• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4071 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۳ ارديبهشت

ارز مبحث نگران‌كننده نمايشگاه كتاب و كنسرت در شهرستان

با توجه به نزديك شدن ايام جشنواره كتاب خبرهاي اين حوزه يكي از موضوعات مهم رسانه‌هاست، از سوي ديگر آمار مخاطب از روابط عمومي سازمان امور سينمايي سمعي و بصري اعلام شده كه نشان از رشد مخاطب مي‌دهد، همچنين خبر برگزاري دو كنسرت در شهرستان و بازگشت يك خواننده قديمي از جمله خبرهاي روز است.

 

نوسانات ارزي انتشار برخي كتاب‌ها در نمايشگاه را ناممكن كرد

محمود آموزگار (رييس اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران) در آستانه برپايي نمايشگاه كتاب از مشكلات حوزه نشر صحبت كرد.

او ضمن گفت‌وگو با ايلنا اصلاح شيوه قيمت‌گذاري كتاب‌ها و درصد تخفيف‌هايي را كه به كتابفروشي‌ها داده مي‌شود يكي از اقدامات اساسي براي بهبود وضعيت كتابفروشي‌ها دانست و گفت: علاوه بر اينها سيستم قيمت‌گذاري كتاب بايد اصلاح شود، سهم مجموعه عواملي كه در توليد يك كتاب شركت دارند از قيمت پشت جلد كتاب بايد اصلاح شود. درحال حاضر تخفيفي كه ناشر به پخشي مي‌دهد ۳۵ تا ۴۰ درصد است و از اين ميزان تخفيف نزديك به ۲۵ درصد به كتابفروش تخفيف داده مي‌شود. اين ميزان تخفيف واقعا رقم پاييني است. آنچه در دنيا متعارف است تخفيف ۳۳درصدي به كتابفروشي‌ها است و من حتي شنيده‌ام فرانسه قرار است اين ميزان راتا ۳۵ درصد افزايش بدهد و در اندونزي كه تا ۴۰ درصد است. تمام اين مسائل زنجيروار بايد اصلاح شوند تا اگر ناشر به نمايشگاه كتاب نمي‌آيد و مي‌گويد كتاب را از كتابفروشي محل خودتان تهيه كنيد كتابفروش محل هم بايد كتاب‌هاي مد نظر مخاطبان را داشته باشند. البته در اين داستان يك حقانيتي وجود دارد و آن هم اينكه ما مجموعه امكانات‌مان را بسيج كنيم براي اينكه به فكر بهبود و اصلاح وضعيت توزيع و فروش كتاب در كشور باشيم.

رييس اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران همچنين درباره بازگشت نمايشگاه به مصلي و انتخاب مكان برگزاري سي‌ويكمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران بيان كرد: واقعيت اين است كه شهرآفتاب در وضعيت امروزي حتي امكانات سال گذشته را هم ندارد و شايد اگر وضعيت مشابه سال گذشته بود مي‌شد كاري كرد. يعني‌‌ همان سازه‌هايي كه ساخته شده بود هم سقف‌شان در جريان برف و باران آسيب ديد و بازدهي شهرآفتاب كمتر هم شده بود. دوري راه جدا و اين نواقص هم جدا. البته به نظرم شهرآفتاب به دليل مجموعه فضا و امكاناتي كه دارد مكان مناسبي براي برگزاري نمايشگاه‌هاي شهر تهران خواهد بود، البته منوط به اينكه اين پروژه تكميل شود و اميدوارم شوراي‌شهر و شهرداري متوجه باشند كه اين مكان مي‌تواند محل درآمد مناسبي براي شهرداري باشد؛ به عبارت ديگر به جز مصلي گزينه ديگري نداشتيم چون محل نمايشگاه‌هاي بين‌المللي هم همزمان با برپايي نمايشگاه كتاب درگير نمايشگاه نفت است. مصلي هم مقدار قابل توجهي عمليات ساختماني‌اش پيشرفت كرده بود و رواق‌ها آماده شده‌اند. داخل شبستان هم تهويه بهبود پيدا كرده است. امسال براي اولين‌بار صنف هم يك پاي امضاي قرارداد مكان نمايشگاه يعني مصلي بوده است.

اين فعال حوزه نشر با اشاره به نوسانات قيمت ارز در هفته‌هاي گذشته و تاثير احتمالي افزايش قيمت ارز بر نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران؛ بيان كرد: مسلما اين مساله روي نمايشگاه هم اثر خواهد گذاشت چه در بخش كتاب‌هاي خارجي و چه حتي حوزه كتاب‌هاي داخلي. اساسا ناشران در هفته‌هاي منتهي به نمايشگاه در تلاش هستند تا كتاب‌هاي‌شان را براي عرضه در نمايشگاه آماده كنند. معمولا در اين دو ماه اسفند و فروردين چاپخانه‌ها وقت آزاد ندارند و براي سفارش دادن بايد وقت بگيريم. خب ناشر در اين روز‌ها و هفته‌ها مي‌خواهد كتاب چاپ كند ولي به دليل شرايط ارزي كاغذ نيست و چاپخانه مواد لازم را ندارد. اين مساله به هرحال تاثير منفي بر كار ناشران گذاشت، يعني برخي كتاب‌هاي جديد كه قرار بوده منتشر شود به نمايشگاه نمي‌رسد. البته ماجرا تنها به كاغذ مربوط نيست و به خيلي كالاهاي ديگر هم بستگي دارد و به‌طور كلي هيچ چيز بد‌تر از نوسان قيمت ارز نيست. البته اين ترتيبي كه داده شد و وزير اعلام كرد كاغذ جزو اقلام اساسي تلقي مي‌شود اين اميدواري را ايجاد مي‌كند كه مقداري از نوسان قيمت فاصله بگيريم. منتها تا اين مساله اجرايي شود زمان مي‌برد و حلال مشكل امروز و فردا نيست. هرچند قيمت ارز مبادله‌اي هم از ۳۸۰۰ به ۴۲۰۰ افزايش يافته و به هرحال ما با افرايش قيمت در حوزه كتاب مواجه هستيم.

 

رشد سينماي ايران در فروردين

روابط عمومي سازمان امور سينمايي سمعي و بصري در خبري آماري از مخاطبان خود داده است. در اين خبر علاوه بر اعلام تعداد آمار مخاطب به فروش سينماي ايران در فروردين ماه اشاره شده است.

«سينماي ايران با جذب مخاطبي معادل 4 ميليون و 689 هزار نفر در فروردين ماه 97 نسبت به مدت مشابه در سال 96، 41درصد رشد را شاهد بوده است.

«سينماي ايران در فروردين ماه سال 1397 مجموعا 4 ميليون و 689 هزار و 152 نفر مخاطب را جذب كرده است كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال 96 با رقم 3 ميليون و307 هزار و 33 نفر رشدي معادل 41/8 درصد را شاهد بوده است. براساس آمار ارايه شده، همچنين سينماي ايران در فروردين سال 1397، مجموعا 45 ميليارد و 584 ميليون و 310 هزار تومان فروش داشته است كه در مقايسه با مدت مشابه در سال 96 با فروشي معادل 30 ميليارد و 781 ميليون و 438 هزار تومان شاهد 51/5 درصد رشد فروش بوده‌ايم.»

 

بازگشت ميان مردم‌ پس از سال‌ها

خواننده قطعات «بهارآمد»، «مادر»، «عطر نرگس»، «دريا» و «باغ ارغواني» در گفت‌وگوي با مهر از دوران گذشته صحبت و اعلام كرد: بيش از يك دهه پيش آلبومي را به هنرمندي آرش سزاوار براي انتشار آماده كرده بوديم كه اين اثر بعد از دريافت مجوز از مركز موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آماده ارايه در بازار موسيقي شده بود اما با توجه به اينكه روي مباحثي چون گرافيك كار با مشكلاتي مواجه شديم رسما انتشار اين آلبوم به فراموشي سپرده شد. بيژن خاوري جزو اولين نسل از خوانندگان پس از انقلاب بود كه با ترانه‌هايش در ميان توده مردم جا باز كرد. وي ادامه داد: تصميم داشتم دوباره براي انتشار آلبوم ديگري اقدام كنم، اما به دليل برخي از معذورات اخلاقي كه با توليد‌كنندگان آلبوم قبلي داشتم و دوست نداشتم دلخوري در اين زمينه پيش بيايد از انتشار آلبوم جديد هم صرف نظر كردم.

خاوري خبر داد: مدتي است كه به فكر توليد مجموعه‌اي جديد هستم كه به احتمال زياد تا ۶ ماه آينده در دسترس علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد. اين آلبوم دربرگيرنده ملودي‌هاي متفاوتي است كه فكر مي‌كنم مي‌تواند مورد توجه مخاطبان قرار گيرد.

 

اولين كارگردان ۱۰ ميليارد دلاري سينما

«استيون اسپيلبرگ» نامي آشنا براي سينمادوستان ايراني است. اين كارگردان و نويسنده آمريكايي برنده ۳ جايزه اسكار و فيلم‌هاي «آرواره‌ها»، «اي. تي»، «پارك ژوراسيك» ركورد فروش سينماي جهان را شكست و هريك از اين فيلم‌ها پرفروش‌ترين فيلم دوران خود بودند. حال اين فيلمساز اولين كارگردان سينما نام گرفته كه مجموع فروش فيلم‌هايش در سراسر جهان از مرز ۱۰ ميليارد دلار گذشته است.

به گزارش ايسنا، به نقل از ورايتي، «شماره يك آماده» جديدترين ساخته «استيون اسپيلبرگ» به فروش بالغ بر ۵۰۰ ميليون دلار در گيشه جهاني سينما دست يافت و بيشتر فروش خود را از محل سينماهاي چين كسب كرد و با فروش ۲۰۰ ميليون دلاري در سالن‌هاي سينماي اين كشور آسيايي به دهمين فيلم پرفروش كمپاني برادران وارنر در چين تبديل شد.

«شماره يك آماده» تاكنون ۱۷۹ ميليون دلار در سينماهاي ساير كشورهاي جهان و ۱۲۰ ميليون دلار نيز در سينماهاي آمريكا فروخته است. داستان اين فيلم درباره مرد جواني است كه به‌ دنبال شكار تخم‌مرغ هليدي است، تخم‌مرغ هليدي نام گنجي پنهان‌شده در دنيايي مجازي است.

 

دو كنسرت در شهرستان

برگزاري كنسرت‌ در شهرستان مشكلات خاص خودش را دارد با اين حال هنرمندان صحنه را خالي نمي‌كنند. سالار عقيلي كه خواننده پركاري چه در عرصه توليد آلبوم و برگزاري كنسرت محسوب مي‌شود در 15 ارديبهشت ماه به قزوين مي‌رود و رپرتواري از معروف‌ترين آثار خود ازجمله تصنيف «وطنم» را اجرا مي‌كند.

همچنين ايلنا خبر داده كه حسين عليشاپور (خواننده موسيقي ايراني) به همراه گروه همنوازان طلوع در تاريخ ۶ ارديبهشت ماه در دورود و ۷ ارديبهشت ماه در خرم‌آباد روي صحنه مي‌رود. قطعات اين اجرا در كنسرت، در دستگاه سه‌گاه و آواز دشتي است. انتخاب قطعات از ساخته‌هاي موسيقيدانان قديم ايران و آثار زنده‌ياد محمدرضا لطفي صورت گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون