• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4205 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۹ مهر

خوردن دم مارمولك

عليرضا زماني

همين كه همراه ما دم مارمولك را در دهانش گذاشت، راهنماي محلي به سمت من هجوم آورد تا پنس را بردارد و دم مارمولك را بيرون بكشد. همراهم تا اين صحنه را ديد، ‌دم مارمولك را قورت داد. راهنماي محلي ما و خانواده‌اش هاج و واج مانده بودند و منتظر تا كي همراه ما رو به قبله شود. اين اتفاق نيفتاد. وقتي گفتيم، ديديد دم مارمولك سمي نيست، باز متقاعد نشدند و گفتند با حرارت ديدن حتما سمي مي‌شود.

يك عنكبوت‌شناس بايد همواره چندين نمونه وسايل نمونه‌برداري داشته باشد تا بتواند از گروه‌هاي مختلف نمونه بردارد. برخي از اين موضوع به عنوان سختي كار ياد مي‌كنند چون بايد در همه ‌جا آماده باشيم، اما به نظرم يكي از زيبايي‌هاي رشته بخصوص عنكبوت‌شناسي همين است كه در كنار كار و اكتشاف، به شما اين لذت را مي‌دهد كه مناطق مختلفي را ببينيد كه شايد كمتر كسي سراغ آنها رفته باشد. من به مناطق زيادي سفر كرده‌ام؛ زاگرس، البرز، جنگل‌هاي هيركاني، كوير لوت، مناطق شرقي و جنوبي، وارد غارها شده و در كوهستان و نيزار به دنبال عنكبوت بوده‌ام.

اين سفرها به انباشت تجربه‌هاي زيادي منجر مي‌شود، مثل اينكه يك بار در لب مرز عراق بنزين تمام كرديم و با چه سختي و مرارتي توانستيم ماشين را دوباره روشن كنيم، يا در سيستان و بلوچستان كه به ماجراي خوردن دم مارمولك توسط همراهم منجر شد.

نكته‌اي كه توجه ما را در اين استان جلب كرد ترس و وحشت زياد افراد از مارمولك بود. آنها فكر مي‌كردند دم مارمولك سمي است در حالي كه اين شايعه‌اي بيش نيست. ما هر قدر تلاش كرديم، آنها را متقاعد كنيم كه اين يك باور غلط است، قبول نمي‌كردند. همراه من خزنده‌شناس بود و همان روز يك مارمولك گرفته بود، مي‌دانيم كه اين‌گونه در زمان دفاع دم خودش را مي‌اندازد تا حواس شكارگر را پرت كند. در حالي كه حرف مي‌زديم مارمولك مورد نظر دمش را انداخت و همراه من كه از بحث كردن خسته شده بود، دم مارمولك را برداشت و در دهان گذاشت. من يك پنس فلزي در دست داشتم كه با آن نمونه‌ها را دسته‌بندي مي‌كردم، ميزبان با مشاهده حركت همراهم به سرعت به سمتش پريد و پنس را از دست من گرفت و سراغ همكارم رفت تا دم مارمولك را بيرون بكشد. همراهم تا اين صحنه را ديد به سرعت دم را قورت داد؛ چند ثانيه سكوت محض بود و ميزبانان ما انتظار داشتند كه همكار من دچار مشكل شود. پس از چند ثانيه او به راهنماي ما گفت، ديديد مشكلي پيش نيامد. اما او همچنان قانع نشده بود و مي‌گفت لابد چيزي به دم زده‌اي كه اتفاقي برايت نيفتد و در صورت ديدن حرارت حتما سمي مي‌شود.

جانور‌شناسي و عنكبوت‌شناسي يكي از جالب‌ترين كارهايي است كه در دنيا وجود دارد. در اين روند مكان‌هاي مختلفي را مي‌بينيد و با افراد مختلف آشنا مي‌شويد، اگر گونه جديدي پيدا كنيد سفرتان بسيار هيجان‌انگيزتر هم خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون