• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4175 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۳ شهريور

رييس سازمان زمين‌شناسي تاييد كرد

فرونشست دشت «كبودرآهنگ»

گروه اجتماعي | رييس سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات معدني با بيان اينكه دشت «كبودرآهنگ» استان همدان دچار فرونشست شده است، گفت: بررسي‌هاي ما نشان مي‌دهد كه 3 شهرستان اين استان در معرض بيشترين خطر طبيعي چون زلزله، زمين لغزش و خشكسالي و سيل قرار دارند.

به گزارش ايسنا راضيه لك در نشست با مسوولان استان همدان با اشاره به مطالعات گسترده‌ اين سازمان در زمينه بررسي انواع مخاطرات زمين‌شناختي در همدان اظهار كرد: اين سازمان از سال‌ها پيش نسبت به وقوع پديده فرونشست در دشت كبودرآهنگ همدان هشدار داده بود. به گفته لك مخاطرات زمين‌شناختي استان از جمله زمين‌لرزه، زمين‌لغزش، خشكسالي و سيل نيز به تفكيك شهرستان‌ها مطالعه شده كه بر همين اساس شهرستان‌هاي ملاير، همدان و فامنين در معرض بيشترين خطر در استان قرار دارند.

پيش از اين منصور ستوده، مديرعامل شركت آب منطقه‌اي همدان درباره فروچاله ايجاد شده به مهر گفته بود: فرونشست سطح زمين‌بر اثر برداشت بي‌رويه از منابع آب زيرزميني يكي از رويدادهايي است كه در استان همدان مشاهده ‌شده اما در اين ميان سهم دشت كبودرآهنگ از فروچاله‌هاي ايجادشده در دشت‌هاي استان همدان به ‌مراتب بيشتر از ديگر دشت‌ها است.

وي به اقدامات مطالعاتي در اين خصوص اشاره كرد و گفت: طول دوره آماربرداري دشت كبودرآهنگ حدود ۲۹ سال است. ستوده با بيان اينكه در اين دشت‌ها چاه‌هاي پيزومتري حفاري‌شده كه به ما اجازه مي‌دهد در هر زمان ميزان افت سطح آب دشت را رصد كنيم و با اين اعداد به دست ‌آمده هيدروگراف دشت را رسم مي‌كنيم، افزود: طي اين ۲۹ سال آماربرداري متاسفانه دشت كبودرآهنگ به ميزان ۴۲ متر افت سطح آب داشته است كه بيشترين افت را در بين ديگر دشت‌هاي استان شامل مي‌شود.

ستوده با بيان اينكه در حال حاضر بر اساس ميانگين جهاني ۷۰ درصد آب در بخش كشاورزي، ۱۰ درصد شرب و ۲۰ در بخش صنعت مصرف مي‌شود و اين در حالي است كه در استان همدان ۹۰ درصد آب در بخش كشاورزي و ۱۰ درصد در مصرف خانگي و صنعت مصرف مي‌شود، گفت: دشت‌هاي استان همدان با افت آب‌هاي زيرزميني مواجه هستند و بيشترين افت آب مربوط به دشت كبودرآهنگ به ميزان ۴۲ متر است.

به گفته مديرعامل شركت آب منطقه‌اي همدان از سال ۷۱ پيشنهاد ممنوعيت كشاورزي در دشت كبودرآهنگ مطرح شده و طبق قانون توزيع عادلانه آب مصوب شده اما متاسفانه همچنان بيشترين مصرف اين دشت مربوط به بخش كشاورزي است. ستوده با بيان اينكه تمام دشت‌هاي استان همدان ممنوعه و از اين تعداد دشت‌هاي رزن، قهاوند، كبودرآهنگ و اسدآباد دشت‌هاي ممنوعه بحراني هستند، عنوان كرد: متوسط ميزان بارندگي در كشور ۲۴۰ ميلي‌متر در سال و اين ميزان در استان همدان سالانه ۳۳۰ ميلي‌متر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون