• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4194 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۷ مهر

سفر اردوغان به برلين پس از 4 سال

آنگلا مركل صدراعظم آلمان و رجب طيب اردوغان رييس‌جمهور تركيه روز گذشته پس از ديدار در برلين، مقابل دوربين‌ها در نشست خبري حاضر شدند. به گزارش فارس، مركل به عنوان سخنران ابتدايي با بيان اينكه خواستار بهبود روابط با تركيه هستند، گفت: «به خاطر برخي مشكلات و دشواري‌ها، روابط ما دستخوش تنش‌هايي شده بود. آزادي بيان و رسانه، بازداشت‌هاي متعدد و همچنين دستگيري برخي شهروندان آلماني در تركيه، از جمله آن بود.»

وي با حمايت از تركيه در برابر تحريم‌هاي امريكا، تاكيد كرد كه آلمان منفعت زيادي در رفاه اقتصادي تركيه دارد و به زودي انجمن انرژي تركيه - آلمان تشكيل خواهد شد. صدراعظم آلمان با اشاره به بحران سوريه و توافق جديد بر سر موضوع ادلب، از برگزاري نشست چهارجانبه به همراه روساي جمهور روسيه و فرانسه خبر داد. وي افزود: «تركيه كار بزرگي در موضوع مهاجران انجام داده و هم‌اكنون بيش از 3 ميليون پناهنده سوري در اين كشور هستند.» مركل در پايان با مهم دانستن تصميم اتحاديه اروپا با تركيه درباره موضوع پناهندگان، بر تداوم همكاري با اين كشور در موضوع مبارزه با تروريسم تاكيد كرد. اردوغان نيز به عنوان سخنراني بعدي با بيان اينكه بعد از 4 سال به عنوان رييس‌جمهور تركيه به آلمان سفر كرده، گفت: «براي روابط خود با آلمان اهميت قائل بوده و خواستار بهبود آن هستيم.» وي با اعلام خبر سفر وزير اقتصاد آلمان با هياتي عاليرتبه به تركيه طي روزهاي آينده، تاكيد كرد: «تحريم‌هاي اقتصادي براي اهداف سياسي به كار گرفته شده است... اقتصاد تركيه اما بر پايه اصول قاطعي بنا شده و نوسانات مقطعي اثر كمي بر آن دارد.» اردوغان درباره بحران سوريه نيز توضيح داد: «7 سال است كه جنگ و خصومت در اين كشور شعله مي‌كشد. ما رويكرد مشابهي با آلمان در اين قضيه داريم. تاكنون 3.5 ميليون پناهنده سوري در كشور ما سكنا گزيده‌اند. ما از رويكرد انساني آلمان در اين باره خشنود هستيم.»

 

اتحاديه اروپا 40 ميليون دلار ديگر به «آنروا» كمك مي‌كند

اتحاديه اروپا شامگاه پنجشنبه 40 ميليون يورو كمك مالي اضافي براي سازمان امداد و كاريابي براي آوارگان فلسطيني (آنروا) اختصاص داد. به گزارش فارس به نقل از جروزالم پست اين پيشنهاد اتحاديه اروپا در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل و با هدف تداوم ارايه آموزش به 500 هزار كودك آواره فلسطيني، ارايه خدمات درماني به بيش از 3.5 ميليون بيمار و كمك به 250 هزار پناهنده آسيب‌پذير فلسطيني مطرح شد. اين بودجه اضافي پس از آن پيشنهاد شد كه آنروا روز دوشنبه اعلام كرد كه به خاطر كمبود منابع مالي، مراكز درماني و مدارس فلسطين در خطر تعطيلي زودهنگام قرار گرفته‌اند. پي‌ير كراهنبول كميسيونر كل آنروا در بيانيه‌اي گفته بود: «براي آنكه بتوانيم تا پايان سال (ميلادي) به فعاليت خود ادامه دهيم، مبلغ 185 ميليون دلار جهت پر كردن خلأ كمبود بودجه نياز داريم. فعلا اما مقداري پس‌انداز داريم. مشكلات مالي آنروا از حدود يك ماه قبل و پس از تصميم «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا به قطع حمايت مالي 300 ميليون دلاري به اين سازمان شروع شد. وي همچنين كمك هزينه 25 ميليون دلاري براي بيمارستا‌ن‌ها و مراكز درماني فلسطينيان در قدس شرقي را قطع كرد.

پارلمان عراق روز دوشنبه رييس‌جمهور را انتخاب مي‌كند

پارلمان عراق روز دوشنبه رييس‌جمهور اين كشور را انتخاب مي‌كند. به گزارش ايسنا، به نقل از المنار، پارلمان عراق روز دوشنبه فردي را براي تصدي پست رياست‌جمهوري اين كشور تعيين مي‌كند كه بر اساس عرف سياسي عراق، اين پست از سال 2005 در اختيار كردها بوده است. محمد الحلبوسي، رييس پارلمان عراق روز پنجشنبه اعلام كرد، 329 نماينده پارلمان عراق كه در ماه مه انتخاب شدند، بايد فردي را از ميان هفت نامزد پست رياست‌جمهوري انتخاب كنند. از جمله برجسته‌ترين نامزدهاي رياست‌جمهوري عراق، برهم صالح، نخست‌وزير سابق اقليم كردستان و فواد حسين، رييس سابق دفتر رياست اقليم كردستان هستند. توافق ضمني ميان اتحاديه ميهني كردستان و حزب دموكرات كردستان وجود دارد كه رياست‌جمهوري از آن اتحاديه ميهني و پست رياست اقليم كردستان متعلق به حزب دموكرات كردستان باشد. اين نخستين‌بار است كه حزب دموكرات كردستان نامزدي را براي انتخابات رياست‌جمهوري عراق معرفي مي‌كند، چراكه توافق سابق به دليل لغو پست رياست اقليم كردستان ملغي به حساب مي‌آيد. اين حزب در ميان كردها در حال حاضر، بزرگ‌ترين فراكسيون را در اختيار دارد.

در صورتي كه نمايندگان پارلمان عراق روز دوشنبه موفق به انتخاب رييس‌جمهور نشوند، جلسه به روز بعد موكول مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون