• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4172 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۰ شهريور

زخم تهديد بر جان اقتصاد جهان

رادين ناصحي

 

 

«تهديد»، بازارساز جهان شده است. در حالي كه سه‌شنبه، توافق تجاري مكزيك و امريكا، اميدي محتاطانه را به بازار بازگرداند، روزهاي آخر هفته شاهد روندهاي ديگري بود. پس از توافق واشنگتن و مكزيكوسيتي بر سر جزييات پيمان تجارت آزاد امريكاي شمالي، نوبت به مذاكرات امريكا و كانادا رسيد. اين مذاكرات افت و خيز بسياري داشت تا بيم و اميد زيادي را هم به بازارها تزريق كند. دونالد ترامپ تهديد كرده بود كه كانادا فقط تا جمعه فرصت توافق دارد. همزمان با ادامه گفت‌وگوهاي دو طرف در روز جمعه، رييس‌جمهور امريكا تهديد كرد كه آماده است 200 ميليارد دلار تعرفه بر واردات چين اعمال كند. باز هم در روز جمعه، ترامپ تهديد كرد كه اگر اف‌بي‌آي درست عمل نكند، خودش در امور مربوط مداخله خواهد كرد. در همين روز، رييس كميسيون اروپا تهديد كرد كه اگر امريكا درخواست اروپا درباره واردات خودرو را رد كند، قاره سبز هم تعرفه‌هاي خودرو را بالا خواهد برد. روز گذشته، خبرسازي رويترز درباره انتقال موشك‌هاي ايراني به عراق هم توجه بازارها را جلب كرد تا آخرين روز كاري ماه آگوست، روز ريسك‌گريزي باشد.

 

بيم و اميد بورس

روز جمعه در حالي كه بازارهاي سهام در انتظار مشخص شدن نتيجه مذاكرات كانادا و امريكا بودند، نگراني‌هاي وابسته به تهديدهاي چندگانه، باعث خروج بخشي از سرمايه‌ها از بورس شد. بورس‌هاي آسيايي و اروپايي هر دو، روز را با افت به پايان رساندند. اين در حالي است كه جنگ تجاري هنوز عوامل بنيادين بازارها را تحت‌تاثير قرار نداده و روند احياي قوي اقتصاد جهان ادامه دارد. فعلا، بازارهاي مالي تنها تحت فشار اين جنگ هستند، گرچه احتمال تشديد درگيري‌ها، نگران‌كننده است. بورس‌هاي امريكاي شمالي منتظر نتيجه مذاكرات با كانادا ماندند، كشوري كه نخست‌وزيرش پنجشنبه گفت كه اگر به توافق نرسيم بهتر از اين است كه به توافق بد برسيم.

حمايت و مقاومت دلار

شاخص دلار روز جمعه را با نوسان‌هاي بسيار آغاز كرد. اين شاخص كه پول امريكا را با 6 رقيب بين‌المللي‌اش مقايسه مي‌كند، جمعه تحت‌فشار تحولات سياسي در امريكا بود اما از آنجا كه ارزي امن است از سوي نگراني‌هاي جهاني حمايت مي‌شد. ترامپ روز جمعه تهديد كرد كه در صورتي كه «اف‌بي‌آي» و وزارت دادگستري كار خود را درست انجام ندهند، خودش دست به كار خواهد شد. همزمان، لير تركيه توانست بخشي از ارزش خود را پس بگيرد.

 

پنجمين افت اونس

در آخرين روز از هشتمين ماه ميلادي، فلز زرد هم با اثرگذاري عوامل متناقض نوسان داشت. افت و خيز دلار باعث افت و خيز طلا هم مي‌شد. هر اونس طلا كه روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه به ترتيب روي قيمت‌هاي هزار و 206 و هزار و 199 دلار ايستاده بود، جمعه تا بهاي 1209 دلار هم جهش كرد اما دوباره به مرز كانالي هزار و 200 دلار نزديك شد. اين نوسان تا زمان نهايي شدن اين گزارش در عصر جمعه به وقت تهران ادامه داشت.

اونس طلا در ماه آگوست هم به كانال پايين‌تر سقوط كرد و هم توانست به به كانال هزار و 200 دلار بازگردد. با‌ آنكه در هفته گذشته، چهره فني اونس كمي ترميم شد، چشم‌انداز بازار بيشتر وابسته به ديگر بازارهاست. طلا در ماه گذشته ميلادي براي پنجمين ماه پياپي افت كرد.

 

غلبه اقتصاد بر نفت

روز جمعه بازار نفت به دو تحول توجه داشت. اول، احتمال تشديد و تعميق جنگ تجاري ميان دو اقتصاد اول جهان كه مي‌تواند رشد اقتصاد جهان و خريد نفت را كاهش دهد. دوم، خبرسازي رويترز درباره حمل موشك‌هاي ايراني به عراق براي استفاده گروه‌هاي شيعي كه پتانسيل آشفتگي خاورميانه نفتي را داشت. اين خبر اقتصادي بود كه بر خبر نظامي غلبه كرد و نفت را تحت فشار قرار داد. نفت برنت روز جمعه با افتي اندك به بهاي 77.75 دلار رسيد و نفت وست تگزاس اينترمدييت هم با روندي مشابه قيمت 70.09 دلار را تجربه كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون