• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3191 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۷ اسفند

غول‌هاي سبك وزن بوكس جهان در گران‌ترين مبارزه تاريخ به مصاف هم مي‌روند

« مبارزه قرن»

   رومينا تيموري/  فلويد مي‌ودر جونيور، قهرمان بوكس جهان در هشت وزن مختلف قراردادي را با ماني پاكيائو، بوكسور مشهور فيليپيني امضا كرده تا آنها در اواسط ماه ارديبهشت سال آتي به مصاف هم بروند. آن هم در ديداري كه به نظر مي‌رسد گران‌ترين مسابقه مشت‌زني و حتي ورزشي جهان است. جايزه اين رقابت قرار است به 200 ميليون دلار برسد يعني چيزي حدود 700 ميليارد تومان.  اين مبارزه رويدادي است كه به انتظار چندين ساله هواداران بوكس پايان مي‌دهد.

   توافق بعد از شش سال

قرار بود رقابت فلويد مي‌ودر جونيور و ماني پاكيائو شش سال پيش برگزار شود. اما اين رقابت هربار به دليل عدم توافق طرفين لغو مي‌شد. اگر بخواهيد جزييات ماجرا را بدانيد بايد بگوييم كه همه‌چيز از پنجم دسامبر 2009 (چهاردهم آذر 1387) شروع شد.
 فلويد مي‌ودر جونيور با ماني پاكيائو قراردادي امضا كرد تا در سيزدهم مارس 2010 (22 اسفند 1388) با هم مبارزه كنند. اما با گذشت چند ماهي از اين خبر، پاكيائو خبر توافق با مي‌ودر را رد كرد و گفت هنوز اختلافات جزيي در قرارداد باقي مانده است.  در يازدهم دسامبر 2009، قراردادي هشت صفحه‌اي از طرف مي‌ودر به پاكيائو فرستاده شد مبني بر اينكه عوايد حاصل از جدالي كه در سيزدهم مارس 2010 برگزار مي‌شود، به صورت 50 – 50 تقسيم شود. در يكي از بند‌هاي اين قرارداد به اين موضوع اشاره شده بود كه هر دو بوكسور پيش از مسابقه بايد تست دوپينگ بدهند. در ابتدا اين امر براي پاكيائو، موضوعي حل شده بود اما كمي بعد مديربرنامه‌هاي بوكسور فيليپيني اعلام كرد كه او درخواست مي‌ودر را رد كرده است. فرداي آن‌ روز، مديربرنامه‌هاي مي‌ودر رقيب ديگري را براي جدال با او معرفي كرد.
اين عدم توافق هر سال ادامه داشت و اصلي‌ترين اختلاف ميان اين دو بوكسور مشهور جهاني، عدم اعتماد به يكديگر بر سر تست دوپينگ بود. از ديگر مشكلات ميان اين دو نفر فروش حق پخش تلويزيوني هم بود. حالا پس از گذشت پنج سال، انتظارها براي هواداران بوكس به پايان رسيد و مي‌ودر و پاكيائو به توافق رسيدند؛ توافقي كه به نظر مي‌رسد اين‌بار قرار نيست بشكند.

   جزييات  مبارزه

اين دو كه از سبك‌وزن‌ترين بوكسورهاي جهان به حساب مي‌آيند در دوازدهم ارديبهشت سال آينده با هم به رقابت خواهند پرداخت. رويارويي مي‌ودر و پاكيائو در سالن MGM شهر لاس وگاس انجام مي‌شود و 200 ميليون دلار (حدود 700 ميليارد تومان) روي آن سرمايه‌گذاري شده است. از اين مبلغ نجومي 120 ميليون دلار (420 ميليارد تومان) سهم بوكسور امريكايي و 80 ميليون دلار (280 ميليارد تومان) سهم مبارز 36 ساله فيليپيني خواهد بود. پيروزي در اين مسابقه براي اين دو بوكسور چنان ارزشمند است كه از هم‌اكنون تمرينات سخت خود را جهت پيروزي در اين مسابقه آغاز كرده‌اند. گفتني است اين رويارويي، گران‌ترين مبارزه تاريخ بوكس جهان است و با اين مسابقه هر كدام از اين بوكسورها ثروتمندتر از چيزي كه هستند خواهند شد.

   فلويد مي‌ودر، هرگز نباخته است

فلويد مي‌ودر جوينيور 37 سال پيش در شهر ميشيگان امريكا در خانواده‌اي بوكسور به دنيا آمد. فلويد مي‌ودر سينيور، پدر «آقاي پول» در آن دوران در رينگ بوكس به مشت‌زني مشغول بود. عموهاي او هم بوكسورهاي حرفه‌اي بودند كه دو بار به مقام قهرماني جهان دست يافته بودند به همين دليل از سنين كودكي تمرينات مشت‌زني را آغاز كرد. مي‌ودر در تمام مسابقاتي كه شركت كرده شكست‌ناپذير بوده و از ۴۷ مسابقه خود ۴۷ پيروزي در كارنامه‌اش دارد. او دوبار تاكنون در سال‌هاي ۱۹۹۸ و ۲۰۰۷ توسط مجله رينگ به عنوان بهترين مشت‌زن سال برگزيده شده و همچنين در سال ۲۰۰۷ توسط كانون نويسندگان بوكس امريكا (BWAA) به اين عنوان دست يافته است. آقاي پول شش بار جايزه اسپي را كه توسط اي‌اس‌پي‌ان اهدا مي‌شود هم در ويترين افتخاراتش دارد.
اين بوكسور امريكايي تاكنون دوبار در سال‌هاي ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ توسط نشريه ايلوستراتد و سه بار در سال‌هاي ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ توسط نشريه فوربز بالاتر از كريستيانو رونالدو، لبرون جيمز، ليونل مسي و كوبي برايانت به عنوان پردرآمدترين ورزشكار سال معرفي شده است. او همچنين در سال ۲۰۱۴ توسط نشريه ايلوستراتد پس از لبرون جيمز، كريستيانو رونالدو و اوسين بولت به عنوان چهارمين ورزشكار برتر جهان معرفي شد. حالا كه مي‌ودر در سن 37 سالگي وارد آخرين مراحل زندگي حرفه‌اي‌اش مي‌شود، ممكن است ركورد شكست‌ناپذيري‌اش شكسته شود. در مبارزه‌هاي اخير مي‌ودر اكثر رقيبانش يا خيلي جوانند يا خيلي پير و مشت‌هاي بي‌جان و كندي مي‌زنند، به همين دليل توانايي واقعي بهترين بوكسور تاريخ سنجيده نمي‌شود. اما پاكيائو، يكي از بااستعدادترين بوكسورهاي تاريخ، حريفي متفاوت با آنهاست.

  آن طرف رينگ يك سياستمدار ايستاده است

در آن سوي رينگ، بوكسوري 36 ساله از كشور فيليپين حضور دارد كه در سياست هم دستي دارد. او چندسالي است كه دستي در قوه مقننه كشور فيليپين دارد و به عنوان يكي از نمايندگان مجلس اين كشور فعاليت مي‌كند. پاكيائو در كارنامه ورزشي‌اش 10 قهرماني جهان دارد و در سال 2013 به عنوان چهاردهمين ورزشكار پردرآمد دنيا توسط مجله فوربس انتخاب شد. به لطف دوران درخشاني كه در دهه 2000 ميلادي داشت به او لقب «مبارز قرن» دادند. ماني در حال حاضر در رنكينگ سوم ليست بوكسورهاي جهان قرار دارد.
نكته جالب زندگي اين بوكسور فيليپيني را مي‌توان دوران تحصيل او دانست. «پك-من» دوران ابتدايي را در كشورش به پايان رساند ولي در دوره دبيرستان به خاطر فقر و نداشتن مخارج تحصيل از مدرسه اخراج شد. در سال 2007 پاكيائو تصميم به ادامه تحصيل گرفت و موفق به اخذ مدرك ديپلم شد. پس از آن ماني به دانشگاه رفت و در سال 2009 دكتراي افتخاري انسان‌شناسي را از دانشگاه فيليپين دريافت كرد.

   بليت مبارزه مي‌ودر- پاكيائو  به سه هزار دلار خواهد رسيد

 فلويد مي‌ودر و ماني پاكيائو با عقد قرارداد براي انجام مبارزه در چند ماه آينده، هواداران‌شان را حسابي به وجد آوردند و پيش‌بيني مي‌شود در ماه ارديبهشت با فروش بليت‌هاي بسيار گران در بازار سياه شاهد گران‌ترين بازي بوكس تاريخ خواهيم بود. جدا از سودي كه سرمايه‌گذاران، اسپانسرها و برنامه‌‌ريزان اين رقابت مي‌كنند، هر دوي اين بوكسورها سواي هر نتيجه‌اي كه به دست ‌آيد، مي‌توانند ميليون‌ها دلار به سرمايه‌شان بيفزايند. هواداران ورزش بوكس و طرفداران اين دو ورزشكار پس از شش سال انتظار، آرزوي‌شان به حقيقت پيوسته و هر كاري لازم باشد انجام مي‌دهند تا اين مسابقه را از نزديك ببيند، به همين دليل انتظار مي‌رود هزينه بليت‌ها در بازار سياه بسيار بالاتر از حد انتظار برود.
جالب است بدانيد كه تا پيش از اين ديدار، گران‌ترين مسابقه تاريخ بوكس مربوط به رقابت مي‌ودر و كانلو آلوارز در چهاردهم سپتامبر 2013در لاس‌وگاس بود كه ميانگين قيمت بليت‌ها 2887 دلار (حدود 10 ميليون تومان) بود و با اين رقم انتظار مي‌رود رقابتي كه همه از سال 2009 منتظرش بودند بليت‌هاي گران‌تري داشته باشد. يكي ديگر از دلايل گراني بليت مي‌تواند به محل برگزاري مسابقه برگردد. سالن MGM شهر لاس‌وگاس، مكاني كوچك براي مسابقه‌اي به اين بزرگي است و اين يعني صندلي كمتر براي تماشا و بنا بر يك اصل اقتصادي قديمي، عرضه كمتر يعني بالارفتن هزينه كالاي عرضه شده (بليت) . رسانه‌هاي امريكايي به اين رقابت لقب «مبارزه قرن» داده‌اند و از همين حالا جوسازي براي آن را آغاز كرده‌اند. ذكر اين نكته هم خالي از لطف نيست كه مي‌ودر خيلي زود جنگ رواني را آغاز كرده و پاكيائو را به چالش كشيده است: «من بهترين هستم و اين مبارزه فرصتي است تا مهارت‌هايم را يك بار ديگر به همه نشان بدهم. ماني مي‌خواهد كاري را انجام دهد كه پيش از اين 47 نفر ديگر هم آن را امتحان كردند ولي موفق نشدند. پاكيائو هم مقابل من شكست مي‌خورد تا نفر چهل و هشتم باشد.» اما بهتر است تا 12 ارديبهشت صبر كنيم. شايد نفر چهل و هشتم پيروز رقابت  باشد!

 

برش
    مي‌ودر در تمام مسابقاتي كه شركت كرده شكست‌ناپذير بوده و از ۴۷ مسابقه خود ۴۷ پيروزي در كارنامه‌اش دارد.
   ماني پاكيائوچندسالي است كه دستي در قوه مقننه كشور فيليپين دارد و به عنوان يكي از نمايندگان مجلس اين كشور فعاليت مي‌كند. پاكيائو در كارنامه ورزشي‌اش 10 قهرماني جهان دارد و در سال 2013 به عنوان چهاردهمين ورزشكار پردرآمد دنيا توسط مجله فوربس انتخاب شد.
  هر دوي اين بوكسورها سواي هر نتيجه‌اي كه به دست ‌آيد، مي‌توانند ميليون‌ها دلار به سرمايه‌شان بيفزايند. هواداران ورزش بوكس و طرفداران اين دو ورزشكار پس از شش سال انتظار، آرزوي‌شان به حقيقت پيوسته، به همين دليل انتظار مي‌رود هزينه بليت‌ها در بازار سياه بسيار بالاتر از حد انتظار برود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها