• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4166 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۳۰ مرداد

بازار ثانويه ارز نيازمند زمان است

معاون اول رييس‌جمهوري گفت: نيروهاي عرضه و تقاضا عامل تعيين‌كننده قيمت ارز در بازار ثانويه هستند اما اين بازار براي شكل‌گيري كامل نيازمند زمان بيشتري است.

«اسحاق جهانگيري» در گفت‌وگو با ايرنا درخصوص بالا بودن نرخ ارز در سامانه نيما و همچنين پايين بودن عرضه پتروشيمي‌ها در اين سامانه اظهار داشت: عرضه ارز در بازار ثانويه، فقط منحصر به پتروشيمي‌ها نيست، بلكه بخش‌هاي ديگري نظير فرآورده‌هاي نفتي، ميعانات گازي، گاز و ساير صادرات غيرنفتي نيز به عرضه آن مي‌پردازند و بر اين اساس با حجم بزرگي از بازار مواجهيم.

معاون اول رييس‌جمهوري بيان داشت: اكنون از نظر عرضه، تامين ارز هيچ مشكلي وجود ندارد و عرضه زيادي انجام شده، اما تقاضا براي آن كم است. وي برداشت «تعيين نرخ دستوري ارز» از سخنان رييس‌جمهوري در جلسه هفته گذشته هيات دولت با هدف كاهش نرخ‌ها در سامانه نيما را رد كرد و گفت: قيمت‌گذاري با استفاده از فرمول اقتصادي و تقابل عرضه و تقاضا انجام مي‌شود. جهانگيري ابراز اميدواري كرد كه بازار ثانويه به خوبي شكل بگيرد، اما حقيقت آن است كه كمي در شكل‌گيري اين بازار تعجيل وجود دارد. وي ادامه داد: اين تعجيل از يك منظر درست است، زيرا اقتصاد كشور نمي‌تواند تعطيل و معطل بماند كه اين بازار به طور كامل شكل بگيرد تا پس از آن روال عادي خود را طي كند. معاون اول رييس‌جمهوري تاكيد كرد: اقتصاد كار خود را انجام مي‌دهد، روزانه نياز به ارز دارد و افرادي كه ثبت سفارش كرده‌اند بايد ارز دريافت كنند؛ با اين حال بازار جديد براي شكل‌گيري و قرار گرفتن در روال طبيعي، نيازمند زمان است. وي گفت: در شرايط كنوني، ارز عرضه‌كنندگان به راحتي در اختيار قرار نمي‌گيرد، زيرا محدوديت‌هاي بانكي و محدوديت دسترسي به منابع ارزي وجود دارد. جهانگيري ابراز اميدواري كرد كه اين بازار در نخستين فرصت از نظر عرضه، تقاضا و قيمت شكل مناسبي به خود بگيرد و به بازاري با ثبات براي اقتصاد كشور تبديل شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون