• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4101 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۹ خرداد

حجم‌خوري به سبك ايرانسل

سال گذشته بود كه وزير ارتباطات وقت، محمود واعظي در خصوص شكايات بي‌شمار كاربران از حجم‌خوري برخي اپراتورها اعلام كرد: «بررسي‌هاي فشرده‌اي كه روي اين موضوع و شكايات ثبت شده در سامانه 195 صورت گرفته، گوياي آن است كه اپراتورها هيچ تخلفي در اين زمينه مرتكب نشده‌اند. اينكه در برخي رسانه‌ها و روزنامه‌ها از اصطلاح حجم‌خوري اينترنت استفاده مي‌شود، تعبير درستي نيست. در حال حاضر تمام امور اپراتورها به صورت هوشمند انجام مي‌شود و امكان تغيير حجم مصرفي مشتركان وجود ندارد. ما در ابتدا تصور مي‌كرديم كه شايد در سيستم فروش اين اپراتورها مشكلي وجود داشته باشد اما پس از بررسي وضعيت به اين قطعيت رسيديم كه هيچ مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.» اما حجم‌خوري همچنان ادامه دارد و تنها تغييري كه صورت گرفته سروشكل قانوني دادن به آن از سوي اپراتورهايي چون ايرانسل است. به نظر مي‌رسد ايرانسل توانسته در اين زمينه پيشرو باشد!

يك بررسي ساده در اندرويد ماركت «چارخونه» كه برنامه‌اي وابسته به ايرانسل است اين موضوع را اثبات مي‌كند. چارخونه برنامه‌اي مانند نسخه‌هاي مشابه جهاني چون «گوگل‌پلي» يا رقباي داخلي مانند «كافه بازار» است. از چارخونه مي‌توانيد بسياري از برنامه‌هاي كاربردي كه به آن نياز داريد را نصب كنيد. اما به محض نصب و حتي يك ثانيه بعد هم نمي‌توانيد مطمئن شويد كه آخرين نسخه برنامه مورد نظر را داريد. چرا؟ چون چارخونه به شما در لحظه مي‌گويد به‌روز‌رساني كنيد! تنها زماني خيال شما راحت مي‌شود كه همان لحظه به سراغ بازارهاي ديگري مانند گوگل‌پلي و كافه‌بازار برويد و ببينيد كه هيچ نيازي براي به‌روز‌رساني نيست.

به‌روز‌‌رساني برنامه‌ها يكي از مواردي است كه حجم اينترنت را مصرف مي‌كند. حال اگر اپراتوري با راه‌اندازي يك اپليكيشن وابسته كه براي نصب برنامه‌هاي مختلف از آن استفاده مي‌شود مدام شما را وادار كند به‌روز‌رساني كنيد، تكليف روشن است: حجم‌خوري!

بررسي‌ها از چارخونه نشان مي‌دهد ايرانسل پا را از اين هم فراتر گذاشته و براي حجم‌خوري تمهيد زيركانه‌اي طراحي كرده است. براي نمونه در برخي از برنامه‌ها به شما پيغام به‌روز‌رساني‌ مي‌دهد اما برنامه شما را به نسخه‌اي قديمي‌تر باز مي‌گرداند و پس از چندي دوباره به شما براي به‌روز‌رساني پيغام مي‌دهد. طبيعي است در چنين مواردي اگر به بازارهاي ديگر هم مراجعه كنيد مي‌بينيد كه به روز رساني نياز است. اين به روز رساني‌هاي پي در پي ولي بي‌مورد حجم اينترنت شما را در مدت كوتاهي مصرف مي‌كند و چنانچه شكايتي هم مطرح شود با سر و شكل قانوني كه به آن داده شده است، مسوولان شما را به صرفه‌جويي در مصرف اينترنت ارجاع مي‌دهند. وقتي كاربران عادي با بررسي ساده يك برنامه وابسته به ايرانسل توانستند متوجه اين روش حجم‌خوري شوند، بهتر نيست كه مسوولان نظارتي نيز شكايات را جدي گرفته و با بررسي‌هاي دقيق‌تر مواردي كه ممكن است از چشم كاربران نيز پنهان مانده باشد را كشف و با متخلفان برخورد كنند؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون