• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4175 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۳ شهريور

هفته فرهنگي بلوچ در تهران برگزار مي‌شود

نمايش چهره واقعي بلوچستان نه سياه نه سپيد

گروه اجتماعي | هفته فرهنگي بلوچستان با شعار «نه سياه و نه سفيد، بلوچستان را واقعي ببينيم» با نام «بلوچي پجار» در تهران برگزار مي‌شود. هفته فرهنگي بلوچ از سوي «پويش مدرسه‌سازي ايران من» و با عنوان «بلوچي پجار» كه به معناي شناخت بلوچ است، از جمعه 16 شهريور آغاز مي‌شود. در مراسم افتتاحيه اين رويداد كه از ساعت 17 تا 20:30 برگزار مي‌شود، فيلم عسكو به كارگرداني محمدعلي هاشم‌زهي به نمايش درمي‌آيد و نوازندگان بلوچي موسيقي محلي اجرا مي‌كنند. محل برگزاري اين رويداد چهار روزه موسسه «نت جئوسنتر» است و در جريان آن برنامه‌هايي درباره آيين‌هاي مهم بلوچستان، مردم‌شناسي غذاهاي بلوچي، چالش‌هاي توسعه در منطقه، معرفي بلوچي‌دوزي، سوزن دوزي و جاذبه‌هاي توريستي سيستان و بلوچستان به اجرا درمي‌آيد. همچنين شنبه 17‌شهريورماه، هنرمندان سيستان‌وبلوچستان با برگزاري كارگاه آموزشي سوزن‌دوزي و شركت در پنل آشنايي با بلوچي‌دوزي و سوزن‌دوزي، فرصت آشنايي با اين هنر ارزشمند را براي شركت‌كنندگان فراهم مي‌كنند. پخش مستند «مهتاب» و معرفي جاذبه‌هاي سيستان و بلوچستان از نگاه مسافران از ديگر بخش‌هاي رويداد «بيگاه بلوچي‌دوزي» خواهد بود.

در «بيگاه آيين» كه روز يكشنبه 18 شهريور برگزار مي‌شود، فرصتي براي گفت‌وگو در خصوص آيين‌هاي مهم بلوچستان فراهم مي‌شود؛ در اين رويداد همچنين فيلم «سه چنگ خاك» با موضوع ازدواج اجباري دختران در سيستان و بلوچستان به نمايش درمي‌آيد. در ادامه زنان بلوچ دعوت شده به «بلوچي پجار» به آموزش طرز تهيه غذاهاي بلوچي مي‌پردازند و نشستي با موضوع مردم‌شناسي غذاي بلوچي با حضور خانم ستايش فرجي پژوهشگر غذا برگزار خواهد شد. در روز دوشنبه 19 شهريور هم جلسه هم‌انديشي چالش‌هاي توسعه در بلوچستان با حضور حسن طايي، عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي و پدرام سلطاني، نايب‌رييس اتاق بازرگاني برگزار خواهد شد. اين رويداد يك‌روزه همچنين ميزبان انجمن‌هاي فعال در بلوچستان خواهد بود تا در نشستي تخصصي چالش‌هاي حضور خيريه‌ها و سمن‌ها در استان سيستان و بلوچستان و راهكارهاي فقرزدايي و توسعه را به بحث بگذارند. «پويش ايران من» كه برگزاركننده هفته فرهنگي بلوچ است از سال 1395 در زمينه ساخت بيش از 50 مدرسه در مناطق كمتر برخوردار كشور فعاليت مي‌كند. اين پويش در حال ساخت اولين مدرسه توسعه پايدار ايران در منطقه چابهار است و همين طور با فعال‌سازي سوزن‌دوزي زنان در قالب برند «بانوك» رونق اقتصادي را به روستاي سيدبار بازگردانده است.

 


واكنش به انتشار كليپي درخصوص بريده شدن گوش كودك كار

گروه اجتماعي | در پي انتشار ويديويي از يك كودك كار كه مي‌گويد مامور شهرداري به او حمله كرده و گوشش را بريده، الهام فخاري، عضو شوراي شهر تهران در توييتر خود نوشت: «با شهردار منطقه 3 صحبت كرده‌ام و قرار است صحت و سقم خبر را جويا شده و با مسببين احتمالي آن برخورد شود. در كميته اجتماعي شورا، در حال تدوين طرحي هستيم كه با ارايه راهكارهايي از مسير نظارت دقيق جلوي پيمانكاراني كه از كودكان بهره‌كشي مي‌كنند، گرفته شود.» روز گذشته شهرداري منطقه 3 به اين خبر واكنش نشان داد. به گزارش ايلنا، معاون خدمات شهري و محيط‌زيست منطقه سه تهران گفت: اگر اتهام ثابت شود ضمن برخورد شديد و بدون اغماض با متخلفين، پرونده به مراجع قضايي ارسال مي‌شود. به گزارش ايلنا، عدالت اميرزاده گفت: تاكنون هيچ شكايتي از سوي فرد يا افرادي در اين خصوص در شهرداري منطقه ۳ مطرح نشده است، از شهروندان درخواست مي‌كنيم به نيروهاي شهرداري براي يافتن اين كودك كمك كنند تا ابعاد موضوع روشن شود و با متخلفان احتمالي علاوه بر برخورد اداري، برخورد قضايي صورت گيرد. معاون خدمات شهري و محيط‌زيست منطقه ۳ در ابتداي اين فيلم با بيان اينكه از طريق شبكه‌هاي اجتماعي در جريان كليپ بريده شدن گوش كودك كار در منطقه ۳ قرار گرفته‌ايم و بلافاصله دستور پيگيري موضوع را صادر كرده‌ايم، گفت: در اولين گام بايد اين كودك زحمتكش را پيدا كنيم تا جزييات ماجرا را به روايت خودش بشنويم. متاسفانه تا الان تلاش‌هاي‌مان براي يافتن اين كودك عزيز‌كار نتيجه نداشت و از شهروندان عزيز مي‌خواهيم در صورت اطلاع از مكان كودك او را به شهرداري منطقه ۳ راهنمايي كنند يا به همكاران شهرداري اعلام كنند تا شخصا براي روشن شدن موضوع خدمت ايشان برسيم. اميرزاده افزود: هر چند تا پيش از بررسي جامع و كارشناسي نمي‌توان اظهارنظر دقيق كرد، اما حفظ امنيت و حرمت شهروندان از اصول محوري ما است و بر اين اساس اگر اتهام ثابت شود ضمن برخورد شديد و بدون اغماض با متخلفين، پرونده به مراجع قضايي ارسال مي‌شود و مراحل پيگيري نيز براي شفاف‌سازي موضوع به شهروندان اطلاع‌رساني مي‌شود.


برگزاري نمايشگاه زنان و توليد ملي

مشاور امور زنان شهرداري تهران از برگزاري سيزدهمين نمايشگاه زنان و توليد ملي خبر داد. فاطمه راكعي، در نشست خبري كه به منظور تشريح سيزدهمين نمايشگاه زنان و توليد ملي برگزار شد با بيان اينكه در سيزدهمين نمايشگاه كه از ۱۵ تا ۲۲ شهريورماه از ساعت ۱۰ تا ۲۱ برگزار مي‌شود، تلاش خواهيم كرد كه توليدات متنوع‌تري را در حوزه پوشاك و... عرضه كنيم. وي با بيان اينكه كلا نگاه‌مان به توانمندسازي بانوان و ارايه دستاوردهاي آنان است، گفت: با اين حال از ساير برندهاي معروف نيز دعوت شده كه در اين نمايشگاه شركت كنند. وي با اعلام خبر بازگشت ستاد توان‌افزايي بانوان به حوزه امور زنان گفت: در جلسه شوراي اداري به صورت شتاب‌زده و بدون حضور بنده تصميم گرفتند كه در راستاي چابك‌سازي، ستاد توان‌افزايي بانوان را از امور زنان جدا كنند كه اين مساله جاي نقد داشت و سرانجام توانستيم اين مشكل را مرتفع سازيم و اين ستاد را به حوزه امور زنان برگردانيم. من وارد بحث دلخوري‌ها و گلايه‌ها نمي‌شوم اما اميدواريم اين حوزه پرتلاطم را به خوبي پشت سربگذاريم. ايسنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون