• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3186 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲ اسفند

برخي كمك‌هاي احمدي‌نژاد به ديگر كشورها

252/2ميليارد دلار ايران در شش كشور

گروه اقتصادي | بررسي‌ها از ميزان كمك‌هاي ايران به برخي كشورهاي ديگر جهان طي هشت سال دولت محمود احمدي‌نژاد نشان مي‌دهد كه در اين مدت ايران تنها به شش كشور جهان، بيش از دو ميليارد و 252 ميليون دلار از وجوه كشور را در قالب كمك و وام‌هاي 10 ساله پرداخت كرده است.
بر اساس اين گزارش، سهم اين شش كشور از بيش از 2/2 ميليارد دلار ايران متفاوت است و سريلانكا در بين اين شش كشور بيشترين كمك‌هاي مالي ايران را دريافت كرده است.
به اين ترتيب سريلانكا در هشتم آذرماه سال 86 وام 5/1 ميليارد دلاري خود را با زمان بازپرداخت 10 ساله بدون ذكر دليل پرداخت از رييس دولت نهم دريافت مي‌كند و تنها كمتر از يك سال بعد يعني در تاريخ پنجم مرداد ماه سال 87، يك سال مانده به پايان نخستين دوره رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد وام 65 ميليون دلار ديگري را از رييس دولت نهم مي‌گيرد كه مجددا دليل اين دريافت وام مشخص نيست.  
البته ظاهرا پرداخت وام‌ها و كمك‌هاي ايران به كشورهاي ديگر طي دو دولت محمود احمدي‌نژاد رويه‌اي منظم داشته است و حتي برخي از اين كمك‌ها بدون ذكر مبلغ انجام شده است. به گونه‌اي كه كمك ايران به بوليوي در اين دسته قرار مي‌گيرد چرا كه طبق خبري كه حجت‌الله سلطاني، كاردار ايران در بوليوي در تاريخ 20 مهر ماه سال 87 اعلام كرده است ايران بودجه‌اي را براي ساخت درمانگاه عمومي در اين كشور اختصاص داده است ولي رقم اين كمك اصلا اعلام نشده است.  همچنين دولت نهم در آخرين سال حضورش در دور اول كمكي اينچنين به عراق نيز كرده است، بنا به گفته حسين كاظمي قمي، سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق، در 24 فروردين 88 محمود احمدي‌نژاد رقمي كه اصلا ذكر نشده است را براي ساخت يك بيمارستان تخصصي 220 تختخوابي، 17 مدرسه و نيروگاه 250 مگاواتي تخصيص مي‌دهد.
بر اساس همين گزارش ظاهرا دولت محمود احمدي‌نژاد در سال 87 بيشترين كمك‌هاي خود را به ديگر كشورهاي جهان انجام داده است چرا كه در تاريخ 30 شهريورماه بنا به گزارش آسوشيتدپرس، ايران كمك هفت ميليون دلاري براي ساخت يك فرودگاه به سنت وينسنت تخصيص مي‌دهد. البته كمي قبل‌تر از آن نيز در 14 تير ماه همان سال بنا به گفته رويترز كمك 350 ميليون دلاري براي ساخت يك بندر به نيكاراگوئه تخصيص مي‌دهد.
يكي ديگر از كمك‌هاي مالي ايران به ديگر كشور همسايه‌مان است كه در فروردين ماه 88 و در آخرين سال دولت نهم صورت گرفته است در اين سال ايران 330ميليون دلار به پاكستان مي‌دهد.
بر اساس گزارشي كه اقتصاد‌نيوز در اين رابطه منتشر كرده است ظاهرا تخصيص اعتبار به كشورهاي ديگر در دور دوم دولت احمدي‌نژاد همچنان ادامه داشته است به گونه‌اي كه در14 شهريور ماه سال 1391 آن زمان كه اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد در ايران برگزار شده بود، وزير امور خارجه جمهوري بروندي به ساختمان سازمان آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي رفت و با رييس اين سازمان ديدار و گفت‌وگو كرد. حاصل آن ديدار هشت ماه بعد مشخص شد. زماني كه ششم ارديبهشت‌ماه سال 1392 كوروش پرند از ساخت مراكز آموزش مهارتي در كشور بروندي توسط ايران خبر داد و از بودجه كمك‌هاي توسعه‌اي ايران سخن گفت. وي گفته بود به محض دريافت اين كمك‌ها، كار راه‌اندازي و تجهيز مراكز آموزشي را آغاز خواهيم كرد. سخناني كه با تغيير دولت، ديگر روي واقعيت به خود نديد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون