• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4097 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۵ خرداد

جاي خالي بازار آزاد

غلامرضا سلامي

1 با توجه به تعريف بازار رقابتي، اين ميزان عرضه و تقاضا است كه بايد تعيين‌كننده سطح قيمت باشد و اعمال هرگونه دخالت از سمت نهادهايي چون سازمان‌هاي حمايت، تعزيرات و شوراي رقابت نافي اين امر است. شوراي رقابت مي‌تواند در بازارهاي انحصاري چون بازارهاي نيرو «برق و گاز» فعاليت كند كه نحوه محاسبه قيمت نياز به كنترل دارد ولي آنچه مسلم است اينكه بايد به عوامل طرف تقاضا و عرضه در هر بازاري اجازه داد كه خودشان قيمت تعادلي را ايجاد كنند. وظيفه بازار رقابتي اين است كه جواب مسائل و مشكلات را بدهد و كمبود عرضه و تقاضا را پوشش دهد.

2 آزادسازي قيمت‌ها مي‌تواند موثرتر از هر اقدامي در سروسامان دادن به بازارها موثر باشد. هر گامي كه به سمت محقق شدن بازار آزاد‌ برداريم چندين گام مارا براي محقق كردن اهداف اقتصادي خود جلو مي‌اندازد.

3 در شرايط كنوني كشور، قيمت‌ها بيشتر از اينكه واقعي باشند رانتي و يارانه‌اي هستند و همين عاملي است كه قدرت عمل ابزارهاي اقتصادي را از آنها سلب كرده است.

4 دربحث‌هاي مربوط به قيمت‌گذاري در بازارها، موضوع فراتر از حضور نهادهاي تعيين‌كننده قيمت است چراكه ما حتي مباني برقراري بازار آزاد را نداريم. چه بازار كار، ‌چه خدمات و حتي بازار كالا نمي‌توانند شرايط رقابتي را ايجاد كنند. در بازار كار، ورود و خروج به بازارها بايد آزاد باشد. در تمام كشورها نهادها اختيار اين را دارند كه تعداد كارگران خود را تعديل كنند ولي در كشور ما مخصوصا در رابطه با نهادهاي دولتي نمي‌توان به راحتي اين اصل را پياده كرد. اقتصاددان

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون