• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4184 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۴ شهريور

«تست صدا» در مراكز معاينه فني انجام مي‌شود

صداي خودروها زير ذره‌بين مراكز معاينه فني

گروه اجتماعي | شدت آلودگي صوتي در تهران زنگ خطر را به صدا در آورده است. در آلودگي صوتي هم مانند آلودگي هوا، پاي خودروها و موتوسيكلت‌ها در ميان است. به طوري كه وسايل نقليه در توليد آلودگي صوتي هم نقش موثري دارند. از همين رو كميته كنترل و پايش آلودگي صوتي شهر تهران دستورالعملي را تهيه كرده تا از اين پس «تست صدا» هم در مراكز معاينه فني انجام شود. در صورت اجرايي شدن اين دستورالعمل، ايران اولين كشور خاورميانه خواهد بود كه در مراكز معاينه فني تست صدا را الزامي كرده است.

تهران نه تنها هوا ندارد بلكه سال‌هاست كه آرامش هم ندارد. هر چند براي شهروندان تهراني آلودگي هوا بيشتر از آلودگي صوتي قابل لمس است اما شدت صداهاي آزار‌دهنده در پايتخت ايران به حدي زياد است كه زندگي را بر شهروندان دشوار كرده. از اواخر دهه 70 شمسي مساله آلودگي صوتي در تهران مورد توجه مديريت شهري قرار گرفت اما در سال 1387 بود كه مديريت شهري تهران ۶ ايستگاه سنجش آلودگي صوتي را براي نخستين‌بار راه‌اندازي كرد. با تصويب برنامه عملياتي كاهش آلودگي صوتي شهر تهران در آذر‌ماه سال ۹۴ از سوي شوراي شهر اين اميدواري براي فعالان محيط زيست انساني شكل گرفت كه شهرداري و شوراي شهر تهران در حوزه عملي هم برنامه‌هايي را براي كاهش آلودگي صوتي تدوين و اجرا كنند. بنا به اعلام شركت كنترل كيفيت هواي تهران از خردادماه 95 جلسات كميته كنترل و پايش آلودگي صوتي شهر تهران آغاز شده تا براي وضعيت خطرآفرين تهران چاره‌اي بينديشند.

 

آلودگي چند گام بلند بيش از استاندارد

آلودگي صوتي را با واحد «دسي‌بل» اندازه‌گيري مي‌كنند. بر اساس اين شاخص اگر حجم صدا بين 55 تا 60 دسي‌بل باشد استاندارد براي زندگي شهروندان رعايت شده است. شاخص ۶۰ تا ۶۵ دسي‌بل براي كودكان و بيماران نامناسب است. بر همين اساس اگر شاخص بالاي ۷۰ دسي‌بل را نشان دهد عملا آلودگي صوتي «خطرناك» محسوب مي‌شود. اين در حالي است كه در برخي از مناطق شهر تهران آلودگي صوتي تا 90 دسي‌بل هم رسيده است. سال گذشته «باشگاه خبرنگاران جوان» در گزارشي خبر داد مناطق 9، 10، 11، 12، 16 و 21 در صدر مناطق داراي آلودگي صوتي قرار دارند و كمترين ميزان آلودگي صوتي در مناطق 3 و 18 شهر تهران است. براي نمونه در محله‌هاي اطراف فرودگاه مهرآباد آلودگي صوتي در هنگام روز 55 تا 77 دسي‌بل و در شب 45 تا 70 دسي‌بل است. همچنين نشستن و بلند شدن هواپيماها نيز 100 تا 115 دسي‌بل آلودگي صوتي ايجاد مي‌كند. اكثر بزرگراه‌هاي شهر صدايي بين ۷۰ تا ۸۰ دسي‌بل دارند. نزديكي بزرگراه‌ها به مناطق مسكوني موجب شده تا زندگي ساكنان اين مناطق هم تحت تاثير قرار گيرد. هر چند بر اساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي در قالب لايحه هواي پاك، ايجاد هر گونه آلودگي صوتي توسط منابع ثابت و متحرك ممنوع است و در صورت مشاهده تخلفات، متخلفان به پرداخت جريمه نقدي از 10 تا 20 ميليون ريال محكوم مي‌شوند. اما اين قانون چندان در عمل ضمانت اجرايي نداشته و از ميزان آشفتگي صوتي كاسته نشده است.

 

دستورالعمل در راه است

در چنين شرايطي حالا قرار است كه دستورالعمل «تست صدا» در مراكز معانيه فني اجرايي شود. الهام كريمي، كارشناس صوت شركت كنترل كيفيت هواي تهران در گفت‌وگو با «ايسنا» اين خبر را اعلام كرد: «با اجراي اين دستورالعمل در حداقل زمان و با دقت قابل قبول مي‌توان صداي منتشره از اگزوز خودروهاي سبك، سنگين، نيمه‌سنگين و موتوسيكلت‌ها را اندازه‌گيري كرد.» به گفته كريمي اين دستورالعمل در حال سير مراحل اداري و قانوني براي تصويب است. كارشناس شركت كنترل كيفيت هواي تهران اظهار اميدواري كرد در آينده‌اي نزديك قانون اجباري شدن استفاده از خودروها و موتوسيكلت‌هاي برقي در مناطق داراي آلودگي صوتي بالا، مانند بازار، تصويب شود.

 

ساختمان‌سازي، دومين منبع مهم آلودگي صوتي

تقصير توليد آلودگي صوتي فقط متوجه خودروها نيست بلكه بخش قابل توجهي از آلودگي صوتي متوجه ساختمان‌سازي‌ها در تهران است. سر و صداي فعاليت در كارگاه ساختمان‌سازي اغلب مورد اعتراض ساكنان نزديك اين كارگاه‌ها هم قرار مي‌گيرد. در همين رابطه كارشناس شركت كنترل كيفيت آلودگي هواي تهران اظهار اميدواري كرد آيين‌نامه كاهش آلودگي صوتي ناشي از فعاليت‌هاي ساختماني و عمراني تدوين و تصويب شود. به گفته الهام كريمي ساختمان‌سازي يكي از مهم‌ترين منابع آلودگي صوتي در شهر تهران بعد از ترافيك است: «در كشور ما تاكنون قوانين و مقرراتي براي اين موضوع تصويب نشده و حدود مجازي براي تجهيزات و ماشين‌آلاتي كه در ساختمان‌سازي استفاده مي‌شود، تعيين نشده است؛ بنابراين شناسايي عوامل آلاينده صوتي حين و ناشي از عمليات ساختماني و طرح‌هاي عمراني شهري و ارايه راهكارهاي حذف و كاهش اين آلاينده‌ها در اين زمينه بسيار راهگشا خواهد بود.»

اين كارشناس صوت شركت كنترل كيفيت هواي تهران با اشاره به اينكه كميته كنترل و پايش آلودگي صوتي شهر تهران اقدامات ديگري در دست بررسي و اقدام دارد كه بايد با همكاري ساير دستگاه‌ها به سرانجام برسد، تصريح كرد: نظارت بر حسن اجراي كامل مبحث ۱۸ مقررات ملي ساختمان كه درباره عايق‌بندي و تنظيم صدا از طريق الزام به دوجداره كردن پنجره‌ها، جانمايي مناسب فضاهاي داخلي ساختمان و شكل و تركيب خارجي آنهاست كمك بزرگي در اين راستا خواهد بود. كريمي همچنين از تهيه نقشه حريم صوتي بزرگراه‌ها، اولويت‌بندي بزرگراه‌هاي شهر تهران براي اجراي طرح‌هاي كاهش آلودگي صوتي و بررسي اپيدميولوژيك تاثير آلودگي صوتي بر سلامت جسمي و بهداشت رواني شهروندان به عنوان ديگر اقدامات كميته كنترل و پايش آلودگي صوتي شهر تهران خبر داد.


تقصير توليد آلودگي صوتي فقط متوجه خودروها نيست بلكه بخش قابل توجهي از آلودگي صوتي متوجه ساختمان‌سازي‌ها در تهران است. سر و صداي فعاليت در كارگاه‌هاي ساختمان‌سازي اغلب مورد اعتراض ساكنان نزديك اين كارگاه‌ها هم قرار مي‌گيرد

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون