• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3186 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲ اسفند

طي چهار سال صورت گرفت

توزيع 169 هزار ميليارد تومان در قالب يارانه نقدي

گروه اقتصادي| حالا ديگر شمارش معكوس براي خداحافظي با يارانه‌هاي نقدي فراگير آغاز شده است.
 به گزارش خبرنگار «اعتماد» در حالي مجلس دولت را مكلف كرده است نسبت به قطع يارانه ثروتمندان و برخورداران اقدام كند كه محمدباقر نوبخت، رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي گفته است حذف خانوارهاي پردرآمد از مدت‌ها قبل در راستاي تبصره ۲۱ قانون بودجه شروع شده اما ضرورت ندارد كه رسانه‌اي شود و درباره آن در رسانه‌ها گزارش منتشر شود.   كميسيون تلفيق بررسي بودجه، دولت را مكلف كرده است نسبت به حذف يارانه خانوارهايي كه بيش از 5/2 ميليون تومان در ماه درآمد دارند اقدام كند اما هنوز معيارهاي ديگر در خصوص بعد خانوار و وضعيت هزينه‌اي و... مشخص نشده است.
 رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي مي‌گويد مسووليت شناسايي اقشار مرفه بر اساس قانون بر عهده وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي است.  با توجه به كاهش سقف منابع يارانه‌هاي نقدي از 42 هزار ميليارد تومان به 37 هزار ميليارد تومان در سال آينده، در خوش‌بينانه‌ترين حالت بين 9 تا 10 ميليون نفر بايد از فهرست يارانه‌بگيران خط بخورند. در حال حاضر تنها دو ميليون و 400 هزار نفر از جمعيت ايران مشمول دريافت يارانه نقدي 45 هزار و 500 توماني نيستند و ساير افراد با ثبت نام براي دريافت يارانه به نوعي اعلام نياز كرده‌اند.
 ايران تنها كشوري است كه تجربه پرداخت يارانه نقدي فراگير را در كارنامه خود دارد. بررسي‌هاي مقايسه‌اي فراواني درباره اين موضوع صورت گرفته است. به عنوان مثال برآوردها نشان مي‌دهد بودجه عمراني 10 سال كشور در قالب يارانه نقدي ميان مردم توزيع شده است اين در حالي است كه حجم تخصيص بودجه عمراني در سال‌هاي 1390 و 1391 در وضعيتي بحراني قرار گرفت. به موجب مصوبه كميسيون تلفيق و در صورت تصويب مجلس شوراي اسلامي، كساني كه تحت پوشش نهادهاي حمايتي نظير بهزيستي و كميته امداد امام خميني قرار دارند مشمول دريافت يارانه خواهند بود. روستاييان، عشاير و همچنين بازنشستگان با حقوق كمتر از 5/2 ميليون تومان همچنان يارانه خواهند گرفت. جدول زير ميزان يارانه تخصيص يافته در سال‌هاي اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها را نشان مي‌دهد. كل يارانه پرداختي از آذرماه سال 1389 تا پايان آذرماه سال 1393 در حدود 169 هزار و 338 ميليارد تومان برآورد شده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون