• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4165 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۹ مرداد

خبرخوان

سامانه‌ اعلام قيمت و حجم معاملات ارزي مي‌خواهيم

سيدعلي حسيني مديرعامل بورس انرژي مي‌گويد: براي داد و ستد ارز بايد سامانه‌اي واحد وجود داشته باشد كه در آن نرخ ارز و حجم داد و ستد به صورت شفاف مشخص باشد و عامه مردم بتوانند به آن دسترسي داشته باشند و در آن معامله كنند. وي درباره تاثير بازار ارز و بسته جديد ارزي روي معاملات بورس و كليت اقتصاد گفت: در حال حاضر با وجود تلاش‌هاي مثبت بانك مركزي و ارايه بسته جديد ارزي مهم‌ترين مشكل ما عدم شفافيت نرخ ارز است. در حال حاضر دو سامانه براي نرخ‌گذاري ارز وجود دارد؛ يكي سامانه نيماست كه مربوط به صادركنندگان و واردكنندگان است و در دسترس عامه مردم نيست و ديگري سامانه سناست و براي مبادلات ارز در صرافي‌هاست كه نرخ آن نسبت به بازار عمده (سامانه نيما) ۵ تا ۱۰ درصد بيشتر است.

به گفته مديرعامل بورس انرژي براي ايجاد شفافيت بايد اين دو بازار را با يكديگر تركيب كنند و يك مرجع رسمي براي نرخ ارز آزاد به وجود آورند و اين موضوع را شفاف به مردم اطلاع‌رساني كنند. در حال حاضر مشخص نيست در هر لحظه چه مقدار ارز مورد معامله قرار مي‌گيرد، بايد در آن سامانه تركيبي علاوه بر قيمت حجم معاملات نيز به‌طور شفاف مشخص باشد و عموم مردم بتوانند به آن سامانه دسترسي داشته باشند. وي ادامه داد: اگر ارز تك‌نرخي شود، شفافيت ايجاد شده و ضمنا يك مرجع براي قيمت‌گذاري به وجود مي‌آيد. به عنوان نمونه ما نمي‌دانيم كه چه حجم از ارز در سامانه نيما مورد داد و ستد قرار مي‌گيرد و اين اطلاعات در دسترس عموم نيست.

 

ونزوئلا ارز مجازي پترو را جايگزين دلار كرد

به دستور رييس‌جمهور ونزوئلا، ارز مجازي پترو، مبناي نرخ مبادله‌اي ارزي اين كشور به جاي دلار شد.

به گزارش رويترز، مادورو كه در يك برنامه تلويزيوني حاضر شده بود، گفت: مي‌خواهم كشور، خود را بازيابد و براي آن فرمولي دارم. به من اعتماد كنيد.مادورو در يكي از بزرگ‌ترين اصلاحات دوران خود گفته است حداقل دستمزدها ۳۰۰۰ برابر افزايش مي‌يابد و نرخ ماليات بر درآمد شركت‌ها و بهاي سوخت افزايش خواهد يافت.

با اين حال برخي از اقتصاددانان نسبت به احتمال موفقيت ونزوئلا در برنامه جديد ابراز ترديد كرده‌اند و عده‌اي ديگر آن را باعث افزايش مشكلات تحريمي دانسته‌اند. به عقيده آنها افزايش چشمگير همزمان دستمزدها و ماليات باعث خواهد شد شركت‌هاي ونزوئلايي با مشكلات جدي مواجه شوند. ادروبال اوليواروس اقتصاددان ونزوئلايي گفت: به دليل كاهش شديد ارزش پول ملي و سياست‌هاي پولي نا‌مناسب دولت، انتظار داريم اقدامات اينچنيني تنها به ابرتورم دامن زند و چاپ بيشتر پولي كه ارزش چنداني ندارد گره‌گشا نخواهد بود.

صندوق بين‌المللي پول پيش‌بيني كرده است كه نرخ تورم امسال ونزوئلا از يك ميليون درصد بگذرد. در شرايطي كه دستمزدها در ونزوئلا تنها به چند دلار در ماه رسيده است بسياري از شهروندان براي سير كردن خود مجبورند در سطل زباله به دنبال غذا بگردند. در يكي از بدترين بحران‌هاي مهاجرت اخير امريكاي لاتين، صدها هزار نفر از مردم ونزوئلا در حال مهاجرت به كشورهاي همسايه هستند.

انريكه كاپريلس رهبر مخالفان دولت ونزوئلا در واكنش به برنامه پيشنهادي جديد، دولت اين كشور را قهرمان فجايع اقتصادي خطاب كرد و گفت: تداوم فعاليت اين دولت باعث نابودي ملت ما خواهد شد.

هنوز مشخص نيست دولت ونزوئلا چگونه مي‌خواهد مبادلات ارزي خود را بر‌مبناي ارز مجازي پترو به‌پيش برد و برخي از كارشناسان ارزهاي مجازي نسبت به توانايي پترو براي چنين اقدامي ابراز ترديد كرده‌اند. دولت امريكا در فروردين‌ماه امسال پترو را تحريم و هرگونه مبادله با استفاده از پترو را ممنوع اعلام كرده است.مادورو گفته است در نظام ارزي جديد هر پترو معادل ۶۰ دلار در نظر گرفته مي‌شود و همچنين هر دلار معادل ۶ ميليون بوليوار خواهد بود. نرخ برابري جديد كه به نرخ بازار سياه هم نزديك است بدان معناست كه دولت ارزش بوليوار در برابر دلار را ۹۶ درصد كاهش داده است.وي گفت: آنها قيمت‌هاي ما را دلاريزه كرده‌اند اما من قيمت‌ها و دستمزدها را پتروليزه مي‌كنم. وي افزود: حداقل دستمزدها معادل نيم پترو (۳۰ دلار در ماه) خواهد بود.

 

روس‌ها به دنبال حذف دلار

سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه گفت: در حالي كه كشورهاي بيشتري به سمت استفاده از ارزهاي خود در مبادلات تجاري مي‌روند، نقش دلار به عنوان ذخيره ارزي جهاني ممكن است از بين برود. كشورهاي بيشتر و بيشتري در حال فاصله گرفتن از دلار و استفاده از ارزهاي داخلي خود و يا ارزهاي قابل اعتماد‌تر هستند و اين موضوع در خصوص كشورهايي كه حتي توسط امريكا تحريم نشده‌اند هم ديده مي‌شود.

وي با انتقاد از تحريم تركيه گفت: چنين اقداماتي به تجارت جهاني صدمه مي‌زند. وي افزود: بار ديگر مي‌گويم كه تحريم‌ها غيرقانوني هستند و به روابط اقتصادي كشورها خدشه وارد مي‌كنند. تنبيهات اقتصادي امريكا غيرقانوني هستند. وي گفت: امريكا با اعمال تحريم‌ها، متحدان خود را نيز مجازات مي‌كند و اين سياست بخشي از مبناي تعامل معمولي نيست و نخواهد توانست براي مدتي طولاني توسط امريكا استفاده شود. مولود چاووش اوغلو وزير خارجه تركيه نيز يكي ديگر از كساني است كه با محكوم كردن تحريم‌هاي امريكا گفته است: امروز امريكا تركيه را تحريم مي‌كند و ممكن است فردا اين تحريم‌ها را عليه هر كشور اروپايي ديگري اعمال كند. اگر امريكا خواهان احترام گذاشتن جامعه جهاني به خود است بايد به منافع ديگر كشورها احترام بگذارد. انتقادات تركيه و روسيه از امريكا در شرايطي بيان مي‌شود كه سه روز پيش و به دنبال اعمال تحريم يك شركت حمل و نقل چيني توسط امريكا به دليل نقض تحريم‌هاي كره شمالي، وزارت خارجه چين با صدور بيانيه‌اي سياست تحريمي امريكا را محكوم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون