• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4175 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۳ شهريور

4 هزار ميليارد تومان خرج نوشتن

سهم توليد‌كنندگان داخلي از بازار لوازم‌التحرير كمتر از 40 درصد است

گروه اقتصادي| مي‌گويند گردش مالي بازار لوازم‌التحرير در ايران بيش از 4 هزار ميليارد تومان برآورد شده است. گردش مالي كه سهم زيادي از آن به جاي ورود به حساب توليد‌كنندگان ايران به جيب واردكنندگان چيني، هندي و ترك مي‌رود. از چندي پيش فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و لوازم‌التحرير‌فروشي‌ها با تغيير چيدمان خود، به استقبال مهر ماه رفته‌اند و با عرضه لوازم‌التحريرهاي رنگارنگ؛ دانش‌آموزان و حتي دانشجويان را به خود جذب مي‌كنند؛ روالي كه اگرچه خوشحال‌كننده است اما به جهت سهمي كه لوازم‌التحرير وارداتي در اين بازار دارد جاي تعجب دارد. توليد‌كنندگان داخلي معتقدند مي‌توانند نياز بازار را نه به صورت صد درصدي كه بخش قابل توجهي از آن را تامين كنند اما به جهت زرق و برق البته قيمت پايين‌تر وارداتي‌ها هيچگاه توليدكنندگان داخلي نتوانسته‌اند همچون وعده‌اي كه مي‌دهند بازار را در قبضه توليد داخل نگه دارند.

البته اين گروه با توجه به افزايش هزينه‌هايي كه به جهت نوسانات قيمت ارز كاغذ روي داده است مي‌گويند: «امسال بازار به قدري به‌هم‌ريخته شده است كه اگر همان سهم اندك‌مان را هم بتوانيم حفظ كنيم بايد خرسند باشيم.» رييس اتحاديه نوشت افزار و لوازم مهندسي كشور، معتقد است كه سهم وارداتي‌ها از بازار لوازم‌التحرير ۹۵ درصد است و داخلي‌ها فقط 5 درصد بازار را در اختيار دارند اما يكي از توليدكنندگات معتقد است اين سهم 60-40 است. و چون وارداتي‌ها ظاهري متفاوت دارند به همين جهت دانش‌آموزان بيشتر تمايل دارند تا از كالاهاي وارداتي استفاده كنند حتي اگر از نظر كيفيت داخلي‌ها بي كيفيت‌تر باشند.

البته هر ساله دولت با برگزاري نمايشگاه‌هاي مهرماه به استقبال فصل مدرسه مي‌رود و با توزيع نوشت‌افزار و پوشاك ايراني سعي مي‌كند سهم داخلي‌ها در اين بازار را بهبود بخشد. روالي كه اگرچه نتوانسته است سهم داخلي‌ها را بيشتر ارتقا بخشد اما كمي دل توليد‌كنندگان را خوشحال كرده است. روالي كه بنا به گفته اميرخسروفخريان رييس اتحاديه اين صنف با توجه به مشكلات فعلي صنعت چاپ در سال جاري از هم‌اكنون آغاز شده و اين‌بار فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي به كمك توليدكنندگان داخلي فعال در عرضه پوشاك و لوازم‌التحرير مدارس آمده‌اند تا كمبود سهم توليد داخل را جبران كنند. البته پيش از اين سعيد حسيني مديرعامل مجمع نوشت‌افزار ايراني گفته بود كه توليدات ايراني در بخش نوشت‌افزار در چند سال اخير توسعه و حضور بهتري در بازار مصرف داشته‌اند و پيشرفت خوبي را تجربه مي‌كنند، اما عمده بازار از دست ايراني‌ها خارج است. هر‌چند كه اين بازار گردش 4 هزار ميليارد توماني دارد اما با توجه به وابستگي اين صنف به واردات بخش اعظمي از اين درآمد صرف واردات مواداوليه مي‌شود مثلا در بخش دفتر تقريبا تمام كاغذ مورد نياز داخلي، وارد مي‌شود و در ايران تنها جلد مي‌شود. در بخش نوشت‌افزار سهم توليد داخلي از بازار مصرف 30 درصد است اما سهم طرح‌ها و برندهاي ايراني 10 درصد است، يعني بخش از توليدات داخلي نيز با شكل خارجي به فروش مي‌رسند. البته به تازگي از سوي بطحايي وزير آموزش و پرورش اعلام شده است كه: «در فروشگاه‌هاي مرتبط با آموزش‌وپرورش نبايد كالاي خارجي عرضه شود. به عنوان مثال دانش‌آموزان نبايد از كوله‌پشتي‌ها و لوازم‌التحريري استفاده كنند كه نماد خارجي را تبليغ مي‌كند. البته ما در اين مسير به كمك والدين نياز داريم. توجيه دانش‌آموزان و والدين در استفاده از كالاي ايراني از ديگر اقدامات آموزش و پرورش است. بايد به گونه‌اي عمل كنيم كه رغبت به خريد لوازم‌التحرير ايراني بيشتر شود.» روالي كه به نظر مي‌رسد ايجاد شده تا كمك بيشتري در شرايط فعلي به توليد داخلي كند. و شاهد مثال آن را اين گفته وزير بايد دانست: «تا زماني كه اين فضاي رقابتي برابر شود، بايد به توليدكننده ايراني رانت بدهيم تا بتواند با رقباي خارجي رقابت كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون