• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3186 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲ اسفند

صادق مدرسي:

امكان بازگشت هم فراهم شود، برنمي‌گردم

صادق مدرسي، 30 سال سن دارد و در رشته زيست‌شناسي و علوم پايه تحصيل كرده است. مدرسي علاقه بسيار زيادي به مسائل نجومي داشته و معتقد است كه اين پروژه به بشريت كمك زيادي خواهد كرد.

  چگونه با اين پروژه آشنا شديد؟

من در مجله‌هاي مختلف علمي و سايت‌ها خبرهاي علمي را دنبال مي‌كردم، نزديك به سه ماه قبل از ثبت‌نام در اين پروژه از طريق اينترنت با اين پروژه آشنا شدم و با آنها از طريق ايميل صحبت كردم، بعد از اينكه اطلاعات كامل را درباره اين سفر به دست آوردم منتظر شدم تا زمان ثبت‌نام برسد. حدود يك سال پيش بود كه ثبت‌نام كردم و منتظر پاسخ آنها شدم.

   در ثبت‌نام از شما چه سوالاتي را پرسيده بودند؟

ما بايد به سه سوال پاسخ مي‌داديم كه چرا داريم در اين پروژه شركت مي‌كنيم؟ چرا فكر مي‌كنيم كه ما آدم‌هاي مناسبي براي اين سفر هستيم و چه اندازه حس شوخ‌طبعي داريم و تعامل با ديگران داريم. به صورت كلي آنها دنبال انسان‌هايي بودند كه با هر شرايطي سازگاري داشته باشند و با همه مردم در تعامل باشند، كسي كه در شرايط سخت هم بتواند با مشكلات كنار بيايد. من هميشه با هر شرايطي كنار آمده‌ام.

  دقيقا چه مراحلي را پشت سر گذاشتيد؟

 پس از اينكه ما در مراحله اول براساس پاسخي كه به سوال‌ها داده بوديم، از ميان حدود 200 هزار نفر انتخاب شديم بايد تست‌هاي پزشكي مي‌داديم تا سلامت جسماني ما تاييد شود، اين تاييد از نظر قد، وزن، بينايي و شنوايي، مفاصل، بيماري‌هاي مزمن و جراحي‌هاي خاص بوده است، كساني كه در تست پزشكي انتخاب شدند 1058 نفر بودند كه بعد از اين مرحله دكتر اين پروژه با ما گفت‌وگو كردند.

  چه نكته‌هايي را در گفت‌وگو با شما مطرح كردند؟

 دكتر ناسا با ما گفت‌وگوهاي زيادي را انجام داد. كساني كه در اين مرحله پذيرفته مي‌شدند 660 نفر بودند. يكي از سوالاتي كه اين دكتر از ما پرسيد اين بود كه فرض كن چهارسال پس از اينكه تو در مريخ بودي امكان بازگشت فراهم مي‌شد، آيا تو بر مي‌گردي يا نه؟ من پاسخ دادم كه بر نمي‌گردم به اين خاطر كه من به آنجا مي‌روم تا تجربياتم را براي زميني‌ها ارسال كنم.

  پس از اينكه از شما اين سوالات پرسيده شد، چند نفر انتخاب شدند و مرحله بعدي چيست؟

از اين مرحله به بعد وارد چالش‌هاي تيمي مي‌شويم و ما صد نفر به 25 گروه چهار نفري تقسيم مي‌شويم كه بايد چالش‌هايي را پشت سر بگذاريم. البته هنوز زمان و مكان اين مرحله و كارهايي كه بايد انجام دهيم  اعلام  نشده  است.

  چه چالش‌هايي را بايد پشت سر بگذاريد؟

در طول اين هشت سال بايد با شرايط آب و هوايي مختلف و در جاده‌ها و مسير‌هاي سخت زندگي كنيم و مثلا يك دوره آن اينگونه كه متوجه شده‌ام در قطب است.

  رشته تحصيلي شما چه بوده؟

من رشته علوم پايه خوانده‌ام.
  درباره مريخ چه اندازه مي‌دانيد، خطرات اين سفر را مي‌دانيد؟

من بيشتر سعي مي‌كنم به شواهد نگاه كنم و سفرها و حرف‌هايي كه مريخ نوردها زده‌اند توجه كنم و داده‌هايي كه از آنها به زمين رسيده است را مطالعه كنم. ببينيد نبايد اين سفر را يك طرفه بررسي كرد، شايد اگر خيلي از افراد با امكانات و شرايط اين سفر آشنا مي‌شدند موضع آرام‌تري نسبت به آن نشان مي‌دادند و به بي بازگشت بودن آن فكر نمي‌كردند.

 خانواده شما چه اندازه از سفر به مريخ استقبال مي‌كند؟

خانواده من خوشبختانه از من حمايت‌هاي زيادي كرده‌اند. البته در ابتدا كسي فكر نمي‌كرد كه به اين مرحله برسم اما در تمام مراحل از من حمايت كرده‌اند. من از اين بابت خوشحالم.

  به نظر خودت چه ويژگي‌هايي داري كه تا اين مرحله انتخاب شده‌اي؟

 من در تمام زندگيم هيچ‌وقت استرس نداشتم و هميشه سعي كردم با تمام شرايط زندگي كنار بيايم. من 10 مقاله به زبان انگليسي در اين باره در ژورنال‌هاي خوب چاپ كرده‌ام. در واقع يكي از دلايلي كه باعث شد در اين پروژه شركت كنم علاقه و انگيزه براي ادامه زندگي بشر و حس ماجراجويي بوده است. ما در مريخ بايد شرايط را براي آينده بشر فراهم كنيم.

 با دو نفر ايراني ديگري كه در اين مرحله انتخاب شده‌اند ارتباط داري؟

خير متاسفانه هنوز نتوانسته‌ام با آنها ارتباط بگيرم اما خيلي مشتاق هستم كه با هم در ارتباط باشيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون