• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4081 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت

روحاني در خراسان رضوي:

سلاح مي‌سازيم انبار مي‌كنيم به كسي هم ربطي ندارد

 

گروه سياسي

از سبزوار به واشنگتن. روحاني صحبت مي‌كند: امريكا در برابر ملت ايران كاري از پيش نخواهد برد. براي هر تصميم ترامپ، برنامه داريم. اگر امريكا از برجام خارج شود، به زودي دچار پشيماني تاريخي مي‌شود.

 

از سبزوار به مردم. روحاني صحبت مي‌كند: از مردم، رهبري و همه نيروهاي مسلح تشكر مي‌كنم؛ همچنان بايد با وحدت پيش برويم. از چند ماه پيش دستورات لازم به سازمان انرژي اتمي و بخش اقتصادي صادر شده، براي هر تصميمي در مورد برجام آماده‌ايم. دولت ارز را با قيمت رسمي به وارد‌كنندگان و كارآفرينان ارايه خواهد داد. براي تامين احتياجات اساسي مردم مشكل ارزي نداريم.

 

از سبزوار به منطقه. روحاني صحبت مي‌كند: اهل جنگ و تنش نيستيم اما قاطعانه از خود دفاع مي‌كنيم. راجع به سلاح دفاعي با كسي مذاكره نخواهيم كرد. به كسي ربطي ندارد كه براي دفاع از خود چه تصميمي گرفته‌ايم. با تروريسم در هر كجاي منطقه مبارزه خواهيم كرد؛ اجازه نمي‌دهيم داعش ديگري شكل بگيرد.

 

حسن روحاني رييس‌جمهور در جريان دومين سفر استاني خود در سال جاري حرف‌هاي قابل توجهي زد. او ديروز عازم خراسان رضوي شده و در همان ايستگاه نخست يعني سبزوار، واشنگتن را مخاطب قرار داد. او در جمع سبزواري‌ها حرف مي‌زد اما حرف‌هايي را زد كه شنونده اصلي آن بايد امريكايي‌ها باشند. رييس‌جمهور كشورمان چنان تكليف را با ترامپ روشن كرد كه گويي شك ندارد همتاي امريكايي تصميم خود را گرفته است. او گفت: «امروز ما به نقطه‌اي رسيده‌ايم كه شما مردم غيور و متحد هم بايد از آن مطلع باشيد... ما سر كسي كلاه نگذاشتيم... هيچ كس در دنيا نيست كه بگويد كار ايران اشتباه بوده، الا امريكا، رژيم منحوس صهيونيستي و عربستان سعودي... امريكا در برابر ملت ايران كاري از پيش نخواهد برد... براي هر تصميم ترامپ، برنامه داريم... اگر امريكا از برجام خارج شود، به زودي دچار پشيماني تاريخي مي‌شود... ملت ايران، اهل جنگ و تنش نيست، اما اهل دفاع قاطعانه از منافع خود در برابر هر توطئه‌اي است.»

متقاعد كردن دنيا به اينكه بازنده خروج از برجام ما نيستيم، كار راحتي نيست اما سخت‌تر از آن براي روحاني اين است كه مخاطبان داخلي خود را متقاعد كند با خروج امريكا از برجام آب از آب تكان نمي‌خورد. خاصه اينكه داخلي‌ها خود به دو گروه تقسيم مي‌شوند. نخست مردمي كه به ثمربخش بودن برجام اميد بسته بودند و حالا نگران فرداي بدون برجام هستند و دوم مخالفان و منتقدان دولت كه از همان روز امضاي برنامه جامع مشترك منتظر چنين روزي بودند. همان‌هايي كه از ابتداي كار دولت يازدهم با اظهارات و ايرادات خود سنگ پيش پاي دولت انداخته و آب به آسياب رقباي تندروي خارجي ايران ريختند.

 

برنامه‌هاي هسته‌اي

روحاني اما ديروز همه تمركز خود را روي گروه نخست گذاشت تا اطمينان دهد كه با خروج محتمل امريكا از برجام اتفاقي رخ نخواهد داد: « هر آنچه هفته آينده اتفاق بيفتد، در زندگي ما تغييري ايجاد نخواهد كرد». او خطاب به مردم و «به صراحت» گفت: « همه دستورات لازم از چند ماه پيش به بخش‌هاي مرتبط اجرايي كشور داده شده است. به مسوولان سازمان انرژي اتمي دستورات لازم ابلاغ شده و چند روز پيش باز هم با مسوولان ارشد اين سازمان درباره برنامه‌هاي آينده صحبت كردم و مسير ما در اين زمينه مسير روشني است.»

 

تدابير اقتصادي

روحاني به خوبي مي‌داند كه مردم چقدر چشم انتظار نتايج اقتصادي برجام بودند و هستند، براي همين هم ديروز تاكيد كرد: «به بخش‌هاي مختلف ديگر از جمله بخش اقتصادي نيز دستورات لازم داده شده است و به عنوان مثال، طرح جديدي كه براي ساماندهي بازار ارز اجرا شد، براي اين بود كه امريكايي‌ها بفهمند هر توطئه‌اي هم كه بخواهند اجرا كنند، مردم ايران بايد خيال‌شان راحت باشد. دولت ارز مورد نياز براي هر آنچه در زمينه واردات براي توليد و خدمات مورد نياز كشور است با قدرت و با قيمتي كه اعلام كرده است در اختيار واردكنندگان و كارآفرينان قرار خواهد داد و هيچ نگراني در اين زمينه وجود ندارد.»

آقاي رييس‌جمهور براي محكم كاري آمار و ارقام هم ارايه كرد و گفت: «مردم عزيز ايران بدانيد كه مطابق پيش‌بيني‌ها در سال 97، حداقل 100 ميليارد دلار درآمد از محل صادرات نفتي و غيرنفتي خواهيم داشت در حالي كه مخارج ارزي ما بيش از 70 ميليارد دلار نيست، بنابراين به هيچ‌وجه مشكل كمبود ارز نداريم.»

 

توان تسليحاتي

ترامپ با اعلام تصميم امريكا تكليف يكي از توافقنامه‌هاي مهم بين‌المللي را روشن خواهد كرد و چشم‌هاي ايراني‌ها تنها چشم‌هايي نيست كه به دهان او دوخته شده است. ديگر ساكنان خاورميانه و حتي اروپايي‌ها نيز بي‌صبرانه منتظر هستند. به يمن مذاكرات دستگاه ديپلماسي اروپا همراه است و اميدوار. حساب شيخ‌نشين‌هاي عرب اما جداست. دل در دل ندارند كه برجام پاره يا به آتش كشيده شود. براي همين هم بلافاصله بعد از روي كار آمدن ترامپ از در معامله در آمده و تا مي‌توانستند سلاح خريدند. يك دست‌شان در دست امريكا و اسراييل و دست ديگرشان روي ماشه است اما زهي خيال باطل. اين سوي خليج فارس هم كسي بيكار ننشسته است. به قول سردار سلامي «دست‌ها روي ماشه» است و به قول روحاني «به كسي ربط ندارد براي دفاع از خود چه تصميمي گرفتيم.»

«ملت ما به عهد خود وفادار است، اما با صراحت مي‌گويد كه درباره توان تسليحاتي و دفاعي كشور به هيچ‌وجه مذاكره نخواهد كرد. ما هر قدر سلاح براي دفاع خود لازم داشته باشيم، مي‌سازيم و انبار مي‌كنيم و اين موضوع به كسي هم ربطي ندارد كه چقدر سلاح مي‌سازيم و چه تصميماتي براي دفاع خود اتخاذ مي‌كنيم؛ ما هرگز درباره بنيه دفاعي خود مذاكره نخواهيم كرد.» روحاني تاكيد كرد كه اين را خطاب به امريكايي‌ها و اروپايي‌ها مي‌گويد اما مي‌دانست كه گوش سعودي‌ها و اسراييلي‌ها نيز تيز شده تا مواضع ايران را بشنوند. شاهد اين مدعا آن است كه بلافاصله به مبارزه با تروريسم در هر كجاي منطقه كه لازم باشد، اشاره كرد و گفت: « مي‌خواهيم با دنيا مذاكره كنيم تا منطقه‌اي امن داشته باشيم. همين حالا هم با روسيه و تركيه درباره سوريه در حال مذاكره هستيم و با كشورهاي مختلف درباره يمن مذاكره مي‌كنيم. اما به دنيا اعلام مي‌كنيم كه ما با تروريسم در هر كجاي اين منطقه كه باشد، مبارزه خواهيم كرد و اجازه نمي‌دهيم در اين منطقه هر روز يك داعش درست كنند و با ملت‌هاي منطقه بجنگند؛ ما صلح، ثبات و امنيت منطقه را مي‌خواهيم.»

 


روحاني در نيشابور:

با مسدود سازي و فشار به نسل جوان به جايي نمي‌رسيم.

ما با هم عهد و پيمان بستيم كه به عقب برنخواهيم گشت.

مردم اقتصاد را بهتر از دولتي‌ها اداره خواهند كرد.

مردم اجبار را نمي‌پذيرند.

يكي از حركت‌هاي ما در دولت يازدهم و دوازدهم اين بود كه اين راه ارتباطي با مردم و راه كسب و كار از طريق فضاي مجازي را باز كنيم و امروز تلاش مي‌كنيم كه اينترنت پرسرعت را به روستاهاي ايران برسانيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون