• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4123 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۰ تير

آرژانتين در زيباترين بازي جام 2018 به فرانسه باخت و حذف شد

مسي مارادونا نشد

سامان سعادت

 

 

در يك نمايش مطبوع و دلپذير از فوتبال، فرانسه در يك بازي پرگل موفق شد آرژانتين را شكست دهد. دو تيمي كه نتوانسته بودند در مرحله گروهي انتظارات را برآورده كنند و خودشان را در قامت يك تيم مدعي معرفي كنند، يكي از زيباترين و جذاب‌ترين بازي‌هاي جام را برگزار كردند تا به همه نشان بدهند جام جهاني فارغ از مساله طرفداري و حس‌هاي ناسيوناليستي جذابيت‌هاي ديگري هم دارد. آن چيزي كه در عصر روز شنبه در ورزشگاه كازان جريان داشت، فوتبال بود و فوتبال.

 

امباپه، موشكي غير‌قابل مهار

اولين چيزي كه در بازي فرانسه ارژانتين توجهات را به خودش جلب كرد، گام‌هاي سريع جوان 19‌ساله فرانسوي بود. هنوز بازيكنان آرژانتين به خودشان نيامده بودند كه ديدند يك نفر توپ را از پشت محوطه جريمه خودي برداشته و دوان دوان به سمت دورازه‌شان حركت مي‌كند. كيليان امباپه در اولين استارت خودش چنان مدافعان كند و پا‌ به سن گذاشته حريف را پشت سر گذاشت كه آنها راهي جز خطا كردن روي او در محوطه جريمه پيدا نكردند. نشان دادن نقطه پنالتي توسط عليرضا فغاني و گل اول فرانسه توسط گريزمان، ماحصل اين تعقيب و گريز سريع‌السير بود. امباپه مقابل آرژانتين يكي از بهترين نمايش‌هاي خودش را نشان فوتبال دوستان داد. گرفتن پنالتي تازه سرآغاز شب درخشان پسر طلايي بود. زدن دو گل علاوه بر گرفتن پنالتي و تاثير فوق‌العاده در پيروزي خروس‌ها باعث شد كه بعد از تعويض، دشان گرم‌ترين تشكرات خودش را نثار ستاره جوان تيمش كند. بازيكني كه عنوان بهترين بازيكن زمين را نيز از آن خود كرد.

 

كامبك در كامبك

وقتي فرانسه توسط گريزمان گل اول را زد، با توجه به نحوه پيش رفتن بازي به نظر مي‌رسيد آرژانيتن شكست سنگيني را در مرحله يك هشتم تجربه خواهد كرد. بازيكنان آرژانتين مثل سه بازي مرحله گروهي‌شان بي‌برنامه و سرشار از اشتباه نشان مي‌دادند. تا دقيقه 43. جايي كه دي‌ماريا از غفلت هافبك‌هاي فرانسه كه پشت محوطه جريمه را خالي گذاشته بودند، نهايت استفاده را كرد و با يك شوت باورنكردني دروازه لوريس را باز كرد. گلي كه عنوان دورترين گل مسابقات را از آن خود كرد. با اين گل آرژانتين به بازي برگشت، دي‌ماريا به آرژانتين. بازيكني كه در بازي‌هاي قبل مورد هجمه طرفداران قرار گرفته بود، با اين گل بار سنگيني را از دوش خود برداشت. بازي در نيمه اول مساوي تمام شد. نيمه دوم اما وقت آتش‌بازي بود. آرژانتين روحيه گرفته موفق شد روي قطع توپ ضربه مسي توسط مركادو دروازه فرانسه را براي بار دوم باز كند. آرژانتيني‌هاي نااميد باورشان نمي‌شد كه تيم از هم گسيخته‌شان موفق به كامبك شود، اما اين پايان ماجرا نبود.

روسيه سرزمين به ثمر رسيدن گل‌هاي زيباست. يكي از اين گل‌ها هم سهم دروازه آرژانتين شد. جايي كه پاوارد يك توپ سرگردان پشت محوطه را با ضربه‌اي عجيب و غريب و تماشايي وارد دروازه حريف كرد. فرانسه خيال باختن نداشت. تنها 8 دقيقه بعد امباپه گل سوم را زد و3 دقيقه بعد آرژانتين نااميد براي بار چهارم دروازه‌اش باز شد. باز هم توسط امباپه. آرژانتين در 10 دقيقه سه بار تسليم ارتش فرانسه شد تا همگان مسي را در حال بستن چمدان‌هايش براي برگشت به كشورش تصور كنند. تلاش آرژانتين براي بازگشت به بازي نتيجه نداد و تنها توانستند در دقيقه 90 يك گام ديگر به حريف نزديك شوند. گلي كه هرچند بي‌فايده بود، باعث شد اين بازي خاطره‌انگيزتر تمام شود. سانتر مسي روي سر آگوئرو به خوبي نشست تا اختلاف به حداقل برسد. بعد از گل آگوئرو كمتر كسي بود كه فكر نكند چرا اين بازيكن بايد دقيقه هشتاد وارد زمين شود. نگاه‌ها سمت سمپائولي و مسي بود!

 

فغاني، داوري در كلاس جهاني

اين بازي براي ما ايراني‌ها فارغ از جذابيت تقابل دو غول فوتبال، يك نكته ديگر هم داشت و آن هم حضور تيم داوري ايراني در اين بازي حساس بود. از همان اول بازي مشخص بود كه يك ديدار پر تنش در راه است و كار فغاني بسيار سخت. اما همان دو صحنه حساس ابتدايي بازي كافي بود تا بدانيم نبايد بابت قضاوت فغاني استرس داشته باشيم. فغاني در اولين صحنه حساس، بدون كمك گرفتن از VAR نقطه پنالتي را به نفع فرانسه نشان داد و چند دقيقه بعد، خطا روي امباپه را به خوبي خارج از محوطه تشخيص داد. در حالي كه به واسطه پاس ناگهاني پوگبا چندين متر از صحنه حادثه عقب مانده بود. فغاني ثابت كرد كه مي‌تواند همچنان مدارج ترقي را در روسيه طي كند.

 

مسي، مارادونا نشد

مسي نتوانست تيمش را به مرحله بعد برساند. او دو پاس گل داد. اما آرژانتين حذف شد. در حضور مارادونا. تنها گزاره‌اي كه مي‌توان بدون بحث پذيرفت اين است كه مسي مارادونا نشد. كاري كه اسطوره آرژانتين براي اين تيم كرد را مسي نتوانست تكرار كند. با حضور در چهار جام جهاني. دو بار حذف در يك هشتم، آن هم با چهار گل خورده. شايد تنها دلخوشي مسي عنوان‌هايي است كه براي او ساخته مي‌شود. تنها بازيكني كه توانسته در نوجواني، بيست سالگي و سي سالگي در جام جهاني گلزني كند. تنها بازيكني كه توانسته در چهار جام جهاني پاس گل بدهد. عناويني كه به هيچ دردي نمي‌خورد. عناويني كه در مقابل آمار فاجعه‌بار گلزني مسي در دور حذفي جام جهاني رنگ مي‌بازند. «مسي در مراحل حذفي جام جهاني موفق به گلزني نشد»!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون