• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4136 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۶ تير

تضعيف نفت، رشد طلا

اونس طلا از كف 7 ماهه فاصله گرفت

گروه اقتصادي | ميانه ماه جولاي با نوسان اندك بازارهاي جهاني شروع شد. دوشنبه، اولين روز كاري بازارها در هفته جديد ميلادي، شاهد تضعيف نفت، رشد طلا از كف 7 ماهه، افت بورس‌هاي آسيايي و اروپايي و كاهش جزيي ارزش دلار بود. در اين روز معامله‌گران علاوه بر توجه به داده‌هاي بنيادي و فني بازاري، به نشست روساي جمهور امريكا و روسيه نيز چشم داشتند تا بازارها ساعتي در حالت انتظاري باشند. دونالد ترامپ و ولاديمير پوتين با آنكه بارها از يكديگر تمجيد كرده‌اند، ناخواسته كشورهاي خود را درگير تنش‌هايي كرده‌اند كه از زمان جنگ سرد بي‌سابقه است. درگير شدن سياست خارجي اين دو با مسائل اقتصادي- سياسي از جمله شرايط بازار نفت پس از تحريم ايران و مذاكره بر سر سوريه، فعالان بازارها را در انتظار سيگنال‌هاي تازه گذاشته است.

فشار نفتي

بازار نفت دوشنبه را با توجه به از سر گرفته شدن فعاليت بندرهاي نفتي ليبي، با كاهش قيمت‌ها آغاز كرد. با اين همه، معامله‌گران گوش به زنگ گفته‌هاي پوتين و ترامپ در ديدار هلسينكي بودند. نفت برنت با 66 سنت يا حدود 1 درصد افت به بشكه‌اي 74.67 دلار و نفت وست تگزاس اينترمدييت با 57 سنت كاهش به بشكه‌اي 70.43 دلار رسيد. هفته گذشته نفت خام با حمايت كاهش صادرات ليبي و اعتصابات نروژ و عراق مواجه بود اما در نهايت، طلاي سياه براي دومين هفته متوالي با افت قيمت روبه‌رو شد. دليل اين افت، خبرهايي در مورد ادامه عرضه مناسب در بازار بود. دوشنبه بعدازظهر به وقت تهران، ديدار روساي جمهور امريكا و روسيه آغاز شد كه بازارهاي جهاني را در حالت انتظاري نگه داشت چراكه ممكن بود آنها اشاره‌اي به بازار نفت هم بكنند. اين ديدار مهم در حالي انجام شد كه پيش از آن ترامپ بارها در مورد قيمت‌هاي بالاي نفت گلايه كرده و از اوپك خواسته بود قيمت‌ها را كاهش دهد. وزير انرژي روسيه هم روز جمعه گفته بود اگر كاهش عرضه در بازار جهاني نفت مشاهده شود، روسيه و ديگر توليدكنندگان عمده نفت، توليد را افزايش خواهند داد. استفان اينس، رييس بخش بازرگاني آسيا-پاسيفيك در OANDA به رويترز مي‌گويد: «تنش‌هاي تجاري امريكا و چين بايد اين هفته حامي نفت باشد و قيمت‌ها را بالاتر ببرد اما فروش احتمالي ذخاير امريكا مي‌تواند شرايط را تغيير دهد.»

تقلاي طلا

طلاي جهاني كه از ابتداي سال جاري ميلادي شاهد از دست رفتن بخش قابل توجهي از ارزش خود بوده و هفته گذشته به كف 7 ماهه رفته بود، دوشنبه به كمك تضعيف دلار اندكي رشد كرد اما همچنان با فشار بنيادي قدرت دلار روبه‌رو است. بهاي هر اونس طلا بعدازظهر روز گذشته پيرامون قيمت 1245 دلار نوسان مي‌كرد. اين در حالي بود كه در مقطعي از روز جمعه قيمت 1236 دلار تجربه شده بود كه كمترين بها از 12 دسامبر 2017 بود. با اين همه، موسسه ABN Amro كه تحليلگران زبده‌اي دارد در تازه‌ترين گزارش خود پيش بيني كرده كه متوسط قيمت اونس طلا در سال 2019 ميلادي 1325 دلار خواهد بود. البته اين موسسه معتقد است كه بازار هنوز به كف قيمتي نرسيده و احتمالا پس از تجربه بهاي 1225 دلار در سه ماهه سوم 2018، در سه ماهه آخر تا 1250 دلار رشد خواهد كرد.

بيم بورسي

يك دليل ديگر آغاز صعودي طلا در روز دوشنبه، آغاز به كار بورس‌هاي آسيايي با افت بود. ادامه تنش‌هاي تجاري امريكا و چين و همچنين كاهش رشد چين باعث شد نگراني‌ها در بازارهاي سهام قاره كهن ادامه داشته باشد و ريسك گريزي افزايش پيدا كند.

 


بازار نفت دوشنبه را با توجه به از سر گرفته شدن فعاليت بندرهاي نفتي ليبي، با كاهش قيمت‌ها آغاز كرد. با اين همه، معامله‌گران گوش به زنگ گفته‌هاي پوتين و ترامپ در ديدار هلسينكي بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون