• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4060 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۰ فروردين

خاكسپاري دوبلور دوست‌داشتني و ادامه اعتراض كارگردان «آشغال‌هاي دوست‌داشتني»

بدرقه بهرام زند و ماجراهاي دنباله‌دار «آشغال‌هاي دوست‌داشتني»، اهداي جايزه گلاويژ به سيد علي صالحي، همكاري نادر مشايخي با نمايش «ليرشاه»و اجراي نمايشي درباره برهه‌اي خاص از زندگي محمدرضا پهلوي، از جمله رويدادهاي فرهنگي و هنري در روزهاي اخير است.

 

بدرقه بهرام زند به خانه ابدي

صبح ديروز جمعي از هنرمندان خاطره‌ساز كه شايد چهره‌هاي‌شان را كمتر در ذهن داشته باشم اما با صداي‌شان خاطره‌هاي بسيار داريم، پيكر دوست و همكاران‌شان بهرام زند را از مقابل مسجد بلال صدا و سيما به سمت آرامگاهش در شهريار بدرقه كردند.

علي همت موميوند، حميدرضا آشتياني‌پور، محمود قنبري، ناصر ممدوح، اصغر همت با سخنانشان هنرمندي را همراهي كردند كه بعد از يك دوره بيماري، در هيجدهمين روز فروردين ماه براي هميشه چشمانش را بست. ‌

موميوند در توصيف زند گفت: بالاترين توصيف از او چه توصيفي مي‌تواند باشد جز اينكه او بهرام زند بود.

او از زند به عنوان اسطوره‌اي واقعي ياد كرد و تاسف خورد كه دوبلاژ ايران گنج بزرگي را از دست داده است.

به گزارش ايسنا، حميدرضا آشتياني‌پور، سرپرست انجمن گويندگان و سرپرستان گفتار فيلم نيز ديگر سخنران اين برنامه بود كه با به كار‌گيري عنوان مرحوم براي زند مخالف است: «در توصيف بهرام زند نبايد عنوان مرحوم را بر او گذاشت؛ چراكه ما از وجود او محروم شديم. وقتي كسي از دنيا مي‌رود فقط بايد خوبي‌هايش را بگويي. در مورد آقاي زند بايد بگويم هيچ نكته‌اي وجود ندارد كه پس از مرگ نياز به چشم‌پوشي باشد. بد ايشان از خوب زندگي ما بالاتر بود.»

محمود قنبري هم در ادامه سخنان همكارش شعر مصرع مشهور فروغ را بر زبان آورد: « تنها صداست كه مي‌ماند. بهرام همچنان پيش ما است و صدايش قرن‌ها جاودان خواهد ماند. او جايگزين ندارد. او مردي دوست‌داشتني، آرام، متين، موقر بود و كارهايش همه ماندگار است.»

ناصر ممدوح هم با چشماني اشك‌بار ناباورانه سفر ابدي دوستش را نظاره‌گر است: «باورم نيست كه بهرام بين ما نيست. اميد داشتم كه حالش خوب شود. دلم از فقدان او شكست.»

داود نماينده و ابوالحسن تهامي، دو تن ديگر از هنرمندان دوبلور و نيز اصغر همت، بازيگر تئاتر و تلويزيون و بازيگر مجموعه امام علي (ع) كه بهرام زند كه مدير دوبلاژ آن بوده است، از سعه صدر زند سخن گفت و اينكه در اين همكاري تمام ذهنيات منفي كه درباره دوبله داشته است، نقش بر آب شده و زند با سعه صدر خود همراهي بسيار داشته تا بازيگران به جاي خود سخن بگويند.

روز سه‌شنبه، ۲۱ فروردين ماه هم از ساعت ۱۴ الي ۱۵ و ۳۰ جمعي از هنرمندان براي شركت در مراسم يادبود بهرام زند در مسجد جامع شهرك غرب جمع مي‌شوند.

 

جايزه طلايي اقليم كردستان براي سيد علي صالحي

سيد علي صالحي كه در اين سال‌ها هميشه به سانسور اعتراض داشته است و از گرفتن جايزه‌هاي داخلي سرباز زده است، جايزه طلايي اقليم كردستان را دريافت كرد. هرچند كه او براي گرفتن اين جايزه هم به سليمانيه نرفت اما دليل غيبتش، بيماري بود.

مرد شاعر كه گاهي در نوشتاري، اعتراض خود را به سانسور نشان مي‌دهد، دريافت جايزه در ايران را نپذيرفته و در توضيح اين موضوع به روابط عمومي اين جايزه گفته بود: « به دليل شرايط كنترل بي‌دليل كلمات، نمي‌توانم جايزه‌اي را بپذيرم». اما روز شنبه 18 فروردين ماه جايزه گلاويژ در سليمانيه عراق به او تعلق گرفت.

سيد علي صالحي، شاعر خطه جنوب ايران است كه خودش گزيده شعرهايش را به زبان كردي ترجمه كرده، كتابي كه گفته مي‌شود با استقبال مردم كردستان عراق رو به رو شده و قرار است عوايد فروش آن به آوارگان عفرين تعلق بگيرد. مجموعه شعر او «اگر عاشق نباشيم، مي‌ميريم»، به سرعت مهياي چاپ بعدي مي‌شود.

در غياب او كه به دليل بيماري‌اش بود، محمد قاسم‌زاده، نويسنده ايراني كه در جشنواره حضور داشت، از سوي او اين جايزه را به امانت گرفت.

 

همكاري نادر مشايخي با «ليرشاه»

مسعود دلخواه، كارگردان و مدرس تئاتر سال گذشته با نمايش «مفيستو» موفقيتي شيرين را در تالار مولوي تجربه كرد. او اسفند ماه پارسال خبر داد كه مي‌خواهد نمايش «ليرشاه» اثر مشهور شكسپير را در تالار اصلي تئاتر شهر به صحنه ببرد و البته لير او در اين نمايش اكبر زنجانپور است.

به فاصله اندكي، حضور مرتضي اسماعيل‌كاشي، ديگر بازيگر جوان و مستعد تئاتر و رحيم نوروزي هم قطعي شد همچنان كه شيما ميرحميدي نيز طراحي صحنه كار را بر عهده گرفته است. ديروز هم دلخواه به مهر خبر داد كه نادر مشايخي رهبر فعلي اركستر تهران، با ساخت موسيقي «ليرشاه» او را در اجراي اين نمايش همراهي خواهد كرد. او ۱۵ فروردين براي انتخاب خوانندگان گروه كر نمايش، تست گرفت و ممكن است فراخواني هم در اين زمينه منتشر شود.

مشايخي علاوه بر آهنگسازي، طراحي موسيقي اين نمايش را هم انجام مي‌دهد. قرار است نمايش«ليرشاه» تير و مرداد امسال به صحنه برود.

 

داستان‌هاي ادامه‌دار

«آشغا‌ل‌هاي دوست‌داشتني»

ظاهرا ماجراي حضور فيلم «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» خود مي‌تواند به سوژه يك سريال تبديل شود. از زمان ساخت اين فيلم هر زمان كه جشنواره فيلم فجر برگزار شده است، يكي از سوژه‌هاي هميشگي، صحبت‌هاي محسن اميريوسفي، كارگردان اين فيلم و نيز پاسخ‌هاي برگزاركنندگان درباره اظهارات اوست.

اين فيلم كه سال 88 ساخته شده، همچنان در انتظار فضايي است براي اندكي ديده شدن و اميريوسفي هم به اكران‌هاي خصوصي تن نداده است.

در چند روز اخير هم بار ديگر نام اين فيلم در رسانه‌ها عنوان شده و اميريوسفي عنوان كرد كه فيلمش از حضور در جشنواره باز مانده و رد شده است. در پي صحبت او روابط عمومي جشنواره جهاني فجر اعلام كرد كه نهايت احترام را براي فيلمسازان دارد اما طبق آيين‌نامه آن هر فيلم تنها يك بار مي‌تواند درخواست حضور در جشنواره را داشته باشد و فيلم اميريوسفي سال گذشته نيز فرم درخواست را پر كرده بود.

بعد از اين توضيحات، اميريوسفي ديروز بار ديگر اعتراض خود را با ايسنا و خطاب به دبير جشنواره جهان فجر مطرح كرد.

كارگردان فيلم «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» خطاب به دبير جشنواره جهاني فيلم فجر گفت: «دو روز پيش كه ايميل رد شدن فيلم «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» در جشنواره جهاني فجر را خواندم از اينكه هيات انتخاب فيلمم را ديده است خوشحال شدم و از اين بابت از آقاي ميركريمي، دبير محترم جشنواره تشكر كردم كه برخلاف پنج دوره جشنواره فيلم فجر و دوره قبلي جشنواره جهاني بالاخره اين فيلم را ديدند، ولي خبر بعدي كه آمد فهميدم فيلم‌مان اصلا بررسي نشده، چون طبق خبر سال قبل در جشنواره رد شده است!

او يادآوري كرده كه سال گذشته گفته شده بود چون فيلمش پروانه نمايش ندارد از شركت در جشنواره محروم است ولي امسال هم كه فيلم پروانه نمايش گرفته، باز هم نمي‌تواند در جشنواره اكران شود!

اميريوسفي خطاب به ميركريمي گفت: برادر محترم سينمايي اميدوارم جشنواره خوبي پيش‌ رو داشته باشيد و در سينمايي كه گروهي از مهم‌ترين فيلمسازان جهاني آن ممنوع‌الخروج، ممنوع‌الورود، ممنوع‌الكار و ممنوع‌الفكر هستند باز خدا را شكر كه يك جشنواره جهاني داريم!

بعد از اين اعتراض، ميركريمي جملاتي كوتاه در فضاي مجازي منتشر كرد با اين مضمون كه با وجود علاقه‌اي كه به خود اميريوسفي و فيلمش دارد، شخصا در اين زمينه تصميم‌گيرنده نيست ولي خوشحال است كه اين فيلمساز اين‌بار از نام او استفاده كرده تا يك بار ديگر اعتراض خود را مطرح كند.

 

روايتي تئاتري از زندگي شاه پهلوي پس از ثريا و قبل از فرح

زندگي شاه با همسرانش مي‌تواند دستمايه خوبي براي ساخت آثار هنري باشد. به ويژه اينكه در كنار ماجراهاي خانوادگي، بخشي از تاريخ معاصر را هم مي‌توان بازخواني كرد. افشين هاشمي هم با همين نگاه برهه‌اي خاص از زندگي محمدرضا شاه پهلوي را در تئاتر شهر به صحنه مي‌برد.

او كه اين روزها نمايش «شيرهاي خان بابا سلطنه» را در حال اجرا دارد گفته خيال اين نمايش بين فروردين ۱۳۳۷ و آبان سال ۱۳۳۸ يعني در فاصله زماني پس از جدايي شاه از ثريا و پيش از ازدواج با فرح مي‌گذرد.

طبق «روزشمار تاريخ ايران؛ از مشروطه تا انقلاب اسلامي» نوشته باقر عاقلي در تاريخ ۲۳ اسفندماه ۱۳۳۶ اعلاميه دربار مبني بر تصميم جدايي بين محمدرضا پهلوي و ثريا اسفندياري‌بختياري انتشار يافت. يك ماه بعد، شاه، ثريا اسفندياري را طلاق داد و وزير دادگستري وقت ماموريت يافت تا اسناد امضا شده طلاق را در آلمان تسليم ثريا كند. سپس در اول آذرماه سال ۱۳۳۸ مراسم نامزدي شاه و فرح ديبا انجام گرفت و ۲۹ آذر همان سال نيز مراسم عقد و ازدواج برگزار شد.

هاشمي اين نمايشنامه را كه توسط نشر افراز چاپ شده، در سال‌هاي ۸۱ تا ۸۲ نوشته كه ويرايش‌هاي نهايي آن هم در سال ۹۰ و ۹۲ انجام شده است. «پرواز به تاريكي» با بازي مونا فرجاد، ايوب آقاخاني و افشين هاشمي از ۲۶ فروردين ساعت ۱۹ تا پايان ارديبهشت در تالار چهارسو به صحنه مي‌رود. به گزارش ايسنا، هاشمي اين روزها نمايش كمدي موزيكال «شيرهاي خان بابا سلطنه» را در تئاتر شهرزاد روي صحنه دارد. او پيش از اين «پرواز در تاريكي» را در تماشاخانه «آو» به صحنه برده بود ولي اين‌بار با گروه بازيگران جديد اجرا مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون