• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4071 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۳ ارديبهشت

گزارشي از چهار روز برگزاري جشنواره جهاني فيلم فجر

درهاي گفت‌وگو باز است

جشنواره جهاني فجر اين روزها در محل پرديس سينمايي چارسو در حال برگزاري است و سينماگران داخلي و بين‌المللي زيادي تاكنون در اين محفل حضور پيداكرده‌اند؛ طي چند روز گذشته كارگاه‌هاي آموزشي متعددي برگزارشده و تبادل اطلاعات خوبي ميان سينماگران با دانشجويان و علاقه‌مندان اين حرفه صورت گرفته. به‌غيراز كلاس‌ها و كارگاه‌هايي كه برگزار مي‌شود در گوشه گوشه پرديس سينمايي چارسو، ميان دوستداران سينما باب گفت‌وگو پيرامون هنر هفتم در ابعاد بين‌المللي بازشده و گپ‌هاي سرپايي در اين خصوص صورت مي‌گيرد.

اردوي استعداديابي يا همان بخش دارالفنون طي چند روز گذشته نشست‌هاي تخصصي متعددي براي دانشجويان و هنرجويان داخلي برگزار كرده و رصد كردن هنرجويان دوره‌هاي مختلف و حفظ ارتباط اعضاي «دارالفنون» با يكديگر از برنامه‌هاي طولاني‌مدت و هدف اين بخش در جشنواره جهاني فجر اعلام‌شده است.

وقتي به قسمت‌هاي ديگر سالن نگاه مي‌كنيم بازيگران و فيلمسازان داخلي و خارجي زيادي هستند كه براي علاقه‌مندان نشست‌هايي برگزار مي‌كنند و تجربيات خود را از اين حيطه با مخاطبان و همكاران به اشتراك مي‌گذارند.

فيلم «آن‌سوي ابرها»ي مجيد مجيدي به عنوان فيلم افتتاحيه اين رويداد بين‌المللي به روي پرده رفت و با نظرات متفاوتي از منتقدان همراه بود. كارگاه «كارگرداني» مجيد مجيدي در بخش «دارالفنون» برگزار شد؛ هنرجويان در اين نشست از مجيدي خواستند كه آنها را به لوكيشن «محمد رسول‌الله» ببرد.

در آستانه ۱۲۰ سالگي تاريخ سينماي ايران نمايشگاه ١٢٠ عكس از ١٢٠ كارگردان تاريخ سينماي ايران يكي از بخش‌هاي جذاب جشنواره جهاني فجر است كه در طبقه هفتم پرديس چارسو با استقبال خوبي از جانب مخاطبان همراه شده. اين نمايشگاه مروري بر تاريخ سينماي ايران دارد و با در نظر گرفتن نقش تاثيرگذار يك فيلم در زندگي هنري يك كارگردان و همين‌طور نقش يك فيلم در مقاطع مهم و تاريخي سينماي ايران، شكل‌گرفته است.

فرانكو نرو، بازيگر ايتاليايي كه از نخستين روز جشنواره جهاني در اين رويداد حضور داشت و سابقه همكاري با فيلمسازاني چون جان هيوستن، لوئيس بونوئل، راينر ورنر فاسبيندر و فرانكو زفيرلي را در كارنامه كاري خود دارد در كنفرانسي مطبوعاتي حاضر شد و از نحوه فعاليتش در سينما توضيح داد او همچنين گفت: «به بيش از 100 كشور دنيا سفركرده‌ام كه جاي ايران در اين فهرست خالي بود و اين جشنواره بهانه خوبي بود كه به ايران بيايم.»

اليويه مگاتون، كارگردان فرانسوي كه كارگرداني فيلم‌هاي «ربوده‌شده ۲ و ۳» را در كارنامه دارد طي نشست مطبوعاتي با عنوان اينكه او در خانواده‌اي فقير و در محله‌اي فقيرنشين به دنيا آمده و بزرگ‌شده است در جمع حضار گفت: «خانواده‌ام هيچ پولي نداشتند تا من بتوانم در كلاس‌هايي كه مي‌خواهم ثبت‌نام كنم و در آنها آموزش ببينم و به همين دليل بسيار با قشر اليت (خاص) فرانسه تفاوت داشتم.»

روبرتو پرپينياني، تدوينگر ايتاليايي يكي از كساني بود كه در روزهاي گذشته طي نشستي به مباحثي در خصوص تدوين پرداخت و تجربات خود را با مخاطبش به اشتراك گذاشت.

همچنين علي‌اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي، معصومه ابتكار معاون امور زنان رييس‌جمهور و سيدعباس صالحي، وزير ارشاد از مهماناني بودند كه در كاخ جشنواره حضور پيدا كردند و از نزديك در جريان روند برگزاري اين رويداد بين‌المللي قرار گرفتند.

محمدمهدي حيدريان، رييس سازمان سينمايي در جمع خبرنگاران از زحمات رضا ميركريمي و نقش او در كيفيت بالاي اين رويداد سخن گفت.

كارگاه كارگرداني لخ مايفسكي كارگردان، فيلمنامه‌نويس و تدوينگر لهستاني هم در كاخ جشنواره سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر برگزار شد. و او در بخشي از صحبت‌هايش اشاره كرد كه با اشعار فارسي خصوصا شعرهاي فردوسي تا حدودي آشنايي دارد.

همچنين فيلم «مارموز» به كارگرداني كمال تبريزي دريكي از سانس‌هاي انتهايي شب در پرديس چارسو به نمايش درآمد و با استقبال مخاطبان همراه شد. كمال تبريزي از منتقدان خواست در برابر اين فيلم صبر وحوصله بيشتري داشته باشند.

يورن دانر منتقد، تهيه‌كننده و بازيگر فنلاندي هم در نشستي كه با اهالي رسانه داشت به فعاليت‌هايش در حوزه سينما و ادبيات اشاره كرد و گفت: به عنوان نويسنده‌اي كه ۷۶ فيلم دارم، مي‌گويم كه كارگرداني كار سختي است.»

يكي از نكات درخور توجه جشنواره جهاني در سينما فلسطين اين بود كه جمعي از كودكان كار براي تماشاي فيلم «۱۵۰ ميلي‌گرم» ساخته امانوئل بركو محصول كشور فرانسه به اين سينما رفتند. آنها دسته‌جمعي مقابل پوستر جشنواره هم عكس يادگاري گرفتند.

رضا كيانيان و فاطمه معتمدآريا از بازيگران ايراني بودند كه كارگاه آموزشي در جشنواره برگزار كردند.

توماس ماخ، فيلمبردار آثار مطرح آلماني در كارگاه «دارالفنون» جشنواره جهاني فيلم فجر درباره شگردهاي فيلمبرداري و ارتباط با كارگردان و بازيگران صحبت كرد.

اما در ادامه‌ اي. آر رحمان آهنگساز هندي كه به دليل جوايزي كه براي فيلم «ميليونر زاغه‌نشين» دريافت كرده شناخته مي‌شود و پيش‌تر با مجيد مجيدي در فيلم سينمايي «محمد رسول‌الله (ص)» همكاري كرده هم قرار است در جشنواره جهاني كارگاه موسيقي برگزار كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون