• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4108 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۲ خرداد

يهودستيزي در اروپا

محمود فاضلي

آمارها نشان مي‌دهد يهودستيزي در ميان كشورهاي اروپايي و حتي در ميان كشورهايي كه داراي اقليت اندكي از يهوديان هستند، شدت گرفته است. اين حملات معمولا به انجمن‌ها و تشكل‌هاي يهودي يا مراكز اقتصادي و تجاري آنها صورت مي‌گيرد. طبق آمارهاي مراكز مختلف كه در جوامع آماري يهوديان اروپا انجام گرفته است، يهودستيزي در سال‌هاي اخير رو به افزايش بوده‌ و از هر 5 يهودي يك نفر مورد حملات فيزيكي يا توهين‌هاي مذهبي قرار گرفته‌ است. از دلايل اين افزايش يهودستيزي در اروپا، مي‌توان به رفتار رژيم اسراييل در نزاع با اعراب و به خصوص با شدت گرفتن سركوب فلسطيني‌ها اشاره كرد. اين افزايش در ميان كشورهاي غرب اروپا بيشتر مشاهده مي‌شود. اگرچه مقامات آلماني در ميان كشورهاي اتحاديه اروپا بيشترين حمايت را از يهوديان به عمل مي‌آورند، اما شدت گرفتن اعمال يهودستيزانه در آلمان، زنگ خطر را به صدا درآورده و يهودستيزي به «معضلي عظيم» تبديل شده است. آمارهاي منتشره در اين كشور نشان مي‌دهد تقريبا از هر پنج آلماني، يك نفر مايل نيست كه در خانواده خود، يك عضو يهودي داشته باشد. بررسي انستيتوي تحقيقاتي Pew با عنوان «مسيحي بودن در غرب اروپا» كه سال گذشته از 25 هزار فرد بالغ در 15 كشور نظرخواهي كرده است، نشان مي‌دهد 19 درصد همه شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي در آلمان به اين سوال كه «آيا حاضريد، يك يهودي را به عنوان عضو خانواده خود بپذيريد؟» پاسخ منفي داده‌اند. 69 درصد مخالفتي با اين امر نداشته‌اند. 12 درصد نيز پاسخ مشخصي نداده‌اند. سه درصد مردم هلند و نروژ با يك عضو يهودي در خانواده خود مشكل دارند. در انگليس 23 درصد، ايتاليا 25 درصد و اتريش 21 درصد شاهد بيشترين مخالفت هستند.

آنگلا مركل، صدراعظم آلمان و رييس حزب دموكرات مسيحي كه اخيرا از مكان‌هاي زندگي يهودي ديدن كرده است از شهروندان خواست، قاطعانه با يهودستيزي مقابله كنند. يهودستيزي همواره با مقاومت قاطع حزب دموكرات مسيحي و پاسخ روشن قوانين كيفري و حكومت روبرو خواهد شد. مركل بارها تاكيد كرده است «ما بايد به طور ويژه از آنهايي كه هدف بيگانه ستيزي، نژادپرستي و يهودي ستيزي قرار مي‌گيرند، محافظت كنيم و دولت ما در اين زمينه، مسووليت ويژه‌اي بر دوش دارد و ما از اين مسووليت آگاهيم. بر همين اساس لازم است تا دستگاه‌هاي امنيتي آلمان همه تلاش خود را براي جلوگيري از جنايات راست‌هاي افراطي و شناسايي اين جنايات مصروف دارند.

موارد متعددي از يهود ستيزي در اين كشور وجود دارد كه آخرين نمونه آن اخراج «ديتر هانيچ» كاريكاتوريست روزنامه پرتيراژ«زوددويچه تسايتونگ» به اتهام يهودستيزي است. اين نشريه در شماره 15 ماه مه كاريكاتوري را چاپ كرده بود كه بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل را به شكل يكي از خوانندگان اسراييلي در يك رقابت موسيقي بين‌المللي نشان مي‌دهد و نتانياهو در حالي كه يك موشك در دست دارد، مي‌گويد: «سال آينده در اورشليم!» روي اين موشك يك ستاره داود به چشم مي‌خورد، ستاره‌اي كه نماد ملت اسراييل و يهوديت است و در سال 1897 در اولين كنگره جهاني صهيونيسم به عنوان سمبل اين جنبش انتخاب شد.

سال‌هاست كه او براي روزنامه ليبرال «زوددويچه تسايتونگ» كاريكاتورهاي سياسي مي‌كشد. اخيرا يكي از كاريكاتورهايش اعتراضات زيادي را به همراه داشته و منجر به اخراج او شده است. به گفته رييس هيات تحريريه اين روزنامه «دليل اين امر، اختلافات غير قابل حل بين آقاي هانيچ و سردبير درباره كليشه‌هاي يهودستيزي در يك كاريكاتور است». كاريكاتوريست 85 ساله‌اي كه از كشيدن اين كاريكاتور متاسف نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون