• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4199 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۲ مهر

دونالد ترامپ با اشاره به عربستان سعودي:

بدون ما دو هفته هم دوام نمي‌آوريد

ميثم سليماني

 

 

در امريكا روز به روز به انتخابات ميان‌دوره‌اي كنگره اين كشور نزديك مي‌شويم و رقابت‌ها نيز فشرده‌تر مي‌شود. در اين بين دونالد ترامپ مشغول برگزاري كمپين‌هايي براي حمايت از نامزدهاي حزب جمهوريخواه است كه در آخرين مورد آن سه‌شنبه شب به مي‌سي‌سي‌پي رفت تا آنجا در ميان هواداران حزب سخنراني كند. او در اين سخنراني از انتخاب قاضي ديوان عالي امريكا تا بحث در خصوص شرايط كشورهاي حاشيه خليج فارس سخن گفت. در مهم‌ترين بخش اين سخنان، دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده گفت: به عربستان سعودي و پادشاه اين كشور گفتم كه بدون پشتيباني نظامي امريكا دو هفته هم دوام نخواهيد آورد. وي افزود: ما از عربستان سعودي محافظت مي‌كنيم. اما شما مي‌گوييد كه آنها غني هستند؟ من عاشق شاه و ملك سلمان هستم اما من گفتم: شاه، ما از شما محافظت مي‌كنيم، شما حتي ممكن است بدون ما دو هفته هم دوام نداشته باشيد، از همين رو شما مجبور به پرداخت هزينه‌هاي نظامي هستيد. طبق گزارش‌ها اين سخنان دونالد ترامپ با تشويق حاضران همراه شد.

با اين حال دونالد ترامپ در حالي اين سخنان را عنوان كرد كه قيمت جهاني نفت روز به روز در حال رشد است و دليل اصلي آن هم تحريم‌هاي امريكا عليه ايران است. بسياري معتقدند اين انتقادات ترامپ به اين دليل است كه عربستان نتوانسته نفت خود را جايگزين نفت ايران در اوپك كند كه بنا بر ادعاي دولت امريكا فروش نفت ايران به صفر برسد، از همين رو با بالا رفتن قيمت در اين بين امريكا متضرر شده و قيمت جهاني نفت روز به روز در حال افزايش است.

طبق گزارش رسانه‌هاي عربستاني در روز شنبه، موضوع گفت‌وگوي ميان ملك سلمان و دونالد ترامپ را بحث در خصوص تلاش براي حفظ اطمينان از ثبات بازار نفت و رشد اقتصادي جهاني اعلام كردند و اشاره‌اي به اين صحبت‌هاي دونالد ترامپ نشد.

محمدبن سلمان، وليعهد عربستان سعودي نيز روز يكشنبه به كويت رفت تا با پادشاه اين كشور، شيخ صباح درخصوص افزايش توليد نفت گفت‌وگو كند. اما گزارش‌ها پس از اين نشست نشان از آن دارد كه تحول جديدي صورت نگرفته و برخي رسانه‌ها نيز عنوان كردند كه بحران خليج فارس نيز در دستور كار مذاكرات قرار گرفته كه چندان موفقيت‌آميز نبوده است.

قيمت نفت روز به روز در حال افزايش است. يك بشكه نفت در حال حاضر به مرز 80 دلار رسيده و در طول ماه‌هاي گذشته افزايشي مداوم داشته است. اين در حالي است كه قيمت هر بشكه نفت در اكتبر 2017 حدود50 دلار بود.

به گزارش آسوشيتدپرس با وجود سخنان تند ترامپ عليه حكومت عربستان سعودي، از آن به عنوان اهرمي براي رويارويي با ايران در منطقه استفاده مي‌كند. ولي حالا با افزايش قيمت نفت اختلافات در حال نمايان شدن است. ترامپ در بخش‌هاي ديگري از سخنان خود گفت: ما از بسياري كشورها براي هيچ چيز دفاع نمي‌كنيم تا آنها به ما نفت با قيمت بالا ارايه دهند. ما از آنها مي‌خواهيم بالابردن قيمت نفت را متوقف كنند و ما مي‌خواهيم آنها شروع به كاهش قيمت كنند.

گفتني است ارتش امريكا در بين سال‌هاي 1990 تا 2003 يعني از زمان جنگ خليج فارس عليه عراق در عربستان سعودي مستقر شد و پس از جنگ عراق در سال 2003 بود كه دونالد رامسفلد، وزير دفاع وقت ايالات متحده اعلام كرد كه به دنبال خروج نيروهاي امريكايي است.

با توجه به نظرسنجي‌هايي كه توسط گالوپ در سال 2009 منتشر شد حضور نظامي ارتش ايالات متحده در عربستان سعودي كه داراي دو مكان از مقدس‌ترين مكان‌هاي مسلمانان يعني مكه و مدينه است، موجب نارضايتي مسلمانان شده و به‌شدت مسلمانان مخالف آن هستند. قطر اكنون ميزبان بزرگ‌ترين پايگاه نظامي ايالات متحده در منطقه شده است. ترامپ همچنين از ديگر متحدان ايالات متحده مانند ژاپن، كره جنوبي و آلمان خواسته هزينه‌هاي بيشتري را براي دفاع از خود پرداخت كنند.

حمايت تمام قد از نامزد ديوان عالي

اما سخنراني ترامپ در كمپين مي‌سي‌سي‌پي مختص مسائل سياست خارجي نبود بلكه ترامپ در سخنان خود از برت كاوانا، نامزد وي براي تصدي پست قاضي ديوان عالي حمايت كرد؛ حمايتي كه تا حد مسخره كردن خانم كريستين فورد، استاد دانشگاه كاليفرنيا كه مدعي است در نوجواني توسط كاوانا مورد تجاوز جنسي قرار گرفته، پيش رفت. او شهادت خانم فورد را كاملا به سخره گرفت و با قرائت بخش‌هايي از شهادت او كاملا صحبت‌هاي او را بي‌ارزش جلوه داد و با خنده حاضران همراه شد. اما به نظر مي‌رسد كه اين ديدگاه براي برخي سناتورهاي امريكايي بي‌ارزش نيست و افرادي همچون جف فليك، سناتور ايالت آريزونا نسبت به دخالت كاخ سفيد در روند تحقيقات كاوانا انتقاد كرد. با اين حال ميچ مك‌كانل، رهبر اكثريت سناي امريكا روز سه‌شنبه اعلام كرد كه راي‌گيري در مورد كاوانا تا پايان هفته صرف نظر از اينكه نتيجه تحقيقات اف‌بي‌آي چه خواهد بود، انجام خواهد شد. مك‌كانل براي به سلامت رد كردن كاوانا از پيچ سنا تنها فرصت دارد كه يكي از هم‌حزبي‌هاي خود را از دست بدهد در غير اين صورت در اين زمينه نيز با مشكل مواجه خواهد شد. اما راي مشروط كميته قضايي سنا به كاوانا كار او را نيز سخت كرده است. چرا كه سناتور جف فليك راي مثبت خود را مشروط به تحقيقات اف‌بي‌آي كرد و اكنون يك توافق دو حزبي در اين زمينه وجود دارد. اكنون قاضي كاوانا با اتهام دو آزار جنسي ديگر روبرو است و بر اساس گزارش‌ها اف بي‌آي در حال انجام تحقيقات سخت و فشرده و حتي فراتر از دستور كاخ سفيد است. برخي معتقدند اگر برت كاوانا از سد سنا عبور و به ديوان عالي راه پيدا كند بيش از اينكه يك قاضي مستقل باشد، قاضي دونالد ترامپ خواهد بود.

 


فرار مالياتي ترامپ

روز سه‌شنبه نيويورك‌تايمز يك بمب خبري جديد را عليه دونالد ترامپ به راه انداخت. اين رسانه با بررسي هزاران سند مالياتي دريافته كه رييس‌جمهور امريكا دونالد ترامپ توانسته معادل 413 ميليون دلار از اموال پدرش را بدون اينكه مالياتي براي آنها پرداخت كند به وسيله جعل مدرك به دست آورد. اگر اين اتهامات درست باشد نشان مي‌دهد كه عملا ادعاهاي ترامپ در خصوص اينكه با كمترين حمايت توانسته تبديل به ميلياردري بزرگ شود از بين مي‌رود و همين امر مي‌تواند توجه بازرسان مالياتي در نيويورك را جلب كند. كارشناسان معتقدند كه اداره ماليات اين اتهامات را در مقاله نيويورك‌تايمز بررسي خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون