• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4081 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت

«آبزرور» افشا كرد

عمليات كثيف براي تخريب برجام

گروه جهان| هفته‌نامه بريتانيايي آبزرور به تازگي گزارشي را منتشر كرد كه طي آن نشان داد نزديكان دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده يك سازمان اطلاعاتي خصوص اسراييلي را استخدام كردند تا يك كمپين «عمليات كثيف» را عليه افراد كليدي دولت اوباما آغاز كنند كه در مذاكره هسته‌اي با ايران نقش ايفا كرده‌اند. گفتني است نزديكان ترامپ در ماه مه ‌سال گذشته با اين ماموران امنيتي خصوصي تماس گرفتند تا اطلاعاتي را عليه بن رودز يكي از مشاوران عاليرتبه امنيت ملي باراك اوباما و كالين كال از دستياران اوباما گرد آوري كنند تا از آن به عنوان بخشي جدي در راستاي بي‌اعتبار كردن توافق هسته‌اي با ايران استفاده كنند.

جك استراو، وزيرامورخارجه اسبق بريتانيا و به عنوان فردي كه در مذاكرات اوليه با تهران شخصا حضور داشت در اين خصوص مي‌گويد: اين اتهاماتي بسيار وحشتناك است اما اين موضوع در اصل نشان مي‌دهد كه سطح بالايي از نااميدي در ترامپ و بنجامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل وجود دارد كه نمي‌توانند توافق را بي‌اعتبار كنند از همين رو سعي دارند افرادي كه در اين جريان نقش داشتند را تضعيف كنند.

يك ديپلمات ارشد سابق بريتانيايي كه تجربه گسترده‌اي در مذاكره در مورد توافقنامه‌هاي بين‌المللي صلح دارد به شرط ناشناس ماندن گفت: چنين اقدامي بسيار ظالمانه است. سراسر مذاكره به اين دليل است كه چنين ترفندهاي كثيفي مورد استفاده قرار نگيرد.

منبع آگاه نزديك به ترامپ كه اين اطلاعات را درز داده است به آبزرور مي‌گويد: حدود يك سال پيش هنگامي كه ترامپ براي اولين‌بار به سرزمين‌هاي اشغالي سفر كرد، به نتانياهو وعده داد كه ايران هرگز به سلاح اتمي دست نخواهد يافت و از طرفي نيز توافق هسته‌اي را مورد انتقاد قرار داد. منابع در خصوص اين اقدامات مي‌گويند افراد نزديك به ترامپ دست به چنين اقدامي زده‌اند. اين منبع كه به برخي از اين اسناد دسترسي داشته و بر آن نظارت كرده است مي‌گويد، محققان اين آژانس اطلاعاتي خصوصي از زندگي شخصي و حرفه‌اي بن رودز و كالين كال گردآوري كردند. آنها در اين مدارك به روابط شخصي اين افراد با لابيگران و دوستان ايران اشاره كردند تا نتيجه بگيرند كه آنها از طريق توافق هسته‌اي به دنبال منافع شخصي و سياسي خود بوده‌اند. محققان همچنين سعي كردند تا با روزنامه‌نگاران و رسانه‌هاي طرفدار توافق هسته‌اي از جمله نيويورك تايمز، MSNBC، آتلانتيك و وبسايت ووكس و همچنين برخي رسانه‌هاي اسراييلي كه در مذاكرات حضور داشتند اطلاعاتي را جمع‌آوري كنند كه آيا اين افراد اطلاعات طبقه‌بندي را كه نقض پروتكل‌هاي امنيتي بوده است در اختيار خبرنگاران قرار داده‌اند يا خير. با وجود اينكه منابع تاييد كرده‌اند كه تماس‌ها و طرح اوليه به محققان خصوصي ارايه داده شده است اما مشخص نيست كه كار تا چه حد انجام شده و تا چه مدت اين روند ادامه داشته است.

همچنين به طور دقيق مشخص نيست كه اين عمليات كثيف در راستاي رشته همكاري‌هاي مشترك ترامپ- نتانياهو براي تضعيف اين توافق بوده است يا اينكه افراد ديگري مانند جان كري، وزير امورخارجه امريكا نيز جزيي از اين تحقيقات بوده‌اند و مورد هدف قرار گرفتند يا خير. رودز در پاسخ به اين موضوع گفت: من نسبت به اين موضوع آگاه نبودم اما تعجب هم نكردم. من تنها مي‌توانم بگويم چنين اقداماتي براي فردي كه در كاخ سفيد خدمت كرده است و مسووليت حرفه‌اي خود را انجام داده تحقيرآميز است. با اين حال چنين رويكردي از سوي تيم نزديكان ترامپ براي نخستين‌بار نيست كه رخ مي‌دهد بلكه اين روند در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا نيز براي تخريب كمپين هيلاري كلينتون مشاهده شده است.

ترامپ تاكنون بارها اعلام كرده كه قصد دارد معامله را متوقف كند و آن را بدترين معامله تاريخ نام نهاده است و در ماه ژانويه طي سخناني باراك اوباما را متهم كرد كه از ايران فريب خورده است. نتانياهو نيز هفته گذشته سعي كرد در راستاي تضعيف برجام اتهاماتي را عليه ايران مطرح كند، اما اظهارات مقامات مختلف اروپايي و بين‌المللي اين روند اقدامات اورا خنثي كرد. آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان از ترامپ خواست تا از اين معامله خارج نشود و هشدار داد اگر توافق حفظ نشود خطر جنگ حتمي است.

 


ديپلماسي در سايه جان كري

بر اساس گزارشي جديد جان كري، وزير خارجه سابق ايالات متحده در روزهايي كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده و بنجامين نتانياهو، نخست وزير رژيم اسراييل از توافق هسته‌اي با ايران گلايه دارند، تلاش مي‌كند تا به هر نحو ممكن اين توافق را نجات دهد. وزير امورخارجه سابق امريكا، جلسات خصوصي با محمدجواد ظريف وزيرخارجه ايران، امانوئل ماكرون رييس‌جمهور فرانسه و فرانك والتر اشتاين ماير رييس‌جمهور آلمان داشته است تا بتواند به هر نحو ممكن توافق را حفظ كند. گفته مي‌شود جان كري هفته گذشته با اعضاي مجلس سنا و مجلس نمايندگان نيز ديدار داشته است و در خصوص شرايط ادامه اين توافق به وسيله اروپا نيز صحبت كرده است. يك كارشناس سياست خارجي به خبرگزاري نيوزر مي‌گويد: اين غيرمعمول است كه يك وزيرخارجه پيشين تا اين حد در سياست خارجي ورود پيدا كند. اما اين باعث تقويت نقض قانون لوگان مي‌شود؛ قانوني كه شهروندان عادي را از دخالت در سياست خارجي دولت منع مي‌كند. به گفته استفان ولدك، استاد قانون مي‌گويد: تاكنون هيچ كس تحت قانون لوگان تحت تعقيب قرار نگرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون