساس گزارش‌ها امروز نمايندگان پارلمان اسپانيا راي خود را درباره پيش‌نويس قانون به رسميت شناختن كشور فلسطين اعلام مي‌كنند. گفته مي‌شود اين تصميم به دنبال درخواست اتحاديه اروپا و گروهي از شخصيت‌هاي مخالف حزب حاكم اسراييل رخ داده است كه پيش از اين از مقام‌هاي اسپانيا خواسته بودند تا فلسطين را به عنوان يك كشور به رسميت بشناسند.
 

نشست ويژه اتحاديه عرب

اتحاديه عرب در پايان ماه جاري ميلادي نشستي فوق‌العاده در سطح وزراي خارجه اين اتحاديه با موضوع بررسي تحولات فلسطين برگزار خواهد كرد. اين نشست 29 نوامبر جاري در دبيرخانه اين اتحاديه برگزار خواهد شد. بر اساس گزارش منابع عربي پيش از اين، نشست ديگري در سطح وزراي خارجه كشورهاي عضو در كميته طرح صلح عربي در اين خصوص برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون