• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4175 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۳ شهريور

آغاز به كار FCC در جشنواره فيلم تورنتو

كانادا ميزبان «مركز سينماي فارسي»

«مركز سينماي فارسي» يا FCC با تمركز بر فعاليت‌هاي سينمايي سه كشور فارسي‌زبان در جشنواره فيلم تورنتو فعاليت خود را آغاز مي‌كند.

Farsi Cinema Center كه در كانادا تاسيس شده و يك بنياد غير انتفاعي است در جشنواره بين‌المللي فيلم تورنتو براي مذاكره با فيلمسازان و دست‌اندركاران سينماي سه كشور ايران، تاجيكستان و افغانستان حضور دارد. اين نهاد غير‌دولتي در نظر دارد تا حضور فيلمسازان فارسي‌زبان در عرصه‌هاي بين‌المللي را تسهيل كند.

امير عنداله، مدير و بنيانگذار FCC درباره ضرورت‌هاي شكل‌گيري اين نهاد مي‌گويد: «در فستيوال‌هاي مختلف شاهد اين بودم كه با وجود حضور فيلم‌هاي خوب و مدعي از كشورهاي فارسي‌زبان‌، در بحث ماركتينگ و برقراري ارتباط با همكاران ديگر مليت‌ها، ضعف‌ها و مشكلات زيادي وجود دارد و انگار برنامه‌اي براي اين موضوع وجود ندارد.

سازمان‌ها و نهادهاي دولتي كه به اين منظور شكل گرفته‌اند هم اغلب برنامه منسجم و مشخصي براي اين مساله ندارند. در واقع هيچ متولي مشخص و بابرنامه‌اي براي حمايت و همراهي فيلمسازان، به‌خصوص فيلمسازان جوان وجود ندارد؛ مگر اينكه فيلمساز توسط نهادي يا توليدكننده‌اي خارج از آن كشور مورد حمايت قرار بگيرد و به اين فكر كردم اين همه فيلمساز فارسي زبان در جشنواره‌هاي دنيا حضور دارند و موفقيت كسب مي‌كنند چرا نبايد
اين اتفاق‌ها با برقراري ارتباطات لازم دامنه‌دار شود؟»

عنداله كه سابقه طولاني در معرفي و پخش فيلم‌ در خاورميانه دارد همچنين تاكيد كرد: «FCC بنيادي با رويكردي اقتصادي نيست، FCC به عنوان بنيادي مستقل و غير وابسته در تلاش است تا كارهايي را كه فيلمسازان فارسي‌زبان اغلب براساس دوستي‌ها و اعتبار شخصي انجام مي‌دادند به شكل برنامه‌ريزي‌شده و منسجم به انجام برساند. به عنوان مثال اگر فيلمساز فارسي‌زباني دنبال جشنواره‌اي است كه مناسب با موضوع فيلمش باشد ما او را راهنمايي مي‌كنيم.

اگر فيلمساز غير‌فارسي زباني در امريكا شمالي يا اروپا يا هر جاي ديگر مشغول ساخت فيلمي است كه نياز به طراح صحنه‌اي آشنا به معماري ايران دارد ما او راهنمايي مي‌كنيم تا از يك طراح حرفه‌اي و باتجربه ايراني استفاده كند. در‌واقع هر آنچه در فضاي سينماي بين‌المللي مربوط به فارسي‌زبانان است به نوعي در حوزه كاري ما تعريف مي‌شود؛ شكل‌دادن همكاري‌هاي مشترك، راهنمايي فيلمسازان براي معرفي شايسته خود در فضاي بين‌المللي، راهنمايي براي يافتن نهادهاي سرمايه‌گذار و....» در آغاز كار تمركز اصلي FCC بر گردآوري مركز اطلاعات سينماي كشورهاي فارسي‌زبان است تا نيازها و درخواست‌هاي بين‌المللي را در اين باره پاسخگو باشد.

FCC با حضور در جشنواره فيلم تورنتو فعاليت توام با توسعه خود را آغاز كرده و اميدوار است كه بتواند با شروع سال آتي ميلادي، فعاليت‌هايش را به شكل گسترده و منسجم آغاز كند. علاقه‌مندان براي دريافت اطلاعات بيشتر مي‌توانند به سايت fcc.film مراجعه كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون