• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4114 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳۰ خرداد

پنج شب در شهر آرامش سپري شد

فهيمه دهقان

ويژه‌برنامه‌هاي شهر آرامش چند سالي است كه در خانه شاعران ايران برگزار مي‌شود. به مناسبت ماه مبارك رمضان، در شب‌هاي آرامش، اهالي شعر و موسيقي و علاقه‌مندان به آن در خانه شاعران گرد هم مي‌آيند و در محفلي دوستانه ساعاتي را به شنيدن شعر و موسيقي و بازخواني متون كهن نثر و نظم فارسي مي‌گذرانند. شب‌هاي آرامش در پنج شب برگزار مي‌شود و شامل بخش‌هاي متنوعي از جمله سخنراني، موسيقي، شعر و مناجات‌خواني است. همچون روال سال‌هاي پيش، امسال نيز از هجدهم تا بيست و دوم خردادماه مصادف با بيست و سوم تا بيست و هفتم ماه رمضان اين ويژه برنامه به مدت پنج شب برگزار شد.

ساعد باقري، بيوك ملكي، سيدحسين موسوي‌بلده، مصطفي رحماندوست، سيدعبدالرضا موسوي‌طبري، بهمن نامورمطلق، اسماعيل اميني، سهيل محمودي، حسين اسرافيلي، فاطمه راكعي، صديقه وسمقي، مهين زورقي، غزل تاجبخش، دكترحسين كرمان‌پور، مهدي ارگاني، فاضل جمشيدي، مصطفي سليمي (شهردار منطقه 3)، مصطفي محدثي خراساني، عبدالجبار كاكايي، كوثر خدابين، شروين سليماني، عبدالله مقدمي، سعيد فرماني، كيانوش خانمحمدي، سمانه كهرباييان، سينا بهمنش، مهدي مظفري ساوجي و رسول پيره از جمله حاضران، مهمانان و شاعران اين برنامه‌ها بودند. اجراي برنامه‌هاي سال جاري را سهيل محمودي بر عهده داشت و پيش از اذان سيدحسين موسوي‌بلده، قاري بين‌المللي آياتي از قرآن كريم را تلاوت مي‌كرد. همچنين نواي اذان در شب‌هاي آرامش با صداي علي خطابي سر داده شد. در اين شب‌ها، احسان ليواني با نواي ني خود مناجات خواني ساعد باقري را همراهي و در بخش ديگري، ساعد باقري بخش‌هايي از متون كهن منظوم ادب فارسي را قرائت كرد. اين بخش‌ها از كتبي همچون «صبحه الابرار» جامي، «مصيبت نامه» عطار نيشابوري، «بوستان» سعدي و «اشترنامه» منسوب به عطار و در باب‌هاي قناعت، فتوت، تربيت و... انتخاب شده بود. يكي ديگر از برنامه‌هايي كه در اين شب‌ها ساعاتي را به خود اختصاص داد، بيان مطالبي از متون منثور ادب فارسي بود كه توسط سيدعبدالرضا موسوي طبري بازخواني شد. اين متون از «كيمياي سعادت» امام محمد غزالي، «رساله قشيريه» عبدالكريم قشيري، «فيه ما‌فيه» مولانا و تمهيدات عين القضات و شامل حكايت‌هايي در زمينه‌هاي عزلت، ريا، توكل، توانگري، درويشي و تواضع و فروتني بود.

سخنرانان اين برنامه‌ها از صاحبنظران در زمينه‌هاي مختلف بودند و مطالبي در زمينه‌هاي مختلف ارايه دادند. در شب نخست مصطفي رحماندوست، نمونه‌هايي از رسوم ماه رمضان در گذشته را بيان كرد و در شب دوم بهمن نامور مطلق در اهميت پرسشگري و ارتباط آن با پيشرفت جوامع مطالبي عنوان كرد. سخنران شب سوم، دكتر حسين كرمان‌پور از عادات خوب ماه رمضان، به نظم در تغذيه و وعده‌هاي غذايي اشاره و آن را ضامن سلامتي دانست. مهدي ارگاني سخنران پنجمين و آخرين شب آرامش بود و با تاكيد بر اهميت هنر و ارج نهادن به هنرمندان، مديران حوزه‌هاي فرهنگي و هنري را نگهبان هنرمندان و نه رييس و راهنما، دانست. بداهه نوازي‌ها و ساز و آواز از برنامه‌هايي بودند كه در اين شب‌ها توسط هنرمنداني از جمله منوچهر سهيلي، امير مداح، رامتين فرامرز، حسام صحرايي و محسن گودرزي اجرا شد و در نهايت در بخش شعرخواني، شاعران اشعار خود را ارايه دادند. به اين ترتيب پنج شب آرامش در خانه شاعران ايران برگزار شد و برنامه‌هاي متنوع آن ساعات خوبي را براي علاقه‌مندان فراهم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون