• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4060 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۰ فروردين

احتمال خروج رييس كارمندان كاخ سفيد از دولت قوت گرفت

بي اعتمادي در دولت امريكا

گروه جهان| هنگامي كه جان كلي ژنرال 4 ستاره امريكايي در ماه جولاي سال 2017 از وزارت امنيت داخلي به كاخ سفيد رفت تا سرپرستي كاركنان نهاد رياست‌جمهوري امريكا را برعهده بگيرد، در مدت كوتاهي نظم و انضباط خاصي را به كاخ سفيد داد و تلاش كرد اين مجموعه پر هرج و مرج در 6ماه اول رياست‌جمهوري دونالد ترامپ را به سروسامان برساند. اما حالا خبرهايي به گوش مي‌رسد كه كلي به عنوان مسوول كاركنان كاخ سفيد اختياراتش به‌شدت محدود شده است. طبق گزارشي كه واشنگتن پست ارايه داده است، اولين انتقاد ترامپ نسبت به جان كلي براي پيشنهاد كرستجن نيلسن در سمت وزارت امنيت داخلي بوده است. نيلسن جانشين كلي در وزارت امنيت داخلي بود كه پس از كوچ كلي از وزارت امنيت داخلي به كاخ سفيد اورا به عنوان جانشين خود معرفي كرد. اما دونالد ترامپ از كلي بابت اين انتخاب راضي نيست چرا كه معتقد است كه نيلسن به اندازه كافي در بحث مهاجرت سختگير نيست. اين اتفاق نخستين چالش ميان كلي و ترامپ بود كه رفته‌رفته روابط دو طرف را سرد كرده است. جان كلي در مصاحبه ژانويه خود با شبكه فاكس‌نيوز عنوان كرد كه از سياست‌هاي مهاجرتي دونالد ترامپ در طول مبارزات انتخاباتي به طور كامل مطلع نبوده است. همچنين كمتر از دو هفته پيش، كلي پس از آنكه ترامپ وزير امور كهنه سربازان را از سمت خود بركنار كرد، به‌شدت از اين اتفاق عصباني شده است به طرزي كه نيلسن و جميز متيس وزير دفاع هردو تلاش كردند تا اورا آرام كنند. برخي در شرايط كنوني به‌شدت نگران رفتن جان كلي از كاخ سفيد هستند در شرايطي كه كاخ سفيد بيش از هر زمان ديگري ساز ناكوك‌تري را عليه افرادي همچون ژنرال جان كلي ساز مي‌كند.

مقام‌هاي دولتي عنوان مي‌كنند كه اعتبار و نفوذ كلي به نسبت هشت ماه گذشته به دليل درگيري‌ها با دونالد ترامپ در طول اين مدت به‌شدت كاهش يافته است. اما هيچ كس نمي‌تواند فراموش كند كه اين ژنرال 4ستاره و بازنشسته ارتش ايالات متحده از زمان حضور در كاخ سفيد دستور العمل‌هاي سختي را براي نظم دادن به هرج و مرج‌هاي كاخ سفيد تنظيم كرده و به اجرا گذاشته است. كلي اكثر تماس‌هاي رييس‌جمهور را تحت كنترل دارد و در تماس‌هاي رييس‌جمهور حتي با رهبران خارجي نيز گوش فرا مي‌دهد. اما او در مورد چندين تصميم اخير پرسنل كليدي بطور جدي از سوي ترامپ مورد مشاوره قرار نگرفته است. او اعتماد و حمايت برخي از كاركنان را نيز از دست داده است. حتي ملانيا ترامپ نيز به‌شدت از اخراج مشاور 27 ساله ترامپ از سوي جان كلي ناراحت شد. لئون پانتا يكي از سرپرستان سابق كاخ سفيد به واشنگتن پست مي‌گويد: وقتي قدرت خود را از دست مي‌دهيد، شما تبديل به يك كارمند در داخل كاخ سفيد مي‌شويد، كه به شما گفته مي‌شود كجا برويد و چه كاري بايد انجام دهيد.

تصويري كه از كلي به وجود آمده است بر اساس مصاحبه با 16 مقام اداري و مشاوران رييس‌جمهور ترامپ گرفته شده است كه بسياري از آنها در شرايط محرمانه صحبت كرده‌اند و ارزيابي خود را نسبت به رييس كاركنان كاخ سفيد ارايه داده‌اند. اما كلي درخواست هرگونه مصاحبه را رد كرد. در حقيقت جان كلي به دليل اعتبار نظامي كه دارد عملا احتياجي به دونالد ترامپ ندارد و اخراج او از سوي ترامپ و ترك كاخ سفيد تغييري در شرايط ايجاد نمي‌كند. اما بررسي‌هاي واشنگتن پست نشان مي‌دهد ترامپ حرف‌هاي جان كلي را برعكس رينس پريبيوس رييس سابق كارمندان كاخ سفيد گوش مي‌دهد، به خصوص در ماه‌هاي اوليه حضور كلي در اين سمت موضوع كاملا نمايان بود و ترامپ را از آشفتگي گذشته كه افراد مختلف در كاخ سفيد صحبت‌هاي گوناگوني را بيان مي‌كردند رها كرده بود.

اما مقامات كاخ سفيد تاكيد دارند كه رابطه كلي با ترامپ در هفته‌هاي اخير از آشفتگي زيادي برخوردار بوده است. به گفته اين مقام‌ها رييس‌جمهور كماكان با كلي بيش از هر مقام ديگري مذاكره مي‌كند. با اين وجود ترامپ به كلي نياز داشت تا بتواند آشفتگي به وجود آمده را در كاخ سفيد جمع كند حالا كه شرايط بهبود يافته است ترامپ احساس مي‌كند كه مي‌تواند با خارج كردن خود از بند اطرافيان به تنهايي عمل كند.

اكنون در داخل و خارج از كاخ سفيد صحبت‌ها و حواشي زيادي براي كلي وجود دارد و گفته مي‌شود ترامپ و كلي بر سر اخراج ژنرال مك مستر از سمت مشاور امنيت ملي كاخ سفيد نيز با يكديگر اختلافات زيادي داشتند. با اين حال نبايد فراموش كرد كه تمامي افرادي كه در اطراف ترامپ قرار گرفتند همگي به نحوي دچار خشم ترامپ شده‌اند و از گردونه نزديكان خارج شدند. حالا در آخرين مورد به نظر مي‌رسد كه جان كلي محتمل‌ترين گزينه براي خروج از اين گردونه است.

با اين حال نبايد فراموش كرد حضور كلي در كاخ سفيد بسيار اميدوار‌كننده بود كه بتواند نظم را به نهاد رياست‌جمهوري امريكا باز گرداند. اما حالا خبرها و گمانه‌زني‌ها از خروج كلي موجب شده تا دوباره نگراني‌ها بازگردد. واقعيت آن است كه كلي قدرت گذشته خود را از دست داده است و به مانند گذشته نيست زيرا برخي از قوانين و دستورات تنظيم شده از سوي او تغيير كرده است و كنترل او نسبت به كاخ سفيد كاهش يافته است و اكنون بي‌اعتمادي كاركنان كاخ سفيد به يكديگر بيش از هر زمان ديگري به چشم مي‌خورد به نحوي كه در اين شرايط تنها دونالد ترامپ است كه بدون هيچ محدوديت و قيد و ‌بندي تصميم‌هاي خلق‌الساعه خود را اتخاذ مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون