• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4081 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت

ارتقاي كيفيت زندگي در تهران

سيد محمد علي افشاني در شوراي شهر

در جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران سه نفر از كانديداهاي شهرداري تهران به ارايه گزارش‌هاي خود پرداختند. يكي از اين سه كانديدا محمدعلي افشاني، معاون عمراني وزير كشور است.

به گزارش ايسنا، محمدعلي افشاني به عنوان دومين كانديداي پست شهرداري تهران در شصتمين جلسه علني شوراي شهر تهران و در تشريح برنامه‌هاي خود براي تصدي اين پست گفت: «هميشه به كاركناني كه با آنها كار كرده‌ام گفته‌ام تنها شاخصي كه مي‌توان به درستي تكيه كرد شاخص رضايتمندي مردم است؛ شاخصي كه مي‌تواند ارزيابي عملكرد را به درستي بيان كند؛ لذا با همين نگاه برنامه خود را براي تصدي شهرداري تهران ارايه كردم.»

او ادامه داد: «امروز بر اساس ارتقاي كيفيت زندگي در شهر تهران و افزايش شاخص رضايتمندي شهروندان برنامه خود را تدوين كردم؛ چرا كه بي‌ترديد در هر سياستگذاري بايد برنامه‌ريزي مديريت شهري را به صورت كلي بنگريم.»

افشاني گفت:«شهر زيست پذير؛ شهروند مشاركت‌پذير» عنوان برنامه‌هاي من براي تصدي شهرداري تهران است؛ لذا به دنبال شهري هستيم كه براي همه شهروندان دسترس پذير باشد و بتوانيم ارتباط بين گذشته و آينده را در آن برقرار كنيم.»

بي ترديد بايد بر اساس شرايط مختلف در تمام محلات شهر تهران زيست شهري را مشاهده كنيم. به اين ترتيب پايه كارها در سطح شهر بر اساس محلات است؛ محلاتي كه تشكيل‌دهنده كل شهر هستند. معاون عمراني وزير كشور تاكيد كرد: «مشاركت شهروندان در اداره شهر از اهميت بسزايي برخوردار است و ما بايد شهري داشته باشيم كه شفافيت و دسترس‌پذيري در آن به‌طور كامل محقق شده باشد و تمام سياستگذاران و تصميم‌گيران در برابر مردم پاسخگو باشند.»

او در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود بر لزوم بازگشت اعتماد به مردم تاكيد كرد و افزود: «قطعا با بازگشت اعتماد مردم مشاركت افزايش پيدامي كند و منابع مورد نياز شهر توسط خود مردم تامين خواهد شد. مردم بايد بدانند هزينه‌اي كه مي‌دهند در چه پروژه‌اي و چگونه صرف مي‌شود. بنابراين برنامه‌ريزي و بودجه‌ريزي در اولويت اقدامات شهري قرار خواهد گرفت.»

كانديداي شهرداري تهران ادامه داد: «فرهنگ مي‌تواند موتور محرك اقتصاد باشد. بايد فرهنگ‌سازي در سطح شهر به درستي انجام شود. شهر تهران به عنوان پايتخت و بسياري از سازمان‌ها و دستگاه‌ها ارتباط دارد به همين دليل دستگاه‌هاي مختلفي در اداره شهر دخيل هستند. لذا بايد تلاش كنيم همكاري و مشاركت ميان ذي‌نفعان به‌طور كامل محقق شود و شهر تهران داراي نقاط برخوردار و فقير است كه بايد به نقاط محروم توجه بيشتري داشته باشيم.»

او با تاكيد بر اينكه يكي از چالش‌هاي شهر تهران بافت‌هاي فرسوده است، افزود: «مقام معظم رهبري به‌طور جد اين موضوع را پيگيري مي‌كند و هر سه ماه يك بار خاص حاشيه نشيني جلسه‌اي با ايشان برگزار مي‌شود.»

افشاني ادامه داد: «برخي ساختمان‌هاي تهران ممكن بود صدها سال قدمت داشته باشند؛ اما همگي آنها داراي حياط نور و زندگي بودند؛ اما در دهه‌هاي گذشته در كنار اين ساختمان‌ها برج‌هاي بلندي ساخته شد كه نور و زندگي را از اين ساختمان‌ها سلب مي‌كرد و به اين ترتيب حقوق ساكنان اين بناها ضايع شد.»

اين كانديدا افزود: «تخريب باغات تهران يكي ديگر از معضلات شهر تهران است كه بايد پيگيري شود و دو كميسيون ماده 5 و 100 وجود دارد كه ضوابط خاص را براي باغات ايجاد مي‌كند اما شاهد هستيم پروژه‌هايي همانند «زگيل» بالا مي‌آيند كه براي همه مردم درد آور است.»

 

صدور شناسنامه فني ساختمان‌ها

از مهم‌ترين اقدامات

كانديداي شهرداري تهران در ادامه گفت: «نوسازي بافت‌هاي فرسوده و ناكارآمدي شهري به عنوان اولويت خاص بايد مورد توجه قرار گيرد و اعتبارات فراواني هزينه شود تا ساختمان‌ها ساخته شود. كنترل و نظارت دقيقي بر روي ساخت ساختمان‌ها وجود ندارد و شهرداري بايد در حوزه قانون نسبت به اين موارد به صورت موثر اقدام نمايد. بايد براي پروژه‌هايي كه در حال ساخت است شناسنامه فني ساختمان صادر شود. يكي از مهم‌ترين كارهايي كه بايد انجام شود موضوع صدور شناسنامه فني ساختمان‌ها است كه مي‌تواند در هنگام حوادث بسيار تاثيرگذار باشد. بي‌ترديد صيانت و حفاظت از باغات يك ضرورت به شمار مي‌رود براي تهراني كه درختان چندصد ساله آن امروز به روش‌هاي مختلف خشك شده‌اند.»

معاون عمراني وزير كشور ادامه داد: «سرانه فضاي سبز بايد در محلات و مناطق مختلف شهر تهران تعادل داشته باشد. بحث محيط زيست كه يكي از موارد آن آلودگي هوا است بايد با ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب از جمله حمل و نقل عمومي به نقطه مطلوب برسد.»

افشاني تاكيد كرد كه مهم‌ترين تكيه ما بايد به حمل و نقل عمومي ريل پايه باشد. امروز در كشور 19 هزار اتوبوس فرسوده داريم كه از اين تعداد 5000 اتوبوس فرسوده در تهران تردد مي‌كند.

او به كمبود آب در كشور اشاره كرد و افزود: «تنها آب پايدار در اختيار ما براي شهر تهران پساب‌هاي شهري است كه بايد بازچرخاني شود. بايد از اين مهار آب استفاده كنيم تا بتوانيم منابع آبي مورد نياز شهر را تامين كنيم.»

 

لزوم استقرار سيستم مديريت كيفيت
در شهرداري

اين كانديداي شهرداري تهران در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به سيستم مديريت كيفيت در كشور اشاره كرد و افزود: «بايد سيستم مديريت كيفيت در شهرداري مستقر شود. بنده در زماني كه رييس سازمان نوسازي مدارس بودم 8000 پروژه در حال ساخت داشتيم. زماني به يكي از مدرسه‌سازان گفتم به جاي ساخت مدرسه سه نرم‌افزار براي اين سازمان بسازيد تا به اين ترتيب بتوانيم هزاران مدرسه در كشور را بنا كنيم.»

وي ادامه داد: « آسيب‌هاي اجتماعي از جمله تكدي‌گري، كودكان كار، كمبود شادي و نشاط، حاشيه نشيني و توجه به سازمان‌هاي مردم نهاد از چالش‌هاي تهران به شمار مي‌آيد كه بايد به آنها توجه ويژه‌اي كرد.»

اين كانديداي تصدي پست شهرداري تهران تصريح كرد: «يكي از موارد مهم در شهرداري تهران پرداخت مطالبات و ديون شهرداري است و بايد براي پرداخت آن از منابع بين‌المللي مانند بانك توسعه اسلامي بهره بگيريم تا مطالبات را كاهش دهيم.»

بايد در مسير اصلاح سازماني مجموعه شهرداري تهران گام ‌برداريم

افشاني همچنين گفت: «ما بايد به اقتصاد شهر توجه ويژه‌اي داشته باشيم در اين راستا مي‌توانيم خدمات فراواني با مشاركت مردم ارايه دهيم. خدمات ما بايد متناسب با حوزه منابع انساني باشد. بايد كاري كنيم كه از بدنه شهرداري تهران نيروي انساني لازم را تامين كنيم و به اين ترتيب متناسب‌سازي سازمان مورد توجه قرار گيرد. بايد در مسير اصلاح سازماني مجموعه شهرداري تهران گام‌برداريم. »معاون عمراني وزير كشور در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به موضوع مديريت بحران در شهر تهران اشاره كرد و افزود: «وقوع يك زلزله در تهران مي‌تواند خسارات عظيمي را به همراه داشته باشد و شريان‌هاي اصلي و ساختمان‌هاي شهر را تخريب كند. لذا بايد ارزيابي دقيقي نسبت به آنچه وجود دارد داشته باشيم. درحال حاضر قانون وضع شده در خصوص پدافند غيرعامل بايد به‌طور جد مورد توجه قرار گيرد تا از اين مسير بتوانيم در راستاي مقابله با حوادث و بلاياي طبيعي آمادگي لازم را كسب كنيم.»

او تاكيد كرد كه بايد دولت و شهرداري ارتباط تنگاتنگي با يكديگر داشته باشند و شهرداري در جهت تامين منابع مالي پايدار اقدامات موثري را انجام دهد. بايد ميزان بدهي‌ها، هزينه‌ها و درآمدها به‌طور كامل احصا شود و از طريق برنامه‌ريزي دقيق نسبت به ايجاد تعادل ميان هزينه‌ها و درآمدها اقدامات موثر را انجام داد.

اعضاي شوراي شهر تهران پس از استماع گزارش افشاني، يكي از كانديداهاي شهرداري تهران به بيان نظرات و پرسش‌هاي خود پرداختند.

سالاري به عنوان اولين نفر سوالات خود از دومين كانديداي پست شهرداري تهران را مطرح كرد و گفت: «دراين دوران نياز به انسجام داريم به گونه‌اي كه هر فردي كه شهردار تهران مي‌شود بايد از فرداي صدور حكمش كار را با جديت پيش ببرد و حالا برنامه شما براي ايجاد انسجام بين شهرداري، شوراي شهر و سازمان‌ها و نهادهاي ديگر چيست؟»

او با بيان اينكه شهرداراني در تهران موفق هستند كه با اركان نظام ارتباط داشته باشند، ادامه داد: «سوال من اين است كه در مورد انتخابات خود چگونه عمل خواهيد كرد؟ چرا كه نجفي تيم خوبي چيده است و البته شما هم حق اين را داريد كه از تيم خود بهره‌مند شويد.»

در ادامه صدر اعظم نوري با بيان اينكه تهران از نظر شاخص‌هاي متعدد پايين است، گفت: «شما چقدر از تهران شناخت داريد؟ چرا كه برنامه‌هاي شما مشخصا درباره شهر تهران نبود.»

او با بيان اينكه تهران چالش‌هاي زيست محيطي بسياري دارد، افزود: «امروز وضعيت محيط زيستي شهر تهران به عنوان كلان‌شهر قابل دفاع نيست. تهران نيازمند خلاقيت و نوآوري است و من خلاقيتي در برنامه شما نديدم و تهران نياز به برنامه‌هاي شجاعانه دارد به خصوص در حوزه محيط زيست كه در برنامه شما خيلي خلاقيتي وجود نداشت.»

نوري با اشاره به اينكه پيشنهادات شما خروجي ندارد، گفت: «جايگزيني خودروي نو به جاي فرسوده يا ساماندهي موتور اعتبار مي‌خواهد و بر چه اساسي شما مي‌خواهيد آن را انجام دهيد؟»

در ادامه حسن رسولي با بيان اينكه انتصاب زنان وجوانان به صورت جرثقيلي در مسووليت‌هايي كه فاقد توانمندي لازم براي امور باشد، ظلمي آشكار نسبت به زنان و جوانان كشور است، گفت: «من هم به مانند افشاني سابقه مديريتي حاكميتي دارم اما در مدت زمان حضورم در حوزه مديريت شهري متوجه شدم محيط حوزه مديريت شهري تفاوت ماهوي دارد. چرا كه من وشما به عنوان استاندار، استان‌ها را به منظر امنيتي رياست مي‌كرديم و حتي رييس شوراي تامين بوديم و دادستان هم موظف بود تشخيص‌هاي رياستي را بپذيرد اما در حوزه شهري اينگونه نيست و افراد بيشتر نقش مشورتي دارند.»

او بابيان اينكه نگرانم در صورت شهردار شدن شما با سازمان تك‌لهجه‌اي مواجه شوم، گفت: «توضيح دهيد چه مقدار از نيروي انساني موجود استفاده مي‌كنيد و چه مقدار از بيرون نيرو مي‌آوريد؟»

رسولي با بيان اينكه با عرض معذرت از دوستان معتقد به رشوه‌دهي به زنان نيستم، ادامه داد: «انتصاب جرثقيلي زنان و جوانان در مسووليت‌هايي كه فاقد توانمندي لازم است، ظلمي آشكار است.»

در ادامه ناهيد خداكرمي هم با بيان اينكه قدرت چانه‌زني براي اداره شهر تهران بسيار مهم است اما نبايد همه تمركز شهردار آينده به اين تعامل متمركز شود، گفت: «متاسفانه همه برنامه‌هاي شما حول اين محور، است.»

او با بيان اينكه شما به انتصابات قومي و قبيله‌اي مشهور هستيد، گفت: «آيا در زمان تصدي شما باز هم اين اتفاق در شهرداري رخ مي‌دهد و انتظار ما اين بود كه رويكرد مديريت شهري شما به همان پاشنه نمايشي قبلي نباشد.»

همچنين حجت نظري با بيان اينكه رسولي عنوان كرد كه پيرمردها بايد فضا را براي حضور جوانان آماده كنند، گفت: «همين كه پيرمردها كنار بروند عالي است و من مشخصا درباره برنامه‌هاي افشاني در حوزه زنان و جوانان سوال دارم.»

در ادامه هم شهربانو اماني با بيان اينكه جاي خالي اهداف كمي در برنامه‌هاي شما ديده مي‌شود، گفت: «در حال حاضر سه معاون شهردار رقيب شما هستند و اگر شهردار منتخب شويد چه رفتاري با اين افراد خواهيد داشت؟»

فراهاني، ديگر عضو شراي شهر تهران هم در ادامه با بيان اينكه مهم‌ترين مساله شهر مساله حاكميت اداره شهر است، تصريح كرد: «تعدد دستگاه‌هاي مختلف كه هر كدام ساز خود را مي‌زنند سبب سردرگمي مردم شده است و شما در وزارت كشور چه اقداماتي براي برگرداندن اختيارات شورا انجام داديد؟»

همچنين فخاري با اشاره به اينكه طرح بين‌الحرمين در زمان شما در شيراز انجام شد كه بخشي از آثار ميراثي شيراز از بين رفت، گفت: «در پايتخت چه برنامه‌اي براي بافت تاريخي داريد؟»

در ادامه الويري با بيان اينكه شما بارها گفتيد كه در استان فارس بوديد اما براي تهران چه برنامه‌اي داريد؟ اظهاركرد: «شهردار تهران هم بايد مدير هزينه باشد و هم مدير درآمد؛ البته با توجه به مشكلاتي كه در شهرداري تهران وجود دارد شهردار بيشتر بايد مدير درآمد باشد و برنامه شما براي افزايش درآمد چيست؟ همچنين شما در حال حاضر جزو خانواده وزارت كشور هستيد و نگرش‌تان در مورد اجراي لايحه مديريت شهري چيست؟»

علي اعطا هم به بيان سوالات خود پرداخت و گفت: «اگر شهردار تهران شويد از مجموع شهرداران و معاونين فعلي چند درصد را تغيير مي‌دهيد؟ در حال حاضر تعداد قابل توجهي ساختمان ناهنجار در حال تولد است كه وضعيت تهران را بدتر مي‌كند و آيا شهردار آينده اين پتانسيل را دارد كه جلوي رشد اين ساختمان‌ها را بگيرد؟»

او با بيان اينكه پلاسكوهاي زيادي در تهران وجود دارد، ادامه داد: «بيش از 230 ساختمان بلندمرتبه در تهران داريم كه اطلاعاتش در دسترس نيست و چه برنامه‌اي براي آنها داريد؟»

در ادامه آرش ميلاني هم با طرح اين سوال از افشاني كه مشخصا براي كاهش آلودگي هوا و حل مشكلات پسماند ومحيط‌زيستي چه برنامه‌اي دارد؟ گفت: «پروژه‌هاي عمراني در شهر وجود دارد كه زيست مردمي را به خطر انداخته‌اند؛ آيا شهرداري هستيد كه جلوي اين پروژه‌ها را بگيرد؟»

مسجد جامعي، يكي ديگر از اعضاي شوراي شهر تهران هم با بيان اينكه در همه دوره‌ها شوراياران از ادامه فعاليت خود نگران بودند، گفت: «آيا در زمان مديريت شما شوراياران به تثبيت مي‌رسند؟ ساختار شهرداري به گونه‌اي است كه شهر گران اداره مي‌شود و برنامه شما براي تامين منابع مالي و تخصيص منابع چه خواهد بود و شما از رويكرد شادي‌آفريني در شهر صحبت كرديد اما چگونه مي‌شود اين رويكرد را به بحث گردشگري و اشتغال‌زايي گره زد.»

پس از آن افشين حبيب‌زاده با بيان اينكه توسعه در شمال و جنوب تهران عادلانه نيست، گفت: «چه برنامه‌اي براي توسعه عادلانه شهر داريد و همچنين در مورد تخلفاتي كه در اين چند ماهه كشف شد چه رفتاري خواهيد داشت؟»

افشاني، يكي از كانديداهاي شهرداري تهران در پاسخ به سوالات اعضاي شوراي شهر گفت: «حتما از نظرات اعضاي شورا در شهر استفاده مي‌كنم و بايد بگويم كه گذشته انسان‌ها گواه روش و منش آنها است و من هميشه حامي شوراهاي شهر بوده‌ام و بارها عنوان كرده‌ام كه به شرطي كه فسادي در ميان نباشد در اختلاف بين شورا و شهرداري از شورا حمايت مي‌كنم و بارها عنوان كردم كه ما 22 نفر هستيم و نه يك شهردار و يك 21 عضو.»

او در پاسخ به برخي انتقادات اعضا در مورد انتصابات قومي گفت: «اگر كسي از كمترين عدالت بهره برده باشد رفتار نژادپرستانه نمي‌كند و بايد بگويم چهار معاون من در استان فارس از اقوام مختلف بودند و اين حرف‌ها را از بيخ و بن تكذيب مي‌كنم.»

افشاني با بيان اينكه من بيش از همه دغدغه شورا و شهرداري را دارم، ادامه داد: «در مورد قائل شدن سهم براي مديريت زنان صحبت كردم اما رشوه نمي‌دهم و استفاده از جوانان نيز در دستور كار است اما يك واقعيتي وجود دارد كه مديران قديمي كار را رها نمي‌كنند و عزل‌شان احتمالا با عزراييل است و بايد بگويم مديران جمهوري اسلامي ايران نه مي‌ميرند و نه عزل مي‌شوند؛ بلكه از سمتي به سمت ديگر مي‌روند اما بايد از ظرفيت جوانان به واسطه توانايي‌شان و نه صرفا جوان بودن، استفاده كرد.»


قطعا با بازگشت اعتماد مردم مشاركت افزايش پيدامي كند و منابع مورد نياز شهر توسط خود مردم تامين خواهد شد. مردم بايد بدانند هزينه‌اي كه مي‌دهند در چه پروژه‌اي و چگونه صرف مي‌شود. بنابراين برنامه‌ريزي و بودجه‌ريزي در اولويت اقدامات شهري قرار خواهد گرفت.

حتما از نظرات اعضاي شورا در شهر استفاده مي‌كنم و بايد بگويم كه گذشته انسان‌ها گواه روش و منش آنها است و من هميشه حامي شوراهاي شهر بوده‌ام و بارها عنوان كرده‌ام كه به شرطي كه فسادي در ميان نباشد در اختلاف بين شورا و شهرداري از شورا حمايت مي‌كنم و بارها عنوان كردم كه ما 22 نفر هستيم و نه يك شهردار و يك 21 عضو.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون