• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4055 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۴ فروردين

خبرهاي سينماي ايران در نوروز 97

سينما شروع آرامي داشت

تينا جلالي

 

 

آخرين ساعت‌هاي كاري سال 1396 بود كه بنياد سينمايي فارابي به وعده خود عمل كرد و از كمك‌هاي مالي به پروژه‌هاي سينمايي طي سال‌هاي 90 تا 96 رونمايي كرد. اين اقدام بنياد در راستاي سياست شفاف‌سازي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و در چارچوب قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات صورت گرفت و با تمجيد و تحسين بعضي رسانه‌ها و حتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همراه شد.

انتشار اين ليست بيش از هر چيزي اين نكته را به ذهن مي‌رساند سينماگراني كه ادعاي تلاش در سينماي مستقل دارند حرف‌هاي‌شان بي‌پايه و اساس است و وابستگي سينماي ايران به دولت بيش‌ازپيش مشخص شد. البته اين شائبه به وجود آمده كه تعدادي سينماگران براي توليدات فيلم‌هاي‌شان همزمان هم از بنياد سينمايي فارابي سرمايه جذب كردند و هم از سازمان‌هايي ديگر...

از سوي ديگر شايد بتوان گفت مهم‌ترين اخبار سينما در طول تعطيلات نوروز برمدار افت‌وخيز گيشه فيلم‌ها مي‌گشت اكران اين ايام به نسبت عيدهاي چند سال اخير فيلم‌ها فروش بالايي نداشتند و حتي سينماها بعد از جشنواره فيلم فجر با افت مخاطب مواجه بوده است، خصوصا اينكه در روزهاي پاياني سال خبر گراني بليت هم به‌نوعي مزيد بر علت بود. همچنين سينماگران پيش‌بيني مي‌كردند كه گراني بليت تاثير نامطلوب بر ميزان مخاطب سينما بگذارد. اما اين وضعيت تداوم نداشت و در ميانه راه و از هفته دوم فروردين گيشه فيلم‌ها رونق خوبي گرفت. اين رونق تا جايي پيش رفت كه رييس كانون پخش‌كنندگان، فروش يك روز سينماي ايران را در سراسر كشور به مرز يك ميليارد و هشتصد ميليون تومان اعلام كرد كه البته گراني بليت سينما را در افزايش فروش فيلم‌ها هم بايد حساب كرد.

در اين هياهو و سبقت گرفتن گيشه فيلم‌هاي نوروزي، مصادره به كارگرداني مهران احمدي با فروشي نزديك به شش ميليارد تومان توانست صدرنشين باشد و
به‌وقت شام و لاتاري هم در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند.

بااين‌حال نمي‌توان به گيشه متضرر بعضي فيلم‌ها اشاره نكرد. درحالي كه عليرضا داوود نژاد اين روزها دريكي از كشورهاي اروپايي درگير ساخت فيلم جديد خود است فيلم «فراري» ساخته اخير او در قعر جدول فروش قرارگرفته؛ البته اين كارگردان پيش از عيد در مصاحبه كوتاهي از كمبود سالن و عدم زمان مناسب اكران فيلمش گلايه كرده بود. از سوي ديگر تلاش بي‌وقفه عوامل ديگر فيلم‌هاي نوروزي همچون «مصادره» يا «لونه زنبور» و حتي «خرگيوش» براي دعوت مخاطبان به سالن‌هاي سينما كم‌كاري گروه «فراري» را گوشزد مي‌كند و به نظر مي‌رسد گويي تلاش سازندگان فيلم صرفا براي اكران فيلم بوده است.

از يك ماه پيش از نوروز جنجال و هياهو بر سر نمايش فيلم‌هاي نوروزي به پا شده و هر تهيه‌كننده و پخش‌كننده‌اي تلاش مي‌كرد فيلمش در اين برهه زماني اكران شود تا گيشه خوبي نصيب فيلمش شود. فيلم «فراري» تنها با فروش صد و پنجاه‌ميليوني رتبه آخر جدول را به خود اختصاص داده است. شگفتي ديگر اينكه حتي حضور محسن تنابنده، بازيگر نقش اول سريال به‌اصطلاح پرمخاطب اين شب‌هاي رسانه ملي تحت عنوان «پايتخت» هم هيچ كمكي به فروش فيلم «فراري» نكرده است. در شب‌هاي نوروز محمدمهدي حيدريان، رييس سازمان سينمايي طي گفت‌وگويي با رسانه ملي مطابق با سياست خاص خود به پرسش‌ها پاسخ گفت و ادعا كرد كه اين روزها حال سينما به سرعت به سمت مطلوبيت پيش مي‌رود اما حيدريان به اين نكته اشاره نكرد كه تكليف بازگشت سرمايه آن تعداد فيلم‌هاي اول ساخته‌شده‌اي كه به جشنواره فجر راه پيدا نكردند و نتوانستند به مخاطب معرفي شوند چه مي‌شود؟

اما ازآنجايي‌كه سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر از سي فروردين در تهران آغاز به كار مي‌كند اين رويداد مهم بين‌المللي كشور در تعطيلات نوروز حاوي اخبار مهمي بود ازجمله خبرها مي‌توان به حضور لري اسميت كه سابقه‌ همكاري با استنلي كوبريك يكي از بزرگ‌ترين كارگردان‌هاي تاريخ سينماي جهان را در كارنامه‌اش دارد، اشاره كرد كه براي برگزاري كارگاه فيلمبرداري و نورپردازي به ايران مي‌آيد.

يا خبر ديگر اينكه فيلم «دولتوف» در بخش مسابقه بين‌الملل سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر حضور خواهد داشت و كارگردان و طراح صحنه اين فيلم نيز ضمن حضور در ايران كارگاه‌هاي تخصصي براي علاقه‌منداني از ايران و جهان برگزار خواهند كرد. همچنين اليويه مگاتون، فيلمساز فرانسوي با حضور در ايران مهمان اين دوره از جشنواره جهاني فيلم فجر مي‌شود و در اين رويداد سينمايي كارگاه تخصصي ساخت فيلم اكشن برگزار خواهد كرد. ضمن اينكه تهيه‌كننده تعدادي از فيلم‌هاي نوري بيلگه جيلان، فيلمساز مطرح تركيه در جشنواره جهاني فيلم فجر كارگاه تخصصي برگزار مي‌كند. توماس ماخ، فيلمبردار كهنه‌كار آلماني هم در سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر كارگاه‌ فيلمبرداري آثار سينمايي برگزار مي‌كند و مهمان‌هايي از ۷۸ كشور به جشنواره جهاني فيلم فجر مي‌آيند.

در پايان به اين نكته مي‌توان اشاره كرد كه سينماي ايران به نسبت سال‌هاي گذشته تقريبا سال آرامي را آغاز كرد؛ درحالي كه در سال‌هاي گذشته اخبار حاشيه‌اي همچون خبر فوت يا توقيف فيلم‌ها بر سينما مستولي مي‌شد خوشبختانه امسال سينما شروع آرامي داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون