• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4172 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۰ شهريور

ارتش پهپادي- چريكي- موشكي در سوريه مي‌ماند

هشدارهاي پياپي روسيه از احتمال وقوع يك حمله شيميايي جديد در سوريه كه مخالفان ممكن است به اسم دولت اسد تمام كنند، در كنار خبرهاي روسيه از احتمال حمله امريكا به سوريه، در هفته اخير به‌طور بي‌سابقه‌اي افزايش يافته است. در عين حال ترامپ در داخل امريكا با مشكلاتي روبه‌روست.

از همين زاويه مهدي محمدي نويسنده روزنامه وطن ‌امروز در يادداشتي به تحليل اين مساله پرداخته و مي‌نويسد: «مطابق سنت كلاسيك جمهوري‌خواهان براي كاهش فشار داخلي به يك شلوغ‌كاري در خارج از مرزها نياز دارند.» علاوه بر امريكا، منابع خبري نزديك به اصولگرايان از آرايش جنگي اسراييل در بلندي‌هاي جولان خبر داده‌اند.

محمدي همچنين به عمليات جديد در استان ادلب سوريه اشاره كرده، خبر مهمي كه در لابه‌لاي نوشته خود مستتر است را آشكار كرده و از ناكامي مذاكرات بر سر حضور ايران در سوريه خبر مي‌دهد: «دليل سوم پاكسازي كامل جبهه جنوبي و ناكام ماندن كامل مذاكرات با روس‌ها براي تعديل حضور ايران در سوريه است.

روس‌ها صراحتا به امريكا و اسراييل گفته‌اند نه مي‌خواهند و نه مي‌توانند حضور ايران در سوريه را محدود كنند. از اين منظر اصرار اسراييل بر اين است كه امريكا بقاي اسد را مشروط به عدم الحاق سوريه به محور مقاومت ضداسراييلي كند. امريكا از طريق استفاده نمايشي از گزينه نظامي احتمالا درصدد اثرگذاري روي اسد است تا در تبديل جبهه جنوبي به زيرساخت جديد مقاومت عليه اسراييل احتياط كند.

نويسنده در ادامه ضمن «كم‌اثر» و«نمايشي» بودن حمله احتمالي امريكا به سوريه آنها را تهديد مي‌كند كه «اگر اهداف ايراني يا روس مورد حمله قرار گيرند، امريكا مستقيما و به سختي هزينه خواهد پرداخت.» در ادامه نيز به اسراييل خطاب مي‌كند: «اسراييل هم كه صحنه‌گردان اين بازي است بايد تثبيت ارتش پهپادي- چريكي- موشكي مقاومت در مرز سرزمين‌هاي اشغالي را از همين حالا قطعي بداند.»

گفتني است تاكيد او بر حضور «پهپادي، چريكي و موشكي» ايران در سوريه همان نقاطي است كه اسراييل در سوريه بر آن تاكيد زياد داشته و حملاتي از جمله حمله به پايگاه هوايي T4 كه منجر به شهادت چند تن از ايرانيان شد، با هدف برچيده شدن اين پايگاه‌ها صورت گرفت. اسراييل مدعي بود كه ايران از اين پايگاه‌ها براي حمله پهپادي به اسراييل استفاده مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون