• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4199 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۲ مهر

حسن روحاني در جلسه هيات دولت:

اين يك تهمت و دروغ است كه دولت مي‌خواهد از بالا رفتن ارز ريال به دست بياورد

حسن روحاني، روز چهارشنبه در جلسه هيات دولت، با بيان اينكه در اين ايام در صحنه سياست خارجي و ديپلماسي، امنيت داخلي و منطقه‌اي، موفقيت‌هايي داشته‌ايم، گفت: امروز افكار عمومي جهان طرفدار ايران است و حتي در داخل امريكا بسياري از سياستمداران و مردم ايران را در مسير حق دانسته و اقدامات دولت امريكا را نمي‌پسندند.

رييس‌جمهور اقدامات دولت امريكا را از لحاظ اقتصادي به ضرر همگان دانست و گفت: همه از جمله اروپا، ايران، ديگر كشورها و حتي خود امريكا ضرر كرده‌اند و امريكا در راه و مسيري كه از سال گذشته به ويژه دي‌ماه آغاز و در ارديبهشت امسال آن را تشديد كرده، دستاوردي نداشته است و به قول خودش قصد دارد از آبان‌ماه اين فشارها را تشديد كند كه البته چيزي برايش باقي نمانده و همه اينها شعار و حرف است.

روحاني با اشاره به اجلاس عمومي سازمان ملل گفت: اگر بخواهم هفتاد و سومين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد را در يك جمله نسبت به ايران و امريكا بيان كنم، اين است كه براي اولين‌بار بود كه در صحن مجمع عمومي، ايران به عنوان طرفدار قانون، وفاي به عهد، پيمان‌هاي چندجانبه و چندجانبه‌گرايي و امريكا به عنوان ناقض مقررات بين‌المللي و معاهداتش و به عنوان كشوري كه در برابر افكار عمومي جهان ايستاده، شناخته شدند. رييس دولت دوازدهم با اشاره به اينكه هدف امريكا كاملا داخلي است و هيچ ربطي به منطقه و جهان و عرب‌هايي كه جيب آنها را خالي كرده و پول ملت‌هاي آنها را مي‌دزدد، ندارد، افزود: همه تلاش امريكا اين بود كه به هر نحوي يك نوع مذاكره در هر سطحي با ايران شروع شود و او اعلام كند كه با اعمال فشار عليه ايران موفق به مذاكره شدند و همانند گذشته ادعا كنند كه يك قدم جديدي را براي مسائل ايران و بين‌الملل برداشته‌اند. روحاني ادامه داد: اروپا براي حفظ ارتباطات پولي و مالي ايران يك نهاد ويژه‌اي را تاسيس كرده و اجراي اين طرح مي‌تواند گام بسيار مهمي در حفظ برجام باشد، ‌گر چه توقعات ما بيش از اين است و آنچه بقاي برجام از همگان مي‌خواهد، اين است كه مسائل اقتصادي و روابط اقتصادي ايران، كاملا در شرايط عادي باشد، بنابراين هر چه كمتر از اين باشد به معناي آن است كه آنها به‌طور كامل به تعهدات خود عمل نكردند، اما در عين حال شاهد برداشتن يك گام مهم از سوي اروپا بوديم.

 

شرايط امروز به خاطر توطئه امريكاست

رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود گفت: به ملت عزيز ايران اعلام مي‌كنم كه دولت با همه توان به دنبال منافع كشور و رفاه مردم است. همه مي‌دانيم در شرايط امروز كشور به خاطر توطئه امريكا و برخي اذناب آنها در منطقه، فشارهايي از لحاظ اقتصادي به مردم وارد شده است، اما دولت با همه توان به دنبال اين است كه در برابر امريكا ايستاده و اين فشارها را كاهش دهد.

روحاني با اشاره به اينكه امروز وضع ذخاير ارزي كشور حتي ذخاير اسكناس، بهتر از هر زمان ديگري است، گفت: از ابتداي دولت تا امروز بر اساس آخرين آمار امروز بهترين شرايط را در اين زمينه دارا هستيم. اين يك تهمت و دروغ است كه بگويند دولت مي‌خواهد از بالا رفتن ارز ريال به دست بياورد، چرا كه دولت راه‌هاي سالمي را براي تامين ارز مورد نياز خود دارد و نيازي به اين كار ندارد و اين اقدامات به ضرر دولت است؛ دولت هيچ‌وقت نمي‌خواهد كه نرخ ارز در بازار نامتعادل باشد و همواره توصيه من به بانك مركزي و وزارت اقتصاد و ساير مسوولان اين بوده كه بايد قيمت ارز را متعادل نگه داريم.

روحاني با بيان اينكه بايد اقدامات بيشتري در اين راستا صورت گرفته و ارز هنوز قيمت واقعي خود را ندارد و بايد به قيمت واقعي خود بازگردد، گفت: دولت از هيچ تلاشي در اين راستا فروگذار نخواهد كرد. البته مقداري با احتياط قدم برمي‌دارد و اين به خاطر آن است كه اگر در آينده سخت‌ترين شرايط پيش روي دولت قرار گرفت با مشكل مواجه نشويم، اما امروز همان سخت‌ترين شرايط است و امريكايي‌ها همه اقدامات را عليه ملت ايران انجام دادند و چيزي براي آبان‌ماه باقي نمانده و هيچ كس كلمه 13 آبان را در ذهن خود خطور ندهد، چرا كه هيچ اتفاقي نخواهد افتاد؛ تمام كارهايي كه قرار بود امريكايي‌ها در آبان ماه انجام دهند در شهريور و مهر انجام دادند.

 

نبايد مردم را نسبت به آينده نگران كنيم

رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه نبايد مردم را نسبت به آينده نگران كنيم، خاطرنشان كرد: به صراحت مي‌گويم كه كالاهاي اساسي مورد نياز مردم در انبارها از هر سال و زماني بيشتر است و حتي اخيرا تصميم به افزايش اين ذخاير هم اتخاذ شده است با وجود اينكه با همين شرايط هم هيچ‌كس نبايد نگران كالاهاي اساسي باشد.

روحاني با بيان اينكه دولت نسبت به تامين نيازمندي‌ها و كالاهاي اساسي مردم خود را متعهد مي‌داند، گفت: مردم نسبت به نيازمندي‌هاي روزمره خود غير از كالاهاي اساسي هم نبايد نگراني داشته باشد، چرا كه شرايط ارزي كشور به گونه‌اي نيست كه دچار مشكل باشد. رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه همه اقداماتي كه انجام مي‌شود در راستاي حفظ آرامش و امنيت مردم است، گفت: بايد از نيروهاي مسلح كشور و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تشكر كنم كه به موقع و با دقت تصميمات شوراي عالي امنيت ملي را اجرا كرده و پاسخ آنهايي را كه به امنيت و جان مردم خيانت كرده بودند و به زن‌ها، كودكان و حتي طفل 4 ساله رحم نكردند، به بهترين وجه دادند.

روحاني افزود: اينكه جمهوري اسلامي ايران قاطعانه و در يك زمان كوتاه و با دقت مركز تروريست‌ها را هدف قرار مي‌دهد، نشان از اين است كه اگر عوامل دست چندم يك گروه تروريستي در ايران اقدامي انجام دهد، ما طراحان و گروه اصلي و مركزيت آنها را مورد هدف قرار مي‌دهيم كه البته در اين راستا اقدامات بعدي هم انجام خواهيم داد.

 

محمود واعظي: وزرا هفته آينده

معرفي مي‌شوند

محمود واعظي نيز در حاشيه جلسه ديروز هيات دولت در جمع خبرنگاران درباره روند كاهش قيمت ارز در روزهاي اخير اظهار كرد: قيمت ارز اصلا اين ارقامي كه اعلام مي‌شود، نيست و ما معتقديم قيمت ارز پايين‌تر از 7500 تومان است.

واعظي در مورد زمان معرفي وزرا به مجلس خاطرنشان كرد: تعدادي از وزرا هفته بعد به مجلس معرفي خواهند شد. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا 6 وزير به مجلس معرفي مي‌شوند، گفت: 6 وزير نيست، ولي قطعا بيش از دو وزير معرفي مي‌شوند.

واعظي با اشاره به جلسات هيات دولت خاطرنشان كرد: كنترل بازار ارز و كالا همواره در ماه‌هاي اخير جزو مباحث هيات دولت است. ما نگران هستيم كه فشارهاي زيادي به طبقه متوسط و پايين وارد مي‌شود و وظيفه خود مي‌دانيم اين مشكلات را حل كنيم. ما بايد تسهيلاتي براي بخش خصوصي ايجاد كنيم و اين بخش مورد حمايت دولت قرار بگيرد. رييس‌جمهور مجدد دستور داده‌اند تمامي وزارتخانه‌هايي كه بنگاه و شركت دارند، زمانبندي واگذاري اين بنگاه‌ها را اعلام كنند. اكنون روند خوبي در بورس ايجاد شده است و اگر شركت‌هاي بيشتري در بورس واگذار شود، روند بورس بهتر مي‌شود. مصوبه ديگر دولت درباره حل مشكلات بيمه‌اي جانبازان بود.

او همچنين درباره اظهارات برخي اعضاي هيات دولت و بازتاب منفي وسيع اين اظهارات در فضاي مجازي، گفت: هر كسي موبايلي در دست دارد و هر وزيري هر جايي صحبت كند، سايرين از او فيلم مي‌گيرند. همين وزرا دو شخصيت داشته‌اند، ‌يك شخصيت كه جلوي دوربين بوده‌اند و شخصيتي ديگري هم دارند. وزرا وقتي در بين مردم روستا مي‌روند يك جور صحبت مي‌كنند، بين كارگران جور ديگري صحبت مي‌كنند و بين خانواده هم جور ديگري صحبت مي‌كنند. اگر قرار است از همه رفتارها فيلم گرفته شود، از آنها اين شوخي‌ها و كليپ‌ها در مي‌آيد. دوستان ما هم در رسانه مقداري رعايت كنند، زيرا كه بالاخره مسوول هم انسان است، عيبي ندارد وقتي مسوولي به شهرستاني مي‌رود با يك جواني شوخي هم بكند. جدي گرفتن اين شوخي و ساختن كليپ از آن خوب نيست. همواره در جلسه شوراي اطلاع‌رساني دولت به وزرايي كه خيلي اهل مصاحبه نيستند، توصيه كرده‌ام كه مداراي آنها با رسانه‌هاي بيشتر باشد. مداراي رسانه‌ها با مسوولان هم بيشتر باشد.

واعظي در پاسخ به سوالي در مورد مزاياي پيوستن به لايحه مقابله با پولشويي تصريح كرد: براي برقراري ارتباط بانكي با دنيا بايد استانداردهايي را در كشور داشته باشيم. چهار لايحه FATF به ما چارچوبي مي‌دهد كه ديگران چگونه با ما همكاري كنند. اگر اين لايحه را تصويب نكنيم، سايرين با ما همكاري نمي‌كنند، اگر تصويب بكنيم، استانداردي تهيه مي‌شود كه بر اساس آن ما با دنيا كار كنيم. بايد مشخص كنيم بحث عضويت ايران در FATF يك بحث است كه ما الان وارد آن نمي‌شويم. براي اينكه ارتباط بانكي خود را با ساير كشورها برقرار كنيم، بايد مساله پولشويي را روشن كنيم. بخشي از اين لوايح از دولت دهم آغاز شده است كه ما هم موافق آنيم. مخالفت با اين لوايح، مخالفت با چيزهاي ديگري است كه ما هنوز وارد آن نشده‌ايم. اگر آن زمان گشايشي به وجود آمد به اين دليل بود كه اين لوايح در مجلس فعال شد، الان تا 23 مهرماه به ما فرصت داده‌اند تا به اين لوايح بپيونديم، اگر اين اتفاق بيفتد گشايشي حاصل مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون