• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3191 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۷ اسفند

ديپلماسي فعال ظريف، از شرق تا غرب


    سيد فرشيد موسوي/ اوج هنر يك ديپلماسي موفق، طراحي و اجراي سياست خارجي همه‌جانبه نگر، پويا، داراي تعامل و منافع محور است. نگاهي گذرا به سفرهاي كاري يك ماه اخير محمد‌جواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران نشان مي‌دهد كه طراحي و اجراي يك سياست خارجي فعال، متوازن و هوشمندانه از سوي دستگاه ديپلماسي كشورمان و شخص وزير امور خارجه در دستور كار قرار دارد كه همزمان از شرق آفريقا تا قلب اروپا و بسياري از همسايگان را در برگرفته است.
تنوع سفرها و رايزني‌هاي دو و چند جانبه وزير امور خارجه كشورمان با همتايان و ديگر مقامات كشورهاي مختلف جهان نشان مي‌دهد، پذيرش مسووليت سنگين بسامان رساندن پرونده 12 ساله ملي و استراتژيك هسته‌اي، از نگاه همه‌جانبه نگر به ديگر مسائل جهاني و منطقه‌اي، به ويژه در خصوص حفظ و ارتقاي روابط با همسايگان نكاسته و سكانداران دستگاه ديپلماسي كشور با دقت و ظرافت همه جبهه‌هاي ديپلماسي را خط مقدم و اولويت خود تعريف كرده‌اند.  
سفرهاي اخير محمد جواد ظريف به كشورهاي اتريش، سوييس، عربستان، كنيا، اوگاندا، بروندي، تانزانيا، ارمنستان، آذربايجان، بلاروس و اخيرا هم عراق بلافاصله پس از مذاكرات نفسگير هسته‌اي در ژنو، حكايت از ديپلماسي فعال و همه‌جانبه نگر وزارت امور خارجه دارد كه از هر ظرفيت و فرصتي براي حفظ منافع ملي و ارتقاي جايگاه جمهوري اسلامي ايران در كليه سطوح جهاني و منطقه‌اي و تحكيم روابط دو جانبه استفاده و بهره‌برداري مي‌كند. در همين حال سفر هيات‌هاي مختلف سياسي به تهران و ديدار با مقامات بلند پايه سياسي كشورمان از جمله سفرهاي اخير وزراي امور خارجه كرواسي، پرتغال و چين در همين بازه زماني و سفر وزراي خارجه چند كشور ديگر ظرف هفته‌هاي آينده را نيز بايد در همين چارچوب مورد ارزيابي و تجزيه و تحليل قرار داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها