• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4097 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۵ خرداد

هووي رقابت

سيدكميل طيبي

1 در كشورهايي كه درجه بازبودن تجاري بالاتر است مكانيسم حمايت از مصرف‌كننده و توليدكننده بيشتر جنبه ارشادي دارد. به طوري كه ميزان عرضه و تقاضاي كالاها و خدمات را پشتيباني مي‌كند.

2 شوراي رقابت بايد تعيين‌كننده فضايي باشد كه رقابت‌پذيري بيشتر بازار را سبب شود. اين هدف قرار است به وسيله اتخاذ سياست‌هاي مشخص و كارا از طرف نهادهاي مربوطه اعمال شود اما اينكه يك نهاد خود وارد گود شود و با تعيين قيمت به بهانه كنترل بازار و حمايت از توليد‌كننده، مصرف‌كننده مجال روي كار آمدن بازيگران طرف عرضه و تقاضا را بگيرد، اشتباه است.

3 چنين قيمت‌گذاري‌هايي نه‌تنها فاصله قيمت را از سطح واقعي زياد مي‌كند بلكه آن را از نقطه تعادلي نيز دور و دورتر مي‌كند. دخالت در بازارها و تثبيت قيمت عاملي است كه ثبات و البته پايدار آن را به تاخير مي‌اندازد. روي‌كار آمدن و اتكاي به اين عوامل است كه مثمر به ثمر بودن سياست‌هاي اتخاذي را تضمين مي‌كند و مي‌تواند حركتي باشد براي نايل شدن به شرايط تعادلي در بازار.

4 اصلي‌ترين عوامل كه مي‌توانند سرنخ‌هاي رسيدن به قيمت‌هاي واقعي را به ما بدهند حضور كامل بازيگران هر دوطرف تقاضا و عرضه در بازار است و اجازه دادن به آنها براي تعيين قيمت واقعي.

عضو هيات علمي دانشگاه اصفهان

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون