• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4097 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۵ خرداد

كاركرد تعزيرات

مهدي پورقاضي

1 در شرايطي كه قيمت‌گذاري روي برخي كالاها به صورت دستوري تعيين مي‌شود، نمي‌توان تاثيرات واقعي قيمت‌ها را در نرخ تورم مشاهده كرد چراكه قيمت‌ها از واقعي بودن فاصله گرفته و اسمي شده‌اند.

2 با حضور سازمان‌هاي مداخله‌گر قيمت در بازارها موافق نيستم چراكه حضور آنها را براي ارتقاي سطح توليد داخلي مفيد نمي‌دانم. البته بايد همگام با كنار گذاشتن كار اين نهادها زمينه را براي قيمت‌گذاري از سوي بازار آزاد ايجاد كرد.

3 در شرايط كنوني و با دخالت دولت دربازار ارز درخواست زيادي براي ارز دولتي وجود دارد. اما اين ارز به دست تقاضاكنندگان اصلي آن نمي‌رسد و از طريق عراق و افغانستان از كشور خارج مي‌شود. بخش عمده‌اي از ارز صادراتي كه نتيجه قيمت‌گذاري و دخالت دولت در بازار بوده است به يك نوع يارانه براي چنين كشورهايي تبديل شده است.

4 جامعه اقتصادي ما با اكراه به سمت آزادسازي مي‌رود؛ از طرفي مسوولان نيز تمايلي به اين موضوع ندارند. البته دليل اين بي‌رغبتي نيز به طرز فكري كه در اين زمينه دارند، برمي‌گردد. از نگاه آنها آزادسازي اقتصادي يعني كاهش در سطح اشتغال و اين در كنار افزايش در هزينه مردم مي‌تواند آثار منفي معيشتي براي مردم داشته باشد.

5 همه كشورهايي كه رفاه نسبي مردم خود را تامين كرده‌اند آزادسازي اقتصادي را پيش گرفته‌اند و با اين كار به سمت اقتصاد فعال و رقابتي حركت كرده‌اند. بنابراين كنترل‌ها بايد عمومي باشند و كنترل‌هاي جزيره‌اي فقط كارها را سخت و پيچيده‌تر مي‌كند. عضو كميسيون كسب و كار اتاق تهران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون