• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4044 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۶ اسفند

همايش استانداران، فرمانداران و مديران كل سياسي كشور با معاون اول رييس‌جمهوري برگزار شد

اسحاق جهانگيري: توصيه كردند سكوت كنم؛ گفتم چشم

«به من توصيه سكوت كردند»؛ اسحاق جهانگيري، ‌معاون اول رييس‌جمهوري و دومين عاليرتبه اجرايي كشور از توصيه‌اي صحبت مي‌كند كه در پاسخ به آن به يك كلام، «چشم» اكتفا كرده است. فاعل اين «توصيه» اما مشخص نيست. به معاون اول رييس‌جمهوري توصيه شده‌ تا در مورد «دوره بد كشور» صحبت نكند. آدرس مختصري كه جهانگيري «دوره بد» توصيف كرده، نشانه‌هاي 8 سال دولت نهم و دهم را دارد چرا كه به تلويح به نكته‌هايي از آخرين نامه محمود احمدي‌نژاد اشاره مي‌كند. اسحاق جهانگيري كه اين روزها خيلي از اصلاح‌طلبان نقشش را كمرنگ‌تر از قبل مي‌دانند و اين يكي از اصلي‌ترين نقدهاي‌شان به روحاني است با جملاتي كنايي گلايه كرده كه «نگذاشتند اقدامات او گفته شود» و حالا بايد به پيشنهاداتي چون «برگزاري انتخابات زودهنگام و بدون مهندسي جواب بدهند.» «او»يي كه اسحاق جهانگيري در لا به لاي سخنراني ديروز از آن ياد كرد، همان كسي است كه جهانگيري در برنامه تلويزيوني تبليغاتي‌اش براي انتخابات ويرانه‌هاي به جامانده را برشمرد و آن را به «پلاسكو» تشبيه كرد. ساختمان و ساختاري كه در چند ثانيه فروريخته و حالا سال‌ها آواربرداري سياسي و اقتصادي‌ آن زمان مي‌برد. با اينكه جهانگيري توصيه به سكوت را پذيرفته‌ اما گفته است اگر لازم باشد «مجددا موتور را روشن مي‌كند»، جمله‌اي كه سه ساعت مناظره اولين مناظره انتخاباتي را يادآوري مي‌كند و پذيرش سكوتش، سه ساعت مناظره دوم كه كنار زمين بازي رقابت ايستاد و شايد بيشتر نظاره‌گر بود. همه اشارات اين جملات كوتاه و كنايي معاون اول رييس‌جمهوري مبرهن بود جز آنجا كه از آمر به سكوت گفت. با اين حال روز سه‌شنبه اسحاق جهانگيري در همايش استانداران، مديران كل سياسي و فرمانداران كل كشور بيش از اين در مورد «سكوتش» سخن نگفت و به سراغ مديران مياني كشور رفت تا هم گزارش كوتاه و مقايسه مختصري از عملكرد دولت و هم «توصيه‌هايي» به آنها داشته‌باشد.

 

اشتباه مي‌كنند دولت را ناكارآمد جلوه مي‌دهند

اسحاق جهانگيري در اين سخنراني از كساني گلايه كرد كه تلاش دارند دولت را ناكارآمد جلوه دهند. معاون اول رييس‌جمهوري ميزان ايجاد شغل از سال 87 تا 92 را با 5 سال گذشته مقايسه كرد و گفت فاصله سال‌هاي 87 تا 92 تنها 70هزار شغل ايجاد شده درحالي كه دولت در 5 سال گذشته به طور متوسط 480هزار شغل ايجاد كرده است كه البته «مي‌گويند خيلي بد است.»

 

راه‌حل سياسي است

با اينكه در جريان اعتراضات مردمي اغلب پاسخ‌ها به معترضان معيشتي بود و اغلب تمايل داشتند صداي مردم را صدايي اقتصادي بدانند، اسحاق جهانگيري روز گذشته در جمع مديران كل سياسي تاكيد كرد كه راه‌حل مشكلات اقتصادي و اجتماعي كشور صرفا راهكاري تكنيكي و فني نيست؛ راهكار اصلي سياسي است.

توصيه‌هاي جهانگيري البته تنها خطاب به مديران مياني نبود. او كه اين روزها دست به كار شده و درون ساختاري نيز نقد مي‌كند، دولت را خطاب قرار داد و گفت «دولت بايد بداند از راي مردم برخاسته است و آنچه اكثريت مي‌خواهند، را بايد اجرا كند. اكثريت مردم هم دنبال اصلاح و بهبود اوضاع كشور هستند. دولت بايد ارتباطش را با مردم قوي‌تر كرده و پاسخگوي جامعه منتقد و مطالبه‌گر
هم باشد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون