• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4055 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۴ فروردين

اعتراض بين‌المللي به سركوب خونبار تظاهرات مسالمت‌آميز بازگشت در غزه

روز زمين به خون آغشته شد

شهاب شهسواري

 

 

42 سال بعد از آنكه نظاميان صهيونيست 6 فلسطيني را در تحصن مسالمت‌آميز 30 مارس 1976 در اعتراض به مصادره زمين فلسطينيان، به قتل رساندند، كشتار روز زمين (يوم الارض) بار ديگر در ابعاد بزرگ‌تر در نوار غزه تكرار شد. فلسطينيان كه به مناسبت چهل و دومين سالگرد روز زمين، تظاهرات 6 هفته‌اي بازگشت را ترتيب داده‌بودند، روز جمعه توسط نظاميان اسراييلي به خاك و خون كشيده‌شدند. بر اساس گزارش منابع فلسطيني تا روز دوشنبه دست‌كم 18 نفر در اين تظاهرات كشته‌شدند و صدها نفر ديگر نيز زخمي شدند. حجم كشتار در اين تظاهرات به حدي زياد بود كه دبيركل سازمان ملل متحد، بلافاصله خواهان تحقيق در مورد دليل اين اتفاق شد، هر چند با وجود درخواست كويت، شوراي امنيت سازمان ملل متحد از تشكيل جلسه علني و صدور بيانيه به دليل مخالفت ايالات متحده امريكا بازماند. رياض منصور، نماينده فلسطين در سازمان ملل متحد با اعتراض به بي‌تفاوتي شوراي امنيت به اين «كشتار بي‌رحمانه» اين رفتار را نااميد‌كننده عنوان كرد. جمهوري اسلامي ايران، تركيه، اردن و مصر، در كنار دبيركل سازمان ملل متحد و اتحاديه اروپا، اقدام رژيم صهيونيستي در كشتار تظاهرات‌كنندگان را محكوم كردند. پاپ فرانسيس، رهبر كالتوليك‌هاي جهان در واكنش به اين رويداد، بدون اينكه كشتار فلسطينيان را محكوم كند خواستار «صلح در سرزمين مقدس» و «پايان درگيري‌هايي شد «كه افراد بي‌گناه از آن در امان نمي‌مانند.» تعدادي ديگر از كشورهاي اروپايي و عربي نيز طي سه روز گذشته از اقدام رژيم صهيونيستي در سركوب راهپيمايي مسالمت‌آميز ساكنان غزه انتقاد كردند.

با وجود محكوميت گسترده كشتار اهالي غزه در راهپيمايي بازگشت، وزير دفاع رژيم صهيونيستي ضمن رد اتهام‌هاي وارده گفته است كه «به نظر ما بايد همه نظامياني را كه در اين عمليات حضور داشتند، تشويق كرد. » روز جمعه نزديك به 17 هزار نفر از شهروندان نوار غزه، در راهپيمايي برنامه‌ريزي شده از سوي گروه‌هاي فلسطيني شركت كردند، خواسته تظاهرات كنندگان به رسميت شناختن حق بازگشت آوارگان فلسطيني تحت محاصره در غزه به سرزمين‌هاي خودشان بود. راهپيمايي چهل و دومين سالگرد روز زمين از سوي فلسطيني‌ها بدون خشونت برگزار شد اما ارتش اسراييل با استفاده از گلوله‌هاي جنگي و توپخانه به اين تظاهرات پاسخ داد. بر اساس گزارش روزنامه گاردين به جز 18 فلسطيني كه روز جمعه با گلوله مستقيم اسراييلي‌ها شهيد شدند، 750 نفر ديگر هم كه عمدتا با گلوله مستقيم هدف قرار گرفته بودند، مجروح شدند. سخنگوي ارتش اسراييل ادعا كرده است كه اين رقم اغراق‌شده است. روزنامه گاردين مي‌نويسد حداقل در يكي از بيمارستان‌هاي نوار غزه كه مدارك پذيرش بيمار آن از سوي خبرنگار گاردين مشاهده شده است، از ساعت 8:45 دقيقه صبح جمعه تا پايان اين روز، دست‌كم 275 مصدوم براي معالجه به بيمارستان شفا مراجعه كرده‌اند. به گفته پزشكان و پرستاران اين بيمارستان، غالب مجروحان بر اثر شليك مستقيم گلوله به پا به اين بيمارستان مراجعه كرده‌اند.

رژيم صهيونيستي، بيش از دو دهه است كه سرزمين‌هاي نوار غزه را با استفاده از يك ديوار مرزي از ديگر مناطق سرزمين‌هاي اشغالي جدا كرده است و اجازه نزديك شدن فلسطينيان به اين ديوار حائل را نمي‌دهد. در تظاهرات بزرگ بازگشت كه جمعه گذشته برگزار شد، نظاميان صهيونيست با استفاده از گلوله‌هاي جنگي از نزديك شدن معترضان به نقاط تماس ديوار حائل جلوگيري كردند. همچنين رژيم صهيونيستي براي اولين‌بار از پهپادهاي هدايت‌شونده براي ريختن گاز اشك‌آور بر سر تظاهرات كنندگان استفاده كرد. قرار است فلسطينيان به مدت 6 هفته در روزهاي جمعه تظاهرات بازگشت را برگزار كنند و پيش‌بيني مي‌شود كه جمعه پيش رو، تظاهرات‌كنندگان بيشتري در اين اعتراض مشاركت كنند.

جنگ لفظي اردوغان با نتانياهو

رييس‌جمهور تركيه، رجب طيب اردوغان، در واكنش به استفاده از خشونت توسط ارتش رژيم صهيونيستي در تظاهرات روز بازگشت فلسطينيان، نخست‌وزير اسراييل را «يك تروريست ناميد». به گزارش راشاتودي، رجب طيب اردوغان، در سخنراني روز يكشنبه خود گفته‌بود: «تو از تجاوزگري عليه ما شرم نمي‌كني نتانياهو! تو يك تجاوزگري كه اكنون به عنوان متجاوز در آن سرزمين حاضر هستي، همزمان تو يك تروريستي.» اما بنيامين نتانياهو بلافاصله در حساب كاربري رسمي خود در توييتر به تندي به اردوغان پاسخ گفت: «اردوغان عادت ندارد كسي جوابش را بدهد. اما حالا بايد ياد بگيرد. او قبرس شمالي و مناطق كردي را اشغال كرده است و در عفرين غيرنظاميان را قصابي مي‌كند، در جايگاهي نيست كه براي ما در مورد اخلاق و ارزش‌ها سخنراني كند.» ادبيات تند رهبران تركيه و رژيم صهيونيستي، درست ساعاتي بعد از راهپيمايي بزرگ بازگشت آغاز شده‌بود. ابراهيم كالين، سخنگوي رييس‌جمهور تركيه اقدام رژيم صهيونيستي را «حمله اسراييل به غيرنظاميان بي‌دفاع فلسطيني» عنوان كرده‌بود كه «در يك راهپيمايي مسالمت‌آميز شركت كردند.» روز جمعه وزير خارجه تركيه مولود چاوش اوغلو نيز از اقدامات ارتش اسراييل انتقاد كرده‌بود و «استفاده نااميدكننده از زور» و «مجروحيت و كشته‌شدن راهپيمايان به دليل دخالت نيروهاي امنيتي اسراييل» را نگران‌كننده عنوان كرده‌بود. حساب كاربري توييتر نخست‌وزير اسراييل در واكنش به اين سخنان، روز يكشنبه با دادن لقب «اخلاقي‌ترين ارتش جهان» به نيروهاي دفاعي رژيم صهيونيستي گفته‌بود: «كساني كه سال‌هاست بدون تبعيض شهروندان غيرنظامي را بمباران مي‌كنند در جايگاهي نيستند كه براي اخلاقي‌ترين ارتش جهان خطابه كنند، شايد در تركيه دروغ اول آوريل را اينجوري مي‌گويند.»

 

 

انتقاد تند ايران از حاميان رژيم صهيونيستي

بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشتار سبعانه ده‌ها تن و زخمي شدن تعداد بي‌شماري از فلسطينيان توسط نيروهاي نظامي و نژادپرست رژيم صهيونيستي در سرزمين‌هاي اشغالي را به‌شدت محكوم كرد و گفت: «با اينكه رژيم صهيونيستي سابقه‌اي بس طولاني در اشغالگري، كشتار و جنايت دارد متاسفانه حمايت‌هاي بي‌دريغ آقاي ترامپ و هيات حاكمه امريكا و تلاش‌هاي شرم آور برخي رهبران خام انديش و نورسيده منطقه براي برقراري ارتباط پيدا و پنهان، ذلت بار و ننگين با اين رژيم، باعث جري‌تر شدن و گستاخي بيشتر رهبران رژيم صهيونيستي در به خاك و خون كشيدن تظاهرات مسالمت آميز جوانان فلسطيني در آستانه روز «پسح» شده است. » قاسمي ضمن فراخواندن جامعه جهاني و تمامي آناني كه هنوز دل در گرو انسانيت در جهان امروز دارند، براي انجام اقدامات فوري و قاطع در برابر جنايات اخير رژيم صهيونيستي، افزود: «در اين برهه حساس به نظر مي‌رسد كشورهاي منطقه به جاي پرداختن به نزاع‌هاي دروني و تسليح خود براي تهديد ساير كشورهاي اسلامي، بايد تمامي ابزارها و نيروهاي ملي و مردمي خود را در جهت مبارزه با سياست‌هاي توسعه‌طلبانه و ضد بشري رژيم صهيونيستي به كار گيرند.» قاسمي اظهار داشت: «قطعا رهبران برخي محدود كشورهاي شناخته شده منطقه، براي كسب رضايت امريكا، به صورت مخفيانه به دنبال برقراري ارتباط با رژيم صهيونيستي هستند، در كشتار اخير ده‌ها فلسطيني نقش و مسووليت مستقيم دارند و بايد پاسخگوي افكار عمومي و وجدان‌هاي بيدار جهان باشند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون