• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3110 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۷ آبان

تلفات داعش در كوباني

داعش در بيانيه‌يي به كشته شدن تعدادي از فرماندهان خود در كوباني از جمله ابوعلي الانصاري، ابومحمد مصري و ابو محمد تونسي اعتراف كرده است. بر اساس گزارش‌ها اين افراد در درگيري‌هاي اخير در شرق و جنوب كوباني (در فاصله 150 كيلومتري شمال شرق حلب) كشته شده‌اند.
به گزارش الجزيره يگان‌هاي حمايت مردمي كرد هم در مقابل از كشته شدن يكي از نيروهاي خود در درگيري‌هاي رو در رو با تكفيري‌ها در محورهاي اطراف مربع امنيتي در نزديكي بازار هال و در محله صناعه واقع در شرق و مركز شهر خبر داده‌اند.
جنگ در كوباني با گروه تروريستي داعش در حال تبديل به آن نوع منازعه‌هاي مسلحانه بلندمدت و فرسايشي است. اگر چه حملات هوايي ائتلاف ضدداعش بر مواضع اين گروه تروريستي در كوباني افزايش يافته و منابع خبري از هلاكت چند تن از رهبران داعش در درگيري با مدافعان كرد خبر مي‌دهند، اما اين گروه تروريستي نيز عقب ننشسته و به تلاش‌هاي خود از جبهه‌هاي مختلف در اطراف و برخي مناطق كوباني ادامه مي‌دهد. در واقع ظاهرا پيش بيني امريكايي در حال تحقق است و جنگ عليه داعش در سوريه و كوباني زمان زيادي خواهد برد.
اين پيش‌بيني در حالي قوت مي‌گيرد كه روز گذشته ديده بان حقوق بشر سوريه اعلام كرد كه از زمان آغاز حملات داعش (در 16 سپتامبر) به منطقه كوباني تا بامداد شنبه، 1153 تن در اين منطقه كشته شده‌اند. در ميان كشته‌ها 27 شهروند كرد به دست داعشي‌ها اعدام شده‌اند. اما 398 تن از اعضاي يگان‌هاي حمايت مردمي و نيروهاي امنيت ملي كردستان (آسايش) در جنگ جان باخته‌اند. در مقابل 712 تكفيري كشته شده‌اند كه در اين ميان 23 خود را با خودروهاي بمبگذاري شده در شهر و اطراف آن منفجر كرده‌اند و شش نيروي ارتش آزاد نيز كشته شده‌اند.

واكنش به ويدئو جديد داعش

انتشار يك فيلم دهشتناك ديگر از سر بريدن يك گروگان امريكايي و 19 سرباز سوري، موجب انزجار افكار عمومي جهان شده است. به ويژه اينكه صحت اين فيلم از سوي امريكا تاييد شده است. روز گذشته جمعي از مسلمانان در ايندياناپوليس، مركز ايالت اينديانا در ايالات متحده امريكا، با برپايي مراسمي ياد پيتر كاسيگ را گرامي داشتند. در اين مراسم والدين اين قرباني نيز حضور يافتند. پيتر كاسيگ، گروگان امريكايي كه به عبدالرحمن كاسيگ، تغيير نام داده بود، امدادگري بود كه توسط تروريست‌هاي داعش در سوريه ربوده شده بود و در فيلم اخير سر بريده شد. به گفته خانواده كاسيگ، فرزند ۲۶ ساله آنان، اول اكتبر سال ۲۰۱۳ميلادي در مسير شهر ديرالزور سوريه به گروگان گرفته شده بود. پيتر كاسيگ پس از اسارت در دست داعش، در ماه آگوست  اعلام كرد كه به دين اسلام گرويده و نام عبدالرحمان را برگزيده است. وي پيش از آن، داوطلبانه گروهي را براي ياري رساني به غيرنظاميان آسيب ديده در جنگ داخلي سوريه ايجاد كرده بود. اين امدادگر، پنجمين گروگان غربي و سومين شهروند ايالات متحده امريكا است كه توسط اين گروه سربريده شده است.
باراك اوباما، رييس‌جمهوري ايالات متحده امريكا قتل وي را يك «اقدام شيطاني محض» خوانده است. رييس‌جمهور ايالات متحده همچنين ضمن همدردي با خانواده كاسيگ اعلام كرد او را كساني كه دنيا به درستي «غيرانسان» خطاب مي‌كند، آن هم با عملي كه به غايت اهريمني است از ما گرفتند. در واكنشي ديگر ديويد كامرون نخست وزير بريتانيا در پيامي روي توييتر گفت: «با قتل عبدالرحمن كاسيگ، داعش بار ديگر سرشت غيرانساني خود را به نمايش گذاشت.»گمان مي‌رود كه داعش دست كم ۲۳تن از شهروندان ۱۲كشور را به گروگان گرفته باشد. حدود يك ماه پيش هم داعش ويديوي سر بريدن آلن هنينگ امدادگر بريتانيايي را منتشر كرد و در انتهاي آن تهديد كردكه كاسيگ را هم خواهد كشت. والدين كاسيگ كه ساكن ايندياناي امريكا هستند، چندي پيش بخش‌هايي از نامه‌ پسرشان را منتشر كردند كه در آن از سختي‌هاي گروگان بودن نوشته بود. دوستان كاسيگ پيش از اين ماجرا، در كنفرانسي مطبوعاتي از گروه داعش خواسته بودند كه وي را آزاد و از اعدام او صرف نظر كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون