• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5417 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۲ بهمن

كارشناس فوتبال ايران در گفت‌وگو با «اعتماد»:

دستاورد كي‌روش؟ هيچ!

جاي تعجب دارد كي‌روش بي‌خيال ايران شده

علي  ولي‌اللهي

كارشناس فوتبال كشورمان مي‌گويد كي‌روش هيچ دستاوردي در حضور مجددش در ايران نداشت. 

روز گذشته كارلوس كي‌روش بعد از گمانه‌زني‌هاي زياد با انتشار يك پست خداحافظي تقريبا به صورت رسمي اعلام كرد كه ديگر قرار نيست همكاري با فوتبال ايران داشته باشد. اين پست در حالي منتشر شد كه در حد فاصل پايان جام جهاني تا همين امروز كي‌روش يكي از گزينه‌هاي هدايت تيم ملي در جام ملت‌هاي 2023 به حساب مي‌آمد. مساله‌اي كه با مخالفت گسترده كارشناسان و علاقه‌مندان به فوتبال مواجه بود. در اين ميان اخباري مبني بر علاقه فوتبال قطر به كي‌روش يا پيشنهاد امريكايي‌ها به اين مربي پرتغالي مطرح شد كه در‌نهايت به سرانجام خاصي نرسيد. 
به هر ترتيب روز گذشته كارلوس كي‌روش سرمربي سابق تيم ملي در صفحه اينستاگرامش نوشت: «وقتي كه سفر جديدي را آغاز مي‌كنم، خاطرات زيادي وجود دارد كه با افتخار آنها را نگه خواهم داشت. مايلم از بازيكنان فوق‌العاده‌ام در تيم ملي تشكر كنم. قدردان زحمات كادر وفادار ايراني‌ام، فدراسيون فوتبال و همه كساني كه از من و «ميراث تيم ملي» حمايت كردند، هستم. از همه هواداران بابت حمايت و الهام‌بخشي در اين چند سال تشكر مي‌كنم. به اميد آينده.»
ابراهيم قاسمپور ملي‌پوش سابق فوتبال ايران در گفت‌وگو با «اعتماد» در پاسخ به اين سوال كه دستاورد كي‌روش در دوره دوم حضورش در ايران چه بود، اظهار داشت: «خيلي ساده و خلاصه هيچ! به نظر ما دستاوردي داشت ايشان؟ البته گويا ظاهرا براي برخي دستاورد داشته و مسوولان ما خيلي اصرار داشتند كه از ايشان خواهش كنند، برگردد. حالا اينكه ايشان خودش انصراف داده احتمالا به اين معناست كه روي آقايان را زمين انداخته و قبول نكرده كه اين هم جاي تعجب دارد. ولي در مجموع ايشان دستاوردي در فوتبال ايران نداشت! هيچ!» قاسمپور در مورد اينكه منظورش از هيچ در مقايسه با دوره نخست حضور كي‌روش در ايران است، توضيح داد: «نه! فوتبال ما ساختاري ندارد، بنا و اساس كاري ندارد كه ايشان بخواهد روي آن چيزي را بنا كند. ما سه دوره با ايشان رفتيم جام جهاني. نظر شخصي من اين است و شايد خيلي‌ها با من مخالف باشند ولي ما با بضاعتي كه داريم، با تاكيد بر اينكه پايه و اساسي نداريم ولي توان فني و خلاقيت و تعصبي كه بازيكنان دارند، ما با هر مربي ديگري هم مي‌رفتيم جام جهاني. در زمان ما يك تيم از كل آسيا و اقيانوسيه مي‌رفت جام جهاني و امروز چهار تيم. دوره بعد مي‌شود 8 تيم. 
پس وقتي ما ادعا داريم بهترين بازيكنان آسيا را داريم نبايد صعود به جام جهاني چندان براي‌مان سخت باشد. ما بايد دنبال اين باشيم كه برويم مرحله حذفي. ما سه دوره با ايشان جام جهاني رفتيم كه صعود نكرديم. در جام ملت‌ها دو دوره با ايشان رفتيم كه حذف شديم. فضاحت در جام جهاني اخير هم روي اينها. يعني ما هيچ دستاوردي با ايشان نداشتيم و با هر مربي داخلي ديگري هم بوديم شايد نتايج بهتري هم مي‌گرفتيم.» عضو تيم ملي در جام جهاني 1978 ادامه داد: «مساله اين است كه مسوولان ورزشي ما اعتقادي به مربي داخلي ندارند. از نظر مالي هم ما آن‌قدر توانايي نداريم كه مربيان شناخته‌شده و رزومه‌دار را بياوريم. زيرساخت‌هاي فوتبال ما هم آن‌قدر امكاناتي ندارد كه بتوانيم برنامه‌هاي خوبي پياده كنيم. ما دنبال نتيجه‌گرايي هم هستيم و شديم مثل كشورهاي عربي. هر مربي نتيجه نمي‌گيرد سريع عوضش مي‌كنيم. مخصوصا اگر ايراني باشد.» پيشكسوت فوتبال ايران در پاسخ به اين سوال كه با توجه به شرايط خاص كشور در ايام جام جهاني چقدر از نتايج تيم ملي در جام جهاني به كي‌روش مربوط مي‌شد، گفت: «ما در آن برهه يك‌سري مسائل داشتيم كه هنوز هم هست و اينها روي روند تيمي ما و روحيه بازيكنان تاثير گذاشت. ولي بايد قبول كنيم ما تحت هر شرايطي بازي را به انگليس واگذار مي‌كرديم، چون فوتبال‌شان قوي‌تر بود. البته نه با خوردن 6 گل. از آن طرف برد بازي با ولز را هم برمي‌گردانم به اتفاقات. بالاخره دروازه‌بان حريف اخراج شد و گل‌زني در دقيقه پاياني رقم خورد. مي‌ماند بازي با امريكا. ما جلوي امريكا دو نيمه متفاوت داشتيم؛ يكي افتضاح در نيمه نخست و ديگري خوب در نيمه دوم. ما مي‌توانستيم امريكا را ببريم اگر يك مقدار تدبير به كار برده مي‌شد. به نظرم آقاي كي‌روش در اين بازي ضعيف عمل كرد.» قاسمپور با بيان اينكه كي‌روش بايد در يك بازي خودش را نشان مي‌داد و موفق به انجام اين كار نشد، گفت: «ما يك تساوي يا برد مي‌خواستيم ولي نتوانستيم يك مساوي بگيريم. با يك‌سري تدابير و استفاده از بازيكناني كه در آن بازي نياز بود و بازي داده نشدند، مي‌توانستيم نتيجه بگيريم. بازيكناني در آن بازي استفاده شدند كه به درد آن بازي نمي‌خوردند.»
سوال بعدي از عضو سابق كميته فني فدراسيون فوتبال در مورد انتخاب سرمربي بعدي و از دست دادن زمان بود. اينكه فدراسيون زمان كافي براي عدم اتخاذ تصميم نهايي دارد يا هرچه سريع‌تر بايد تصميم بگيرد. قاسمپور در اين رابطه گفت: «داريم زمان را از دست مي‌دهيم. يك مربي اگر بخواهيم بياوريم بايد زماني داشته باشد كه ليگ ما را ببيند، بازيكنان را ببيند و بايد نفرات جديدي را به تيم تزريق كند، چون برخي از بازيكنان ما از لحاظ سني و انگيزشي تمام شده‌اند. اگر زمان نباشد و مربي در زمان تعطيلي ليگ بيايد ما با مشكل مواجه مي‌شويم. آن مربي بايد بيايد و بازيكنان را بشناسد و اگر خارجي باشد فوتبال منطقه را بشناسد. همه اينها دست به دست هم مي‌دهند كه ما زمان را از دست بدهيم. هرچه زودتر بايد تصميم‌گيري بشود در مورد سرمربي تيم ملي. 
سرمربي سابق تيم‌هاي پاس و تيم ملي اميد ايران در پاسخ به اين سوال كه از ميان گزينه‌هاي ايراني كدام گزينه شرايط مناسب‌تري دارد، گفت: «مربيان ايراني همه در يك سطح هستند. اينكه بگوييم اين از آن بهتر است يا... نيست. دانش همه در يك سطح است. بقيه‌اش برمي‌گردد به مديريت. اينكه بايد با بازيكن سالاري مقابله شود. البته بايد فدراسيون فوتبال همان‌طور كه از كي‌روش مقابل اخراج يكي، دو بازيكن شاخص دفاع مي‌كرد از مربي داخلي هم دفاع كند. متاسفانه فدراسيون براي مربيان داخلي چنين كاري نمي‌كند. بازيكنان ما آن‌قدر تفاوت باهم ندارند كه بگوييم نبود يكي‌شان به كل تيم لطمه مي‌زند.» او ادامه داد: «همين مربيان ما كه الان مشغول كار هستند همه در يك سطح هستند. باقيش برمي‌گردد به سيستم مديريتي و اينكه كي نظم و انضباط بهتري دارد. بايد در اين مورد كارشناسي صورت بگيرد و فدراسيون نظر كارشناسان را بخواهد. به اين دليل كه ما پول آوردن يك مربي بزرگ را نداريم. فدراسيون ما الان بدهكار است. من مي‌گويم يا خارجي نيايد يا اگر قرار است خارجي بيايد بايد يك مربي بزرگ باشد.» 


«دستاورد كي‌روش چه بود؟خيلي ساده و خلاصه هيچ! به نظر ما دستاوردي داشت ايشان؟ البته گويا ظاهرا براي برخي دستاورد داشته و مسوولان ما خيلي اصرار داشتند كه از ايشان خواهش كنند، برگردد. حالا اينكه ايشان خودش انصراف داده احتمالا به اين معناست كه روي آقايان را زمين انداخته و قبول نكرده كه اين هم جاي تعجب دارد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون