• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4166 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۳۰ مرداد

رشد دو اهرمي بازار طلا

دلار و كاهش عرضه، قيمت‌ها را بالا برد

گروه اقتصادي

بازارهاي ارز و طلا كه هفته را آرام آغاز كرده بودند، دوشنبه تكان تازه‌اي خوردند. در روزي كه دلار در سامانه نظارت بر ارز حاضر نبود و يك روز پس از آغاز دور جديد واگذاري سكه‌هاي پيش‌فروش، قيمت‌ها در هر دو بازار افزايشي شد.

روز گذشته سكه با جهش قيمتي به بهاي 3 ميليون و 848 هزار تومان رسيد. انواع ديگر سكه نيز رشد قابل توجه قيمت را تجربه كردند. يكشنبه، سكه‌هاي پيش فروش توانستند ابتدا قيمت‌ها را در بازار طلا كاهشي كنند، اما مانند دور قبلي تحويل سكه‌هاي پيش‌فروش، عدم افزايش عرضه در بازار به افزايش قيمت‌ها ترجمه شد. رشد قيمت‌ها در بازار آزاد ارز هم دليل ديگر افزايشي شدن روندها در بازار طلاي تهران بود. در بازار آزاد ارز، دلار كه يكشنبه 390 تومان ارزان شده بود، دوباره به مسير رشد بازگشت. روز گذشته دلار با 60 تومان رشد قيمت به بهاي 10 هزار و 450 تومان رسيد. در اين بازار، يورو و پوند هم به ترتيب 12 هزار و 8 و 13 هزار و 387 تومان معامله شدند. به اين ترتيب، يورو 208 و پوند 227 تومان گران شد. يكشنبه شب، سامانه نظارت بر ارز، دلار را از ارزهاي موجود در صفحه حذف كرد و در جدولي كه هميشه قيمت‌هاي يورو، دلار و درهم را درج مي‌كرد، يوآن چين را جايگزين دلار امريكا كرد. در جدول دوم كه ديگر ارزها قيمت مي‌خوردند هم خبري از دلار نبود. ديگر ارزها روز يكشنبه در «سنا» عمدتا كاهش داشتند. روند اين بازار را در جدول زير مشاهده مي‌كنيد.

آيا حذف دلار از سامانه سنا بازار آزاد را تحت تاثير قرار مي‌دهد؟ دليل اين اقدام بانك مركزي كه تا لحظه نهايي شدن اين گزارش هم توضيحي درباره آن نداده است، چيست؟ براي خواندن پاسخ اين پرسش‌ها و پرسش‌هاي ديگر درباره بازار ارز و رفتارهاي سياستگذار ارزي، گزارش و يادداشت‌هاي صفحه 10 را بخوانيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون